Sr optrek probleem

Justinb

Well-Known Member
Hallo ik heb een vraag.

Heb een aprilia SR en nu een nieuwe uitlaat. Dmp, een vrij 'standaard' uitlaatje.

Hiervoor zat er een sito plus op, hiermee liep die 60. Prima snelheid.

Maar met de nieuwe uitlaat liep hij net 50, en kwam zeer langzaam op gang. Nu heb ik de begrenzing er uit geslepen. En loopt hij 50 tot 55, trekt al een beetje sneller op.

Aleen trekt hij nog niet zoals ik wil. Tot de 30 is het prima, daarna wil hij wel maar komt traag op toeren. Met tegenwind of een helling wil die niet harder als 40...
Het gekke is wel, koud trekt hij veel beter als warm is.

Ook is me opgevallen tijdens de testrit van een half uur, dat zomaar hij toen ik 55 reed, heel snel doortrok naar de 65. Schrok daarvan, dus maar snel gas terug nam en de scooter vervolgens weer 55 als top hield. Hij kan dus niet alle druk genoeg kwijt?

Nu wil ik de kracht terug en een soepele overloop, wat moet ik doen? Volgens de scootermonteur was de prop verwijderen genoeg....

Graag hoor ik advies van jullie.

Groeten Justin
 
Advertisement - register to remove this

Oh btw, de setups is allemaal standaard. En alle begrenzingen zijn verwijderd: vario, luchtfilter, membraam, en nu dus ook uitlaat
 
Ik kan hier erg kort over zijn... DMP is de gaarste rommel die je maar kan tegen komen.. Werp hem maar in de oud ijzerbak en zet er een fatsoenlijke uitlaat onder.. Ik weet dat het erg verleidelijk is om er zo goedkope uitlaat eronder te zetten (voor weinig geld klaar) Maar vaak kom je van de koude kermis thuis.. Het is en blijft goedkope rommel..
 
Wat raad jij me aan voor uitlaat? En de kosten voor nog een nieuwe is ook bijna gelijk aan het afstellen van...
Ben wel tevreden over het geluid en snelheid.

Wat nu als ik deze laat zitten?
 
Sito was verder goed, alleen veel problemen gehad betreft die ring om de flens. Zodat hij in de cilinder valt. Deze is er op gelast of gesoldeerd, en liet los en wilde niet mooi meer blijven zitten. Deze is vaker gemaakt door lassen en andere aanpassingen maar geen succes.


Wil toch liever de dmp blijven houden, het geluid en snelheid is wel beter zo. Met sito en originele ontgrensde uitlaat was er veel geluid en heel erg snel op top.

Nu mag het optrekken wat sneller, evt iets meer snelheid. Wat zou ik kunnen doen. Als ik de dmp laat zitten?
 
Als de DMP uitlaat remt zal hij ook niet sneller gaan optrekken.. Want die DMP uitlaat remt dan de uitlaatgassen op een bepaalde manier.. Om de uitlaat open te gaan maken is geen beginnen aan.. Want dan eindig die ook in de metaalbak.
 
Ja prop is er uit.

Rolletjes etc dan?

Wat kan het zijn toen tijdens de testrit, dat hij toch doorschoot?
Er zit wel power, enige manier toch af te stellen?

Misschien lichtere rolletjes? Luchtfilter begrenzing er bij in?
 
Luchtfilter moet je geheel van afblijven.. Als daar een prop in zou zitten is dit alleen gedaan zodat je niet absurd hoog in sproeier hoef te gaan (zou anders betekenen dat de scooter onzinnig veel benzine gaat gebruiken. Je wint er verder niks mee.

Rolletjes en sproeiertje zou ik inderdaad even nalopen.. Of er lichtere rolletjes erin moeten of zwaardere is niet te zeggen.. Dit is echt uitprobeer werk.

Ik denk dat wellicht de sproeier wat krap is momenteel.. Met goedkopere onderdelen heb je vaak een grotere sproeier nodig..
 
Zat standaard in het luchtfilter, was er al tijden uit. Reed altijd goed met de hierboven genoemde uitlaten. En een gebruik van benzine was 1 op 20/22, prima toch.
Laat hem er gewoon uit.

Dus rolletjes een sproeier ga ik na kijken. Ik laat na dit weekend weten wat het probleem was.

Bedankt alvast voor de snelle reacties, verdere tips of vragen zijn welkom.
 
Back
Top