Start motor vraagje!

Manu76

Burn and rise...
Hoi,

Yamaha neos 2t 2005,

Ik heb problemen met het electrisch starten. De startmotor draait wel een beetje maar na een paar keer niet meer.

De magneten in de behuizing van de startmotor "plakken" nog goed.

Is er een manier om te zien (zie foto) of het geheel nog goed is?

Ook de massa punt heb ik goed schoon gemaakt.

De plus die er op komt is ook goed anders had die helemaal niets gedaan.

Of is deze gewoon "op"?

Ik hoor het wel.

Gr Manu
 

Attachments

  • 1601908520977892798367081597050.jpg
    1601908520977892798367081597050.jpg
    496.6 KB · Views: 13
  • 16019085586556351180617030519545.jpg
    16019085586556351180617030519545.jpg
    303.1 KB · Views: 13
Advertisement - register to remove this

Lopen de lagers nog soepel.
Zijn de koolborstels nog in orde en maken ze goed contact met de lamellen van de rotor.
De lamellen eventueel schoonmaken met zeer fijn schuurpapier want ik zie hier toch wel wat aanslag op van de koolborstels.

Verder wat @Bulldog adviseert, accu nameten, controleren of de accuklemmen schoon zijn ze goed zijn aangedraaid en ze goed contact maken.
Hetzelfde geldt voor de aansluitingen van het startrelais.

Wat doet de motor wanneer je deze rechtstreeks aansluit op de accu?
 
Als hij na een paar keer starten het niet meer doet, meet dan de spanning eens op de accu en tijdens starten op de startmotor.
En startrelais eens controleren.

De accu is nieuw maar ik zal die morgen eens doormeten.
Post automatically merged:

Lopen de lagers nog soepel.
Zijn de koolborstels nog in orde en maken ze goed contact met de lamellen van de rotor.
De lamellen eventueel schoonmaken met zeer fijn schuurpapier want ik zie hier toch wel wat aanslag op van de koolborstels.

Verder wat @Bulldog adviseert, accu nameten, controleren of de accuklemmen schoon zijn ze goed zijn aangedraaid en ze goed contact maken.
Hetzelfde geldt voor de aansluitingen van het startrelais.

Wat doet de motor wanneer je deze rechtstreeks aansluit op de accu?


Ik heb nog niet geprobeerd om hem op de accu te plaatsen.

(Schaam schaam) maar wat zijn de koolborstels? Waar die aanslag zit?

Heb nog nooit kool borstels gezien. 44 jaar maar nooit gezien.

V.w.b het start relais dat zal ik ook eens naar kijken.

En wat bedoel je met lamellen?

Op dit onderdeel heb ik nooit iets opgezocht.

Ik ga het en een ander opzoeken.

Maar misschien kan en wil iemand aan de hand van mijn eerste foto aangeven wat wat is?
 
Last edited:
Zo ziet een koolborstel er uit.
Koolborstelsetje-voor-handzaagmachine-Topcraft-XYZ252-Setje-van-2-koolborstels.jpg


De startmotor is een permanentmagneet DC motor (PMDC motor)
De permanent magneten bevinden zich in het omhulsel op jouw foto, ook wel stator genoemd
Dat ronde ding met die koperen wikkelingen erop noemt men de rotor of te wel het anker.
De lamellen of te wel de commutator zijn die koperen stripjes waartegen de koolborstels contact maken.
Tussen twee stripjes van de commutator die recht tegenover elkaar staan zit een spoeltje van de rotor.
Aan de ene koolborstel sluit met de plus-spanning aan aan de andere koolborstel de min-spanning (massa) aan.
Door één van de vele spoeltje loopt nu een stroom, het betreffend spoeltje wordt magnetisch en positioneert zich tussen de 2 permanentmagneten van de stator (=het omhulsel van de startmotor)
Door het positioneren verdraait het anker zich een beetje en de koolborstels maken nu contact met de twee volgende tegenover elkaar liggende koperen stripjes van de commutator.
MAW, het volgende spoeltje in de volgorde wordt magnetisch, positioneert zich wederom tussen de twee permanent magneten van de stator, het anker verdraait zich weer een beetje en de koolbortels maken contact met de volgende twee stripje van de commutator etc, etc....
 
Last edited:
@Bulldog en @Sparky dank jullie voor de tekst en uitleg. Netjes!!

Maar wat zou ik dan moeten schoonmaken om de motor optimaal te laten draaien?

Ik zal straks eens ff wat in elkaar flansen om de start motor op een accu te testen.

Nogmaals bedankt. Zal een deze dagen een nieuw topic plaatsen met een ander probleempje.

Gr manu
 
Manu76 said:
Maar wat zou ik dan moeten schoonmaken om de motor optimaal te laten draaien?

In de behuizing en op de twee permanentmagneten zie ik nogal wat stof, dit schoonmaken en kijken of er geen slijpsel aan de magneten zit die verhindert dat de rotor er goed tussendoor kan draaien.

Verder met fijn schuurpapier de commutator schoonmaken en met een tandenborstel of kwastje het stof van de koolborstels tussen de lamellen van de commutator uitborstelen.

Controleren of de koolborstels nog lang genoeg zijn zodat ze met behulp van de veertjes nog goed contact maken met de commutator lamellen.

Als alles weer in elkaar zit controleren of je met de hand de as kunt ronddraaien.
 
In de behuizing en op de twee permanentmagneten zie ik nogal wat stof, dit schoonmaken en kijken of er geen slijpsel aan de magneten zit die verhindert dat de rotor er goed tussendoor kan draaien.

Verder met fijn schuurpapier de commutator schoonmaken en met een tandenborstel of kwastje het stof van de koolborstels tussen de lamellen van de commutator uitborstelen.

Controleren of de koolborstels nog lang genoeg zijn zodat ze met behulp van de veertjes nog goed contact maken met de commutator lamellen.

Als alles weer in elkaar zit controleren of je met de hand de as kunt ronddraaien.

En wat is dan precies de commutator?

De as die draaide zowizo goed rond met de hand.

Tevens zit ik dan ook te denken aan het start relais maar ik zal morgen eerst beginnen met het schoonmaken / schuren en ontstoffen van de permanent magneten enz.
 
@Bulldog en @Sparky dank jullie voor de tekst en uitleg. Netjes!!

Maar wat zou ik dan moeten schoonmaken om de motor optimaal te laten draaien?

Ik zal straks eens ff wat in elkaar flansen om de start motor op een accu te testen.

Nogmaals bedankt. Zal een deze dagen een nieuw topic plaatsen met een ander probleempje.

Gr manu

Schoonmaken is tegenwoordig de moeite niet meer.. En aan de behuizing van het ding te zien is het best een oude startmotor.

40 euro heb je een nieuwe.


Wat schoonmaken doet is dat hij misschien nog 1 of 2 weken nog mee gaat en daarna toch de bruil eraan geeft.. Waarschijnlijk zijn gewoon de magneten uitgelopen.. en daardoor maakt hij niet meer goed contact.. Die magneten zijn niet zomaar even te vervangen. Dat is gewoon een slijtage onderdeel.
 
Mijn 50 en 52 mm zuigers slinger ik aan met startmotoren die ik bestel bij een grote webshop die levert vanuit China, daar bespaar ik een paar Euro. Voelt soms lastig, soms word ik blij van de besparing. Veelal gun ik Nederlandse verkopers hun centen, soms houd ik rekening met mijn eigen beurs. (€14 of 15 heb je een exemplaar.)
Groet,
 
Mijn 50 en 52 mm zuigers slinger ik aan met startmotoren die ik bestel bij een grote webshop die levert vanuit China, daar bespaar ik een paar Euro. Voelt soms lastig, soms word ik blij van de besparing. Veelal gun ik Nederlandse verkopers hun centen, soms houd ik rekening met mijn eigen beurs. (€14 of 15 heb je een exemplaar.)
Groet,

ALIexpress ;)
 
Back
Top