start als nieuw, met te weinig (?) compressie?

Er staat 15 kg/cm² in de specs en jouwe heeft ca 11.
nee, 16 en zelfs 18, maar inmiddels weet ik dat 18 niet kan kloppen, dan kom je in de buurt van zelfontbranders oftewel diesels (oude) en dat 11 bar inderdaad helemaal niet verkeerd is.
Wat is je vergelijkingsmateriaal om te stellen dat deze eventueel niet adequaat is?
heb ik eigenlijk niet, m'n tomos voelt wat vlotter naar z'n top, maar die top ìs dan ook maar 32. in mijn herinnering was mijn Kreidler vlotter en ik herinner me ook een Honda C 310 (4-takt met onderliggende nokkenas! en handgeschakelde driebak met automatische koppeling) die er gehakt van zou maken.
het is vooral het nare gevoel van autobumpers die me te dichtbij komen..
 
jij mag eerst bij mij komen aantonen dat die meter dan wel 13 bar of meer meet voor ik deze weggooi. HBM heeft déze ook, maar dan in een rode koffer. en volgens mij is het allebei gewoon Chinees.
Bij mij gaf de hbm meter bij 5 verschillende goedlopende scooters 3 bar aan
Deze van amazon geeft gelukkig wel betrouwbare metingen voor mij...
 
Bij mij gaf de hbm meter bij 5 verschillende goedlopende scooters 3 bar aan
Deze van amazon geeft gelukkig wel betrouwbare metingen voor mij...
dan is die van mij zo slecht nog niet, met 11. (ik denk eerder dat ik het wph met een korrel zout moet nemen. denk dat er een auteur gedacht heeft dat kg/cm2 gelijk staat aan psi/10 (160 psi is ongeveer 11 bar)
gebruikte jij een schroefkoppeling of het pijpje met de rubber kop? want toen ik mijn meter alleen maar wilde testen op mijn compressor (afgeregeld op 7 bar) blies deze de lucht tussen het pijpje en de rubber kop door en vervolgens schoof deze ook van het pijpje af! (en daardoor mat ik ook maar 2 bar)
aangezien ik het rechte pijpje niet goed op het bougiegat kreeg (frame in de weg) heb ik vervolgens een adapter m10 bij moeten kopen om de schroef-slangverbinding te kunnen maken)
 
Dit even ter info:

Oude Agility R12 (E2) = 11,0:1
Oude R12 (E4) = 10,5:1
Nieuwe R12- ECS (E4 & 5) = 11,0:1

Dit is niet uit het online WPH geplukt, maar rechtstreeks vanaf de datasheet (SCHEDA TECNICA) wat Kymco zelf beschikbaar stelt.
M.a.w. is 11 bar gewoon goed voor jouw Agility-FAT-ECS-50-E4/5 variant!

De i van injectie is dus niet van toepassing aangezien er gesproken word over een ''carburatore elettronico'' op beide.
(elektronisch aangestuurde carburateur)
 
Last edited:
ja heb online "wat" originele Kymco werkplaatshandboeken gevonden.. :blush:
Agility 50, pag 40, geen E4
People S, pagina 8
zouden dit dan vertaal- of omrekenfouten zijn?
maar ik ga eens kijken of ik mijn sproeiernaald kan verstellen door kleine vulringetjes onder het clipje te plaatsen...
IMG_20230313_1756527.jpg
stap 1, alu ringetjes "draaien" van een 4 mm popnagel door de trekpen in de boormachine te draaien en er een ijzerzaag bij te houden, daarna de beide ringetjes in de boormachine en er nog een 2,5 mm boortje doorheen halen (binnendiameter was 2 mm, gasnaald is 2,5)
 
IMG_20230315_1552258.jpg
tot ik bedacht dat Tie-wraps ook benzinebestendig zijn ;) daarvan is zo'n ringetje zo geprikt en geknipt (met een nagelknipper zelfs) helaas gaat het borgdriehoekje hier dan niet meer boven "in het slot" dus zou ik dat dan moeten aanpassen? dat ga ik pas proberen als ik een reserve klaar heb liggen..
IMG_20230315_1645253.jpg
dan een ander ideetje: de veer die de gasschuif omlaag drukt wat slapper maken door 3 windingen in te binden met 2 mini tie wraps! (om te kijken of de gasschuif dan makkelijker stijgt) dit had zéker effect en trok een stuk vloeiender door. als ik deze veer nieuw op reserve heb (of weet dat ie er is, en heb 'm zojuist gevonden) knip ik er gewoon 2 of 3 gangen af. (dit om uit te sluiten dat de sluitingen van de tie-wraps de gasschuif bovenin weer tegenhouden) laat ik nou ook die gasnaaldborg bij dezelfde shop vinden :) dat biedt mogelijkheden om ook naald direct iets omhoog te brengen.. wordt vervolgd.
 
View attachment 69392
tot ik bedacht dat Tie-wraps ook benzinebestendig zijn ;) daarvan is zo'n ringetje zo geprikt en geknipt (met een nagelknipper zelfs) helaas gaat het borgdriehoekje hier dan niet meer boven "in het slot" dus zou ik dat dan moeten aanpassen? dat ga ik pas proberen als ik een reserve klaar heb liggen..
View attachment 69393
dan een ander ideetje: de veer die de gasschuif omlaag drukt wat slapper maken door 3 windingen in te binden met 2 mini tie wraps! (om te kijken of de gasschuif dan makkelijker stijgt) dit had zéker effect en trok een stuk vloeiender door. als ik deze veer nieuw op reserve heb (of weet dat ie er is, en heb 'm zojuist gevonden) knip ik er gewoon 2 of 3 gangen af. (dit om uit te sluiten dat de sluitingen van de tie-wraps de gasschuif bovenin weer tegenhouden) laat ik nou ook die gasnaaldborg bij dezelfde shop vinden :) dat biedt mogelijkheden om ook naald direct iets omhoog te brengen.. wordt vervolgd.
Leuke ontwikkelingen en slimmigheidjes. Die shim met tiewrap ga ik zeker gebruiken, beter dan de ringetjes die iedere keer verschuiven

Edit: Met welke sproeier rijdt je?
 
Back
Top