Standaard ontsteking of toch race ontsteking

5erveD

Active Member
Hallo snelle jelle's

Ik heb de afgelopen tijd niet stil gezeten en een klein bommetje gebouwd.
De DR70 en dergelijke zijn van de Aerox af en heb het geheel nieuw in elkaar gestoken.

Setup is als volgt:

Stage 6 Racing MK2, pen 12.
Malossi RHQ krukas.
Polini Cp 21mm, 88 sproeier.
Standaard luchtfilter met Polini sponsje.
Yasuni C16 Carrera kevlar.
Malossi Vl14 membraam opgehoogd met 5mm TP spacer.
Polini Hi-speed vario 4,0gr rollers.
Imitatie Hebo/DMP verstelbare koppeling.
Malossi rode drukveer en gele trekveren op de maximale stand.
Standaard ontsteking.
Standaard vertanding.

De gehele overbrenging wordt binnenkort vervangen voor een Malossi overrange (16x13)
Carters zijn licht bewerkt maar niet gepoort.
Cilinder is niet getuned.

Er gaat nog een grotere carburateur komen maar wou eerst eens met dit spul de weg op en een stuk rijden en kijken hoe of wat.
Het is de bedoeling het een keer op de bank te zetten. Wellicht daarna nog het een en ander aanpassen aan de cilinder en dergelijke.

Nu vraag ik mij af hoever een standaard ontsteking gaat. Het geheel draait nu om en nabij de 11000/11500 rpm.
De set heeft nu 70km gedraaid dus het uiteindelijke aantal toeren of top is mij nog onbekend
Als ik wat topics zoek en terug lees kan een standaard ontsteking eigenlijk best wel wat hebben waar ik van sta te kijken.
Maar wanneer ga je nu kijken naar een race onsteking ?
Waar trek je de bv de grens ?
Is er iemand die mij meer over dit soort zaken kan vertellen of mij kan wijzen op waar ik hier meer over in kan lezen?

Ik ben bekend met de eventuele nadelen zoals waterpomp en lichtspoel.
Het is geen scooter die dagelijks gebruikt wordt.

Jullie inbreng wordt, zoals altijd, zeer gewaardeerd!

Om en gelijk van het moment gebruikt te maken;
Alvast een goed nieuw jaar gewenst!
 
Advertisement - register to remove this

Mij lijkt een gewone ontgrensde 2T CDI geen probleem te hebben met deze toerentallen.
Echter of de ontsteekcurve altijd optimaal is, is nog maar de vraag.
Deze wordt in de goedkopere cdi's gewoon bepaald met een R/C netwerkje op de gate van de thyristor welke wederom de stroomimpuls stuurt naar de bobine.
Dus deze ontsteekcurve is maar van "zo ongeveer" vooral als je de zogenaamde aftermarket snellere cdi's koopt.
Slecht starten is bijvoorbeeld het eerste wat je merkt aan deze immitatierommel.

Ik weet niet wat je bedoelt met race-ontsteking, bedoel je hiermee een binnenrotor ontsteking?

Zo ja, persoonlijk vind ik deze dingen meer nadelen hebben dan voordelen, maar goed dat is ieders mening natuurlijk.
De lagere massa van het roterende gedeelte wordt hier vaak aangeprezen als voordeel en bij sprinters is dit ook wel zo.
Echter bij een gewone straat scooter kan deze massa wel van voordeel zijn bij het terugvallen in toeren bij het nemen van kleine korte heuveltjes.
Het heet niet voor niets vliegwiel.

Ideaal, volgens mijn mening, zou zijn een vrij programmeerbare cdi in combinatie met het originele vliegwiel en stator.

Ik ben, voor de hobby, hier een paar jaren geleden eens mee bezig geweest om één op microprocessor gebaseerde CDI te ontwikkelen.

Middels Bluetooth kon je dan de voorontsteking "on the fly" aanpassen bij elk toerental.
Echter ik had geen goeie mogelijkheid dit alles te testen dus het idee weer losgelaten.
Ik heb laatst nog eens gezocht maar kon hier niks meer van terugvnden op mijn pc, helaas.
 
Niemand ?
Ik lees dat je het dus wilt gebruiken voor op straat? Indien je hier ‘s avonds ook mee zou willen rijden kan je in principe (zoals ik heb) je licht direct aansluiten op de accu en dan dmv een knopje alle lichten aan en uit zetten, nadeel hiervan is dat je geen rem- of knipperlichten meer hebt.

Maargoed ik rij sowieso het meeste in de zomer, dan blijft het ook lang licht en met gewoon de licht aan ben je imo voldoende zichtbaar als je je hoofd gebruikt.

Verder zou je kunnen gaan voor zon hpi 210, ik ben zelf meer fan van de normale hpi ontsteking gezien je met een 210 toch powerverlies zal lijden door meer roterende massa.

Om je vraag “waar trek je de grens” proberen te beantwoorden: de mina ontsteking kan opzich wel wat hebben ja, maar een rotor zal zeker weten zijn vruchten afwerpen op een setup als deze, zeker als je dusdanig alles aangepakt hebt: overbrenging gaat niet slippen dmv overrange, flinke carb, en de rest van de goedjes.

Denk al met al dat voor deze setup en waarvoor je die aerox wilt gebruiken dat het wel potent is ja.
Post automatically merged:

Als je verder nieuwsgierig zou zijn naar hoe en wat dat spul nou werkt heb ik nog wel ergens iets van een handleiding op papier liggen hiero
 
Mij lijkt een gewone ontgrensde 2T CDI geen probleem te hebben met deze toerentallen.
Echter of de ontsteekcurve altijd optimaal is, is nog maar de vraag.
Deze wordt in de goedkopere cdi's gewoon bepaald met een R/C netwerkje op de gate van de thyristor welke wederom de stroomimpuls stuurt naar de bobine.
Dus deze ontsteekcurve is maar van "zo ongeveer" vooral als je de zogenaamde aftermarket snellere cdi's koopt.
Slecht starten is bijvoorbeeld het eerste wat je merkt aan deze immitatierommel.
Hetgeen wat er nu op zit is, volgens mij, de originele CDI.
Het frame komt uit 2010, carter en dergelijke ook en er is wel wat ander (imitatie) spul opgekomen, wat ik kan zien.
Het is een 12 spoeler en dat is wel een imitatie.

Ik weet niet wat je bedoelt met race-ontsteking, bedoel je hiermee een binnenrotor ontsteking?
Ja, ik bedoelde een binnen rotor.

Ideaal, volgens mijn mening, zou zijn een vrij programmeerbare cdi in combinatie met het originele vliegwiel en stator.

Ik ben, voor de hobby, hier een paar jaren geleden eens mee bezig geweest om één op microprocessor gebaseerde CDI te ontwikkelen.

Middels Bluetooth kon je dan de voorontsteking "on the fly" aanpassen bij elk toerental.
Echter ik had geen goeie mogelijkheid dit alles te testen dus het idee weer losgelaten.
Ik heb laatst nog eens gezocht maar kon hier niks meer van terugvnden op mijn pc, helaas.

Dat is wel mooi 'hobby' project geweest.
Met raspberry pi ofzo ?

Ik lees dat je het dus wilt gebruiken voor op straat? Indien je hier ‘s avonds ook mee zou willen rijden kan je in principe (zoals ik heb) je licht direct aansluiten op de accu en dan dmv een knopje alle lichten aan en uit zetten, nadeel hiervan is dat je geen rem- of knipperlichten meer hebt.

Maargoed ik rij sowieso het meeste in de zomer, dan blijft het ook lang licht en met gewoon de licht aan ben je imo voldoende zichtbaar als je je hoofd gebruikt.

Het is voornamelijk een scooter voor de fun, dat klopt.
Geen ambitie om te sprinten of dergelijke. Misschien ooit nog eens maar het is meer hobby om lekker een beetje bezig te zijn n wat snels te bouwen. Denk dat de meeste dit wel kennen.

De optie van de accu is een mogelijkheid alhoewel ik wel waarde hecht aan de pinkers en het remlicht.
Om je vraag “waar trek je de grens” proberen te beantwoorden: de mina ontsteking kan opzich wel wat hebben ja, maar een rotor zal zeker weten zijn vruchten afwerpen op een setup als deze, zeker als je dusdanig alles aangepakt hebt: overbrenging gaat niet slippen dmv overrange, flinke carb, en de rest van de goedjes.

Denk al met al dat voor deze setup en waarvoor je die aerox wilt gebruiken dat het wel potent is ja.

Ja, dat is wel een beetje wat ik uit jullie reacties haal.
Het is, denk ik mee, waar jezelf de grens trekt. Die 210 HPI ga ik even opzoeken.

Als je verder nieuwsgierig zou zijn naar hoe en wat dat spul nou werkt heb ik nog wel ergens iets van een handleiding op papier liggen hiero
Die interesse is er zeker. Zou ik graag eens inzien.

Vooralsnog rijdt het allemaal prima hoor.
Het ken lang an ;-)

Thanks voor de info mannen.
 
Met raspberry pi ofzo ?
Een Raspberry zou een beetje overkill zijn en bovendien veel te groot.
Dit was met een Arduino, een nano dacht ik met een aparte BT-module.
Vandaag de dag kun je voor zo'n projectje beter een ESP32 nemen, hier zit BT en Wifi al ingebouwd en bovendien is de kloksnelheid veel hoger.
 
Een Raspberry zou een beetje overkill zijn en bovendien veel te groot.
Dit was met een Arduino, een nano dacht ik met een aparte BT-module.
Vandaag de dag kun je voor zo'n projectje beter een ESP32 nemen, hier zit BT en Wifi al ingebouwd en bovendien is de kloksnelheid veel hoger.
Op die fiets.

Om even flink off topic te gaan.
De Pi kende ik en heb ik zelf een tijd gebruikt voor Pi-hole ;-)
Leuk spul.
Maat van mij heeft zo'n ding ooit tot 1,8 Ghz geclocked.
Staat dacht ik een heel bericht nog van op Hardware.info.

Arduino en dergelijk nooit mee gerommeld.
 
De oplossing voor al je problemen is een HPI rotor met een lichtspoel. Je setup zou nog net kunnen met een standaard ontsteking maar een HPI is hier wel beter voor geschikt.

Ik kan je wel het een en ander vertellen over wanneer je een rotor kan of eigenlijk zou moeten kiezen en wanneer lekker de standaard ontsteking te laten zitten.
Vooral zit het hem in wat voor een cilinder en rest van setup wil je rijden en met welk doel.
Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat een rotor meer toeren draait en dat je spullen een stuk sneller aan vervanging toe zijn. Dus moet jij dagelijk 20km heen en 20km terug naar school door weer en wind. Dan zou ik zeker een standaard ontsteking houden en deze desnoods met een spietje vervroegen als het een wat snellere scooter is.
Verder is licht bij dagelijks gebruik ook wel handig en dan heb je een lichtspoel nodig en die heeft alleen HPI denk ik.
Ga jij nou met bijvoorbeeld een speed 7t of een evo rijden dan praat je over toeren van tussen de 12 en 15k rpm. Dat gaat een standaard ontsteking niet lang volhouden omdat die hier niet voor gemaakt zijn. Dan kun je niet anders dan een rotor erop knallen. En laten we eerlijk zijn een 7t ga je niet dagelijks gebruiken dus het slijtage is ook niet belangrijk. Jij hebt nou precies de cilinder waar het beide op kan.
Je kan met een getunede s6 racing ruim 20 21pk halen en dan zit er dus een rotor op. maar standaard een pk of 13 14 en dan rijd ie ook prima met een originele rotor
 
De oplossing voor al je problemen is een HPI rotor met een lichtspoel. Je setup zou nog net kunnen met een standaard ontsteking maar een HPI is hier wel beter voor geschikt.

Duidelijk!
Er zal dus een rotor op moeten komen.
Lichtspoel heeft zeker de voorkeur maar overweeg nu ook zonder.

De overrange zit er ook in.
Ding gaat als een raket.
 
Duidelijk!
Er zal dus een rotor op moeten komen.
Lichtspoel heeft zeker de voorkeur maar overweeg nu ook zonder.

De overrange zit er ook in.
Ding gaat als een raket.
Goeie keus, hoevaak ben je van plan met een sprinter in het donker te gaan rijden dat het het nodig maakt een lichtspoel te hebben. Mijn ervaring is dat je er minder mee rijd dan dat je eerst denkt en al helemaal niet in het donker. Maar die keus kan alleen jij maken
 
Goeie keus, hoevaak ben je van plan met een sprinter in het donker te gaan rijden dat het het nodig maakt een lichtspoel te hebben. Mijn ervaring is dat je er minder mee rijd dan dat je eerst denkt en al helemaal niet in het donker. Maar die keus kan alleen jij maken
Maar wat is nu een goede set ?
Er zijn er meerdere en zie er ook veel op MP staan.
 
Weet je wat het vaak is met de rotors op marktplaats? De helft is kapot, maar dat vergeten ze in de advertentie te vermelden. Als.je er 1 gebruikt koopt sowieso ophalen en doormeten ter plekke. Scheelt een hoop gevloek achteraf. En welke dat je dan kiest is natuurlijk aan jou. Ik ben erg fan van de Malossi rotors, maar heb nu een Stage6 PVL digitaal onder die snorfiets van me zitten en ook daar heb ik niks op aan te merken. 2curves enzo heb je niet nodig met het gebruik waar jij hem voor bouwt. Dus daar kun je wat geld besparen.
En voor je eerste rotor is HPI altijd goed en 1 van de goedkoopste. Duidelijke handleiding erbij stap.voor stap uitgelegd hoe en wat.

Kan zo ff kijken of ik nog een heb liggen die eventueel verkocht kan worden, ik geef je wel garantie als je twijfelt
 
Weet je wat het vaak is met de rotors op marktplaats? De helft is kapot, maar dat vergeten ze in de advertentie te vermelden. Als.je er 1 gebruikt koopt sowieso ophalen en doormeten ter plekke. Scheelt een hoop gevloek achteraf. En welke dat je dan kiest is natuurlijk aan jou. Ik ben erg fan van de Malossi rotors, maar heb nu een Stage6 PVL digitaal onder die snorfiets van me zitten en ook daar heb ik niks op aan te merken. 2curves enzo heb je niet nodig met het gebruik waar jij hem voor bouwt. Dus daar kun je wat geld besparen.
En voor je eerste rotor is HPI altijd goed en 1 van de goedkoopste. Duidelijke handleiding erbij stap.voor stap uitgelegd hoe en wat.

Kan zo ff kijken of ik nog een heb liggen die eventueel verkocht kan worden, ik geef je wel garantie als je twijfelt

Er staat hier vlakbij een Malossi te koop.
Miss daar maar eens kijken.
Weet niet wat jij hebt ?
Kreeg ook al een Polini aangeboden.
 
Als je licht wilt heb je eigenlijk alleen als goede opties de oude Polini en MVT. Ik heb persoonlijk geen ervaring met MVT, dus geen idee hoe goed de rotor verder zelf is en of ze een vast onstekingstijdstip hebben of dat het variabel is/hoe de curve eruitziet. Er was ook een soortgelijke onsteking als die van Polini van R&D (gebruikte ook onderdeling van Vering, de OEM voor de onderdelen), maar die is net als die van Polini ook niet meer leverbaar.
De lichtspoel van de HPI is eigenlijk net niet genoeg, je kunt er wel een waterpompje op draaien, maar ook nog licht/groot licht is een beetje te veel gevraagd. Nog los van dat hun curve niet echt optimaal is.
De Polini rotor met lichtspoel gebruikt trouwens een externe pickup, waarschijnlijk niet relevant voor jouw situatie, maar deze is daardoor evt ook nog te combineren met een andere CDI als je niet tevreden bent met de curve of als je de curve zelf wilt kunnen programmeren (dit is wat ik wss ga doen in de toekomst). Ik weet niet of dit bij de R&D ook het geval is.

Als je geen lichtspoel wilt is er wat meer keuze en dan is Malossi altijd een veilige/goede keuze. Ik zou even moeten checken hoe het nou precies zat, maar meen me te herinneren dat de curve van de nieuwere CDIs ietsje aggressiever is als de oude. [edit: nieuwe is vergelijkbaar met standje 2 op de instelbare oude en die had overall iets meer voorontsteking dan die daarvoor en de niet verstelbare].
Andere optie is een digitale PVL. Die van Stage6 is niet al te best, weet niet hoe ze het voor elkaar gekregen hebben, maar de curve die erin zit is een beetje vaag. De PVL die ze bij k-parts en speed-parts hebben is kwa basisonderdelen hetzelfde maar dan met een CDI met een goeie curve.

Ik zag trouwens ook nog deze van Selettra bij speed-parts https://www.speed-parts.nl/selettra-kz-digitale-ontsteking-piaggio-2takt-met-2-curves.html
Zelfde hardware als Malossi en als de omschrijving klopt is de curve ook best goed (hetzelfde als in veel digitale PVLs). Alleen deze is voor Piaggio. Misschien dat zie ook kunnen leveren voor Minarelli?

Wat betreft tweedehands onderdelen. Dit is natuurlijk altijd meer gezeik dan nieuwe onderdelen en je ziet heel vaak dat mensen hebben zitten kloten met draden of dat het allemaal gaar is. Ik heb persoonlijk geen idee hoe iedereen dit altijd voor elkaar krijgt, maar als je tweedehands doet zou ik het zeker op halen en goed checken voor je het meeneemt.
 
Last edited:
Oké duidelijk dan maar geen lichtspoel.
Ga wel wat meubelen met de accu ofzo.

Op zich heb ik niks tegen tweedehands maar met de overrange moest ik er toch weer wat spul bij zoeken. Het was dan toch niet helemaal compleet. Zoals wel vaker op MP.
Vaak pik ik de rotte appels er wel uit maar niet altijd ;-)

Nu de overrange erin zit draait het spul toch al gauw 12k+ rpm. Poelie komt mooi hoog, Vario mag nog ietsje hoger imo. Maar kan nog niet max voluit rijden..

Ben er nog niet vwb welke ontsteking maar wel dat er een op moet komen.
Ook eerst nog even de buddy aanpakken.
Heb er een groot gat in gezaagd en wil de bevestiging van de buddy gebruiken om hier een paar steunen te maken om alsnog het bovenste gedeelte te kunnen gebruiken.
Zal daar wel een foto van plaatsen als het klaar is.
 
Er staat hier vlakbij een Malossi te koop.
Miss daar maar eens kijken.
Weet niet wat jij hebt ?
Kreeg ook al een Polini aangeboden.
Als.je eventueel gaat kijken moet je ff multimeter meeneme en zo rond de 120 130 ohm weerstand aan moeten geven. Zit je daar niet tussen lekker laten liggen dan.

En dat hele plan met je verhoogde buddybodem he pas je wel op dat je filter daar niet tegenaan komt met inveren? Ik zou het open laten en een rugzak mee als.je dan toch iets mee wil nemen. Sowieso handig om via je buddy naar je carb te kunnen kijken/sleutelen
 
Als.je eventueel gaat kijken moet je ff multimeter meeneme en zo rond de 120 130 ohm weerstand aan moeten geven. Zit je daar niet tussen lekker laten liggen dan.

En dat hele plan met je verhoogde buddybodem he pas je wel op dat je filter daar niet tegenaan komt met inveren? Ik zou het open laten en een rugzak mee als.je dan toch iets mee wil nemen. Sowieso handig om via je buddy naar je carb te kunnen kijken/sleutelen
Door meten is altijd goed. Of ik koop nieuw.
Dat is nog even te bezien.

Volgens mij valt het wel mee hoever de scooter in veert met het filter.
Het gaat om de bovenste 100 of 150mm dus veel is het niet.
Gewoon netjes met een alu plaat en scharnier natuurlijk.
Dacht ook lui gezien te hebben die hier hun accu hadden gepositioneerd.
Hij moet toch nog een keer helemaal uit elkaar om het frame te coaten.
Zal je wel even een foto sturen als ik er aan begonnen ben.
Ik vergat steeds de steek op te meten om op de zaak een paar beugeltjes te zetten.
 
Fotos sturen mag altijd, ben benieuwd
Zal je even op de hoogte houden.

Heb de overrange erin zitten en ben wat met de afstelling aan het spelen.
Tikt de 13,5k Rpm aan tijdens een stukje testen.
Gaat nog best aardig met standaard ontsteking.
 
Back
Top