Start maar valt gelijk uit

UndercoverNL

Active Member
Een goedemiddag,
heb mijn beestjes al een tijdje goed lopend en ondanks het koude weer probeer ik er nog een beetje plezier van te hebben, helaas is de dr70 aerox er vandaag mee op gehouden, gezien ik maar 1 accu heb moet ik deze wisselen tussen de 2 scooters omdat ze beide niet lopen zonder accu. (Waarschijnlijk iets met de spanningsregelaar maar een nieuwe spanningsregelaar kan net 5km zonder accu rijden en dan houd die er ook weer mee op en heeft hij weer een accu nodig).
Nou is dat in principe nooit een probleem geweest, voor beide, want ze laden nog wel gewoon goed en snel op.

Maar vandaag wiselde ik de accu even van mijn roze top rox naar de dr70 rox en toen starte hij maar viel hij gelijk uit. stuk of 50 keer geprobeerd nog maar telkens starte hij even en valt hij weer uit na 3 of 4 seconde. Het gaat hier om een electra probleem want het mengsel is niks aan veranderd en na 3 weken stil gestaan te hebben starte hij keurig binnen 1 kick en goed ook. Maar viel hij daarna dus weer uit.
Nu heb ik van alles en nog wat geprobeerd:
- andere spanningsregelaar (die van de roze top, welke wel goed loopt)
- andere ontsteking
- starte op remreiniger
- andere bougie
- bobine gecontroleerd
Maar geen van alle leek het probleem te zijn.
Het is ook geen kortsluiting want de zekering is heel en het remlicht / alles wat het op de accu hoort te doen werkt keurig.
Heb ook nog een slordige poging gedaan om een draad tegen het blok en het frame te houden voor eventuele massa, maar dat maakte geen verschil, maar ik heb het gewoon even snel met de hand vast gehouden en niet op de officiële punten aangesloten.

Een ander merkwaardig punt en tevens ook een vraag: als ik de elektrische start gebruik hoor ik een korte tik en gebeurt er niks, hij heeft het nooit gedaan, maar dat kan hier misschien wat mee te maken hebben:

En hier een video van de start:

Iemand een idee wat deze 2 problemen zijn en hoe ik ze kan oplossen?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Maar als je scooter 3 weken stil staat kan je brandstof wel achteruit gaan. Eventueel bezinksel oid uit de tank wat je filter blokkeerd. Of puur vanwege het weer kan ook he, dat het nu kouder of warmer is en dan ie daarom niet start. Of je vacuum misschien niet goed vacuum meer?
 
Maar als je scooter 3 weken stil staat kan je brandstof wel achteruit gaan. Eventueel bezinksel oid uit de tank wat je filter blokkeerd. Of puur vanwege het weer kan ook he, dat het nu kouder of warmer is en dan ie daarom niet start. Of je vacuum misschien niet goed vacuum meer?
Ik heb de tank goed geschud, zodat het olie / benzine mengsel wel weer goed is, maar dan als nog zou hij wel gewoon op remreiniger moeten lopen, bovendien start hij ook gewoon keurig zo als normaal, maar lijkt hij daarna er gewoon geen zin meer in te hebben, als of de vonk dus weg valt. Al kan ik dat moeilijk checken.
 
Ik heb de tank goed geschud, zodat het olie / benzine mengsel wel weer goed is, maar dan als nog zou hij wel gewoon op remreiniger moeten lopen, bovendien start hij ook gewoon keurig zo als normaal, maar lijkt hij daarna er gewoon geen zin meer in te hebben, als of de vonk dus weg valt. Al kan ik dat moeilijk checken.
benzine, zeker gemengde 2t, veroudert, het gaat niet om het "ontmengen" van de olie, de kracht gaat er snel van af bij stilstand (in kou) en het trekt ook nog water aan. begin eens met een scheut verse goeie E5 of liever E0 (V-power of BP-ultimate)
 
als ik het zo hoor dan lijkt het mij een elektriciteits probleem. Maar dat kan ook aan mij liggen.
het is ook een electra probleem, maar niet veroorzaakt door de accu. Want die werkt prima op een andere rox.

benzine, zeker gemengde 2t, veroudert, het gaat niet om het "ontmengen" van de olie, de kracht gaat er snel van af bij stilstand (in kou) en het trekt ook nog water aan. begin eens met een scheut verse goeie E5 of liever E0 (V-power of BP-ultimate)
Die heb ik nog nooit gehoord, zo ver ik weet gaat de olie zich van de brandstof scheiden na enkele weken, en moet je de boel dus even schudden, het zou niet normaal zijn als je na enkele weken je tank weg kan gooien en dat is ook niet het geval want ik heb zo vaak scooters enkele weken stil staan en dan is het gewoon starte lopen.
En zo als ik al zij, op remreiniger loopt hij ook niet, dus het moet vrijwel een electro probleem zijn.
 
"Zoals gezegd verdampen bij veroudering eerst de meest vluchtige bestanddelen, die belangrijk zijn voor de koude start. Door de onvermijdelijke luchttoevoer in het brandstofsysteem verzamelt zich bovendien water in de tank. Die kans is nog het kleinst met ethanolvrije benzine. Water zorgt voor corrosie en kan de tank en de leidingen beschadigen.
Het derde ongewenste proces is oxidatie. Doordat er zuurstof bij de brandstof komt, kunnen twee soorten verbindingen ontstaan, aldus chemicus en brandstofonderzoeker Wenzel Strojek van Aral: ,,Onverzadigde verbindingen in de brandstof, olefinen genaamd, kunnen met zuurstof uit de lucht reageren. Enerzijds kan er een kleine hoeveelheid corrosieve zuren ontstaan, anderzijds worden er polymeren gevormd, dus verbindingen van lange ketens, die in de brandstof niet meer oplosbaar zijn”. Deze harsachtige substantie kan leidingen, sproeiers en injectoren grondig verstoppen. We kennen dit ook wel als het vergommen van de benzine. Verder is er de reactie van de ethanol in de brandstof tot scherpe azijnzuren."

nou "hoor" je het toch, maar niet van mij.
 
"Zoals gezegd verdampen bij veroudering eerst de meest vluchtige bestanddelen, die belangrijk zijn voor de koude start. Door de onvermijdelijke luchttoevoer in het brandstofsysteem verzamelt zich bovendien water in de tank. Die kans is nog het kleinst met ethanolvrije benzine. Water zorgt voor corrosie en kan de tank en de leidingen beschadigen.
Het derde ongewenste proces is oxidatie. Doordat er zuurstof bij de brandstof komt, kunnen twee soorten verbindingen ontstaan, aldus chemicus en brandstofonderzoeker Wenzel Strojek van Aral: ,,Onverzadigde verbindingen in de brandstof, olefinen genaamd, kunnen met zuurstof uit de lucht reageren. Enerzijds kan er een kleine hoeveelheid corrosieve zuren ontstaan, anderzijds worden er polymeren gevormd, dus verbindingen van lange ketens, die in de brandstof niet meer oplosbaar zijn”. Deze harsachtige substantie kan leidingen, sproeiers en injectoren grondig verstoppen. We kennen dit ook wel als het vergommen van de benzine. Verder is er de reactie van de ethanol in de brandstof tot scherpe azijnzuren."

nou "hoor" je het toch, maar niet van mij.
weer wat geleerd, maar hoe dan ook heeft dit niks met de benzine toevoer te maken want op remreiniger loopt hij ook niet.

Ondertussen heb ik andere massamabels geprobeerd maar ook dat had geen effect, net zo als de accu volledig opladen / aan de lader starte.

Dus ik begin een beetje op te raken met ideeën
 
Heb of ken je iemand , die een timing lamp heeft . Als je deze op de bougie kabel zet , kun je zien of de vonk wegvalt .
Zo heb ik bij mijn trabant eens een defecte bobine op gespoord , die het wel deed als hij koud was , maar na een uur kuren kreeg als hij warm werd.
 
ik lees "
- starte op remreiniger

Maar geen van alle leek het probleem te zijn."
nee, als ie start op remreiniger is dat toch geen probleem?
maar je bedoelt dat je hebt geprobeerd te starten op remmenreiniger en dat dat geen oplossing (niet het probleem) was..
maar ik "zie" (registreer) nu ik nog eens kijk, nu pas je knipperende achterlicht.. in je video, dat zwakker wordt als je scooter even aanslaat: toch rotte massa ergens? ikzelf zou toch eens wel een serieuze massaverbinding maken.
 
ik lees "
- starte op remreiniger

Maar geen van alle leek het probleem te zijn."
nee, als ie start op remreiniger is dat toch geen probleem?
maar je bedoelt dat je hebt geprobeerd te starten op remmenreiniger en dat dat geen oplossing (niet het probleem) was..
maar ik "zie" (registreer) nu ik nog eens kijk, nu pas je knipperende achterlicht.. in je video, dat zwakker wordt als je scooter even aanslaat: toch rotte massa ergens? ikzelf zou toch eens wel een serieuze massaverbinding maken.
dan is er even een misopvatting geweest ja, ik bedoelde dat hij ook NIET liep op remreiniger.

Het achterlicht werd zwakker omdat de scooter zelf aan het uitvallen was / haperde, waardoor er te weinig stroom werd gegenereerd om hem aan te houden.
Ik heb gister ook al eens een dikke kabel vast geschroefd tussen het blok en het frame, maar geen success. Al denk ik dat het niet werken van de startmotor er misschien toch wat mee te maken kan hebben, omdat dat dezelfde kabel is als de massa, ik zal eens even de kabel van de roze top rox proberen en kijken of dat werkt.

Heb of ken je iemand , die een timing lamp heeft . Als je deze op de bougie kabel zet , kun je zien of de vonk wegvalt .
Zo heb ik bij mijn trabant eens een defecte bobine op gespoord , die het wel deed als hij koud was , maar na een uur kuren kreeg als hij warm werd.
ik zal dit ook is checken, ik heb niet zoon lamp maar ik kan de bobine van de roze top rox is proberen over te zetten.
 
Back
Top