Stage lopen in het buitenland.

Erik.

Running
Beste mensen,

Er is al een topic van, maar die is meer dan een jaar oud, dus ik maak even een nieuwe aan.

Ik ben van plan om het derde jaar van mijn studie een half jaar naar het buitenland te vertrekken, lijkt me echt super om te doen :).

Het kost allemaal wat regelwerk, maar dat is te doen mits je echt weet waar je heen wilt. Dus mijn vraag is eigenlijk, zijn er mensen die het al gedaan hebben (hoeft niet persé voor studie te zijn) welk land, hoe is het bevallen enz.

Ik wil gewoon veel ervaringen horen, zodat het wat makkelijker wordt om een keuze te maken. Zodra ik dat weet kan ik er echt werk van maken.

:*Erik.
 
Advertisement - register to remove this

Beste mensen,

Er is al een topic van, maar die is meer dan een jaar oud, dus ik maak even een nieuwe aan.

Ik ben van plan om het derde jaar van mijn studie een half jaar naar het buitenland te vertrekken, lijkt me echt super om te doen :).

Het kost allemaal wat regelwerk, maar dat is te doen mits je echt weet waar je heen wilt. Dus mijn vraag is eigenlijk, zijn er mensen die het al gedaan hebben (hoeft niet persé voor studie te zijn) welk land, hoe is het bevallen enz.

Ik wil gewoon veel ervaringen horen, zodat het wat makkelijker wordt om een keuze te maken. Zodra ik dat weet kan ik er echt werk van maken.

:*Erik.

En welke opleiding doe je :) ? Vermeld dat er ook even bij is ook wel leuk om te weten :)
 
Ik wil ook naar buitenland, ben een Industrieel PRoduct Ontwerper, wil wel ergens heen waar ze engels spreken (niet frans ofzo). Ben nog bezig met mijn portfolio website, maar staat op het moment op laag pitje omdat ik het druk heb met projecten. Liefst ga ik naar NY (http://stud.hro.nl/0787503)

ik wil in februari al gaan
 
jaar in New Orleans gezeten voor studie. Heb buiten werk om een geweldige tijd gehad. Zaten veel verschillende culturen van mijn leeftijd in het hotel. Na werktijd altijd uitgaan met z'n alle. Helaas was het werk erg vervelend. Had elke dag ruzie met mijn manager. En nee dit lag niet aan mij. Kon gewoon werkelijk niets goed doen in haar ogen. Dus 1 tip voordat je naar het buitenland gaat voor stage. Probeer zoveel mogelijk info over hjet bedrijf te krijgen. Want als je er 1 maal zit kan je niet meer terug:)
 
Ik zit op dit moment in het buitenland. Kon voor mijn studie (Economie&Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam) op uitwisseling naar vrijwel elk land over de hele wereld. Zit dus nu in Goteborg, Zweden voor een half jaar. Houdt er goed rekening mee dat je tijdig begint met uitzoeken, zeker voor stage moet je erg veel zelf regelen. Grote bedrijven willen tevens vaak dat je minimaal 4 maanden voor verwachte aanvang solliciteert. Voor mijn uitwisseling ben ik in november vorig jaar begonnen met uizoeken; een jaar van te voren dus.. Met een dergelijk uitwisselingsproject wordt er vaak veel door de gastuniversiteit geregeld en in mijn geval zelfs de huisvesting, wat het allemaal wat overzichterlijker maakt.

Ben hier in contact gekomen met mensen die al stage gelopen hebben in het buitenland en iemand die hier bij Volvo stage loopt. Het grootste probleem is eigenlijk het binnenkomen bij een dergelijk bedrijf. Houdt er rekening mee dat als je solliciteert bij een Nederlands bedrijf, je wel van hele goede huize moet komen om te zorgen dat zij jou naar hun buitenlandse vestiging sturen... Slimste is dus om direct bij buitenlandse bedrijven te solliciteren! Verder moet je natuurlijk rekening houden met huisvesting, stagevergoeding en wat er allemaal moet/mogelijk is op je opleiding; een studieadviseur kan je hier aardig mee op weg helpen gok ik!

Verder blijf ik dit topic ook volgen, mijn plan is om vanaf volgend jaar september stage te gaan lopen, weet alleen nog niet of dit in Nederland of buitenland moet gaan worden:)!
 
Heb in Shanghai gezeten, als je het kunt regelen is Azie sowieso echt tof om eens een tijdje te wonen, het leven is daar veel relaxter :W
 
Ik zit op dit moment in het buitenland. Kon voor mijn studie (Economie&Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam) op uitwisseling naar vrijwel elk land over de hele wereld. Zit dus nu in Goteborg, Zweden voor een half jaar. Houdt er goed rekening mee dat je tijdig begint met uitzoeken, zeker voor stage moet je erg veel zelf regelen. Grote bedrijven willen tevens vaak dat je minimaal 4 maanden voor verwachte aanvang solliciteert. Voor mijn uitwisseling ben ik in november vorig jaar begonnen met uizoeken; een jaar van te voren dus.. Met een dergelijk uitwisselingsproject wordt er vaak veel door de gastuniversiteit geregeld en in mijn geval zelfs de huisvesting, wat het allemaal wat overzichterlijker maakt.

Ben hier in contact gekomen met mensen die al stage gelopen hebben in het buitenland en iemand die hier bij Volvo stage loopt. Het grootste probleem is eigenlijk het binnenkomen bij een dergelijk bedrijf. Houdt er rekening mee dat als je solliciteert bij een Nederlands bedrijf, je wel van hele goede huize moet komen om te zorgen dat zij jou naar hun buitenlandse vestiging sturen... Slimste is dus om direct bij buitenlandse bedrijven te solliciteren! Verder moet je natuurlijk rekening houden met huisvesting, stagevergoeding en wat er allemaal moet/mogelijk is op je opleiding; een studieadviseur kan je hier aardig mee op weg helpen gok ik!

Verder blijf ik dit topic ook volgen, mijn plan is om vanaf volgend jaar september stage te gaan lopen, weet alleen nog niet of dit in Nederland of buitenland moet gaan worden:)!


jij houd van blond zeker :p
 
Er lopen hier inderdaad veel mooie dames rond;)
Uiteraard was dat niet de hoofdreden, er wordt hier goed Engels gesproken en de universteit staat goed aangeschreven.

Neemt niet weg dat uitgaan en zelfs overdag op straat lopen een leuke bezigheid is8)
 
Ik heb er ook nog voor gestaan naar Gotenborg te gaan, maar ga toch liever nar een warm land. Ik ben met mijn MER opleiding van plan om in m'n 4e jaar 1e semester naar Portugal te gaan. Ben nu 3e jaars. toevallig had ik vandaag een gesprek met iemand die contacten onderhoudt met de buitenlandse scholen. Ging over welk land ik heen wil, wat er een beetje moet gebeuren en waar ik informatie kan vinden. Het is heel goed dat je zoekt naar mensen met ervaring, moet ik ook doen :p Heb wel al wat email adressen gekregen van mensen die naar Portugal zijn geweest. Die ga ik zometeen ook maar even contacteren.
Zorg trouwens ook dat je een 2e keus hebt, het kan heel goed zijn dat er geen ruimte meer is waar jij graag heen wilt. Mijn 2e keus is Polen, whut? ja Polen, in Wroclaw. Heb er een presentatie over gehad, lijkt me erg vet. Zitten zo'n 130k studenten, alles is er dus wel voor studenten. De stad zelf is ook vet mooi. Maarja, m'n 1e keus is Portugal, ga ik eerst voor.
Maar ik heb begrepen dat je het zelf wilt regelen, dus dat jouw school geen partnerscholen heeft om een stage/studie te gaan doen in het buitenland? Dit maakt het namelijk wel veel makkelijker.

@ Anne, als je in febr naar NY wilt moet je écht weel eens gaan beginnen met zoeken naar mogelijkheden. Of je kent iemand die er woont waar jij kan crashen en je hebt super goede contacten daar, dan hoeft het niet. Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn!
 
Last edited:
Nu bezig met Master en in Mei/Juni de mogelijkheid om in 4 landen onderzoek te doen. Marokko/Turkije/Engeland en Duitsland. Ben er zelf nog niet helemaal uit, vooral omdat je verplicht wordt taaltoetsen op een bepaald niveau te maken. Nu zal Engels wel te doen zijn, maar Turks/Frans wordt natuurlijk een hel. Verder zit je met sport/werk hier in Nederland wat je ook niet zomaar opzegt. Vooral een afweging of avontuur opweegt tegen alle romslomp.
 
Ik doe trouwens Fysiotherapie, en volgend jaar, ik dacht begin februari staat het op de planning, dus ben nu al aan het oriënteren, ruim een jaar van tevoren dus dat moet goed te doen zijn. Heel erg relaxed is dat mijn studieloopbaan begeleidster de contacten van de Hogeschool van Amsterdam met het buitenland regelt. Dus ik kan bij haar terecht voor vragen, om in contact te komen met de stageplek enz.

Ook wil ik redelijk snel een keuze maken zodat ik alles kan gaan regelen en sowieso nog een taalcursus wil gaan doen, want ik heb niet bepaald een talenknobbel... :X.
 
Heb in Shanghai gezeten, als je het kunt regelen is Azie sowieso echt tof om eens een tijdje te wonen, het leven is daar veel relaxter :W

Stage of werken?

Kan je er meer over te vertellen? Lijkt mij namelijk ook mooi ergens in Azië te zitten :).

Als ik alleen al weet waar ik heen wil, dan ben ik al een heel eind om het allemaal rond te krijgen.
 
Ik zit er ook aan te denken. Ben feb 2010 klaar en wil dan een studie in buitenland volgen. Alleen mijn taal is idd erg slecht. Ben meer wiskundig aangelegd dan taalkundig.
Ik ga daarom denk niet naar het buitenland, maar een engelse master volgen :)
Ik zou het heel graag willen, maar voorzie toch wat problemen met de taal vooral :)
 
Zit nu in mijn laatste jaar van MBO Werktuigbouwkunde...
Wij gaan met 6 klasgenoten, een maandje in Finland stagelopen.
Een maand is niet lang...maar wel lang genoeg om te kijken of je het wel leuk vind.

Ga hierna HBO doen...dus dan kan ik nog een half jaar naar het buitenland ;)
 
Kijk eens op www.nuffic.nl of www.wilweg.nl veel is al geregeld via school.
Zelf ben ik bezig om een eventuele minor te volgen in Milaan. Hoor ik binnenkort meer over ?

Neem wel een zak geld mee, studiegenoot van me heeft een half jaar in Milaan gezeten, aardig prijzig daar... Verder staat die universiteit wel erg goed aangeschreven, dus goede keuze wat dat betreft!!

Ook wil ik redelijk snel een keuze maken zodat ik alles kan gaan regelen en sowieso nog een taalcursus wil gaan doen, want ik heb niet bepaald een talenknobbel... .

Ach taalcursus, ligt eraan, als je voor studie naar het buitenland gaat zou ik het je niet aanraden, Engels leer je zo snel, je praat en hoort alleen maar Engels om je heen...
Voor een stage is het dan misschien wel weer aan te raden!

Het feit dat hier in Zweden iedereen goed Engels spreekt was ook een reden om hier heen te gaan. Spanje bijvoorbeeld leek me ook erg gaaf, maar no way dat je daar ver komt met Engels... Ze boden in Barcelona maar 1 of 2 vakken in Engels aan!
 
Back
Top