Stappenplan om van snorfiets naar bromfiets te gaan.

Bulldog

Well-Known Member
Het zit eraan te komen dat op een snorfiets de helm verplicht gaat worden.
Er zijn misschien meer mensen die dan denken om dan ook er een brom van te maken of laten maken.
Ik denk zo, een helm op dan ook maar naar 45Km/h toe.
Er zitten wel kosten aan verbonden wat niet iedereen kan betalen.
Ik weet niet exact alle kosten, wel bij de RDW zijn de kosten € 108,00.
Dan de helm kosten nog.
En als je de snelheid zelf kan aanpassen vallen de kosten mee, bij de scooterboer kan je van te voren de kosten opvragen.

Als meer mensen zo denken hier is het stappenplan.

Wil je een snorfiets ombouwen naar een bromfiets, dan moet je onder andere de maximum constructiesnelheid (laten) aanpassen.
Een snorfiets heeft een maximum constructiesnelheid van 25 km per uur, voor een bromfiets is deze 45 kilometer per uur.
Dit kan je door een scooterboer laten doen of je doet het zelf.
De meeste scooterboeren regelen ook voor jou het keuren bij de RDW.

Waar moet voertuig aan voldoen? :
https://www.rdw.nl/particulier/voer...n-restaureren/snorfiets-wijzigen-in-bromfiets

Heb je zelf het voertuig aangepast, dan moet je het laten keuren bij een RDW-keuringsstation.
Hier is de link met de plaatsen van de keuringsstations : https://www.rdw.nl/over-rdw/contact/locaties

Om een afspraak te maken voor de keuring, klik op de volgende link :
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/keuren/keuringsafspraak-maken
Vul alle vragen in en op het laatst kan een datum gekozen worden die nog vrij is bij het keuringsstation dat jij gekozen hebt.
Vergeet niet het eendagskentekenbewijs aan te vragen om naar het keuringsstation te rijden op de afgesproken datum.
In de stappen kan men dit aanvinken.
En ook op de dag dat je naar de RDW gaat, dat je in bezit bent van een helm.
En denk erom om de constructiesnelheid alleen aan te passen, en niet hem opvoeren door het vermogen te verhogen. Dit is niet toegestaan.

Hier nog een link met leesvoer voor als je brommer gaat rijden:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veilig-rijden-op-de-brommer

Ik heb mijn snorfiets (Sym Fiddle 2 Euro 4) zelf aangepast en al een afspraak gemaakt bij de RDW om hem om te keuren.
En uiteraard een mooie helm gekocht.

Als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag.
Dan kan ik nog iets aanpassen aan de stappen zo dat het voor iedereen duidelijk is die ook om wil gaan van snor naar brom.
 
Advertisement - register to remove this

en goed gekeurd? of moet je er nog naar toe?

eendagskenteken ook nodig als er al een kenteken plaat erop zit? (neem aan dat die van de snor dan ook nog geldig is?)
 
Afspraak is gemaakt, over 2 weken.
Eendagskenteken moet je zelf maken, zwarte letters op witte achterkant, moet goed blijven zitten de tekst ook bij slecht weer.
Is alleen op de afgesproken dag geldig.
En alleen in Nederland geldig.
Blauwe eraf en eendags erop.
 
Goedemiddag Bulldog,



Ik heb de posts van de ECU-software e.d. aandachtig gelezen. In eerste instantie wilde ik graag mijn ECU 40km laten lopen zonder begrenzer, of maximaal (boven de 50) laten lopen met begrenzer. Gezien de helmplicht Inzicht is en de software die wat voeten in de aarde heeft vwb de USB-dongel, heb ik Besloten om toch Maar te Gaan Voor mijn Sym Fiddle 2 euro 4 Om te bouwen Naar een bromscooter.



lk heb Mijn Plaatselijke dealer gebeld met de Vraag wat er moet gebeuren om een snoorfiets om te bouwen Naar een Brommer.

HIJ gaf Het Volgende aan:



  • Software matig aanpassen van de Maxi snelheid
  • Ontsteking aanpassen
  • Rolletjes aanpassen.
  • Huidige Varioring vervangen

    Hier vraagt Hij 185 euro voor. Zonder keuring / kenteken :0

    Naar mijn mening is het aanpassen van de ECU het enige wat moet gebeuren. De rest kan ik makkelijk zelf en heeft volgens mij te maken met zoals jij bedoeld finetunen van je scooter. Ik heb wel vernomen dat de varioring aangepast moet worden omdat deze anders het een en ander kan begrenzen.

    Kortom:
    ECU Aanpassen plus varioring.

    Wat wordt er dan bedoeld met Ontsteking Aanpassen?
    Rolletjes Aanpassen Spreekt voor Zich.


    Buiten dat de ECU aangepast kan worden, zijn er ook een aantal ECU's bij Zandri te koop. De een goedkoper dan de andere. Ook onbegrenst!!!
    Wat zijn hier de Verschillen van?

    Wat is jouw advies? Een hoop vragen in een :)

    Ik hoor het graag van je.
 
Last edited:
De software aanpassen klopt uiteraard.
Ontsteking aanpassen heb ik niet gedaan, weet ik ook niet dat dat moet gebeuren.
Je zou hem wel eens kunnen vragen wat er dan aan de ontsteking moet veranderd worden en waarom.
Rolletjes aanpassen klopt ook.
En varioring vervangen?
Ik heb hem eruit gegooid, zit er geen meer in.

De ECU's die te krijgen zijn moet je ook mee oppassen.
Ik heb al software van andere scooter merken met dezelfde ECU.
Maar daar loopt hij ook anders op, dus kijk uit met ECU's kopen.
 
Ja ga ik zeker doen!

Duidelijk verhaal dus in principe is de hoofdzaak snelheid aanpassen. Zal hij ook wel dik geld voor vragen.


Jij hebt het inmiddels zelf gedaan begrijp ik. Netjes man. Was het alleen de snelheid aanpassen of ook andere waardes.
 
Nee niet alleen snelheid.
Zijn meer waardes.
Met nog iemand hier op het forum zijn we achter bepaalde instellingen gekomen door testen en proberen.
Ik heb nu de software van een SpeedFight 4 erin, loopt hij toch het beste op.
 
Heb nog vergeten erbij te vermelden dat ik ook de sproeier vergroot heb.
Dan liep hij veel beter, moet alleen de kleur van de bougie nog controleren.
Van 80 naar 86.
 
De software aanpassen klopt uiteraard.
Ontsteking aanpassen heb ik niet gedaan, weet ik ook niet dat dat moet gebeuren.
Je zou hem wel eens kunnen vragen wat er dan aan de ontsteking moet veranderd worden en waarom.
Rolletjes aanpassen klopt ook.
En varioring vervangen?
Ik heb hem eruit gegooid, zit er geen meer in.

De ECU's die te krijgen zijn moet je ook mee oppassen.
Ik heb al software van andere scooter merken met dezelfde ECU.
Maar daar loopt hij ook anders op, dus kijk uit met ECU's kopen.

Hoe kom je eigenlijk aan zo`n USB DOG?
 
volgens hier kan je die sentinel usb dog toch dupliceren:


Ik weet het fijne er niet van, maar dit bovenstaande viel mij eigenlijk wel op.
 
Last edited:
Ik had een vraag. Als een snorscooter een WOK status heeft gekregen kun je deze dan ook gelijk om laten keuren naar een bromfiets 45km?
We hadden alleen de vario verwijderd en hij loopt van 25 naar 45. Helaas vorige week rollenbank gehad en een WOK status gekregen. Maar nu is het dan alleen toch een kwestie van opnieuw om laten keuren naar een 45km model?
 
Back
Top