Geert
A.k.a. SuiD
Hallo allemaal
In de ondertussen uitgestorven scooterforum.net wereld leek het me leuk om toch weer eens een topic op te starten.
Even voorstellen.
Ik ben Geert, 29 jaar oud. Ik kom uit Uden en sinds 2003 of 2004 lid van dit forum. destijds was de scooterscene nog behoorlijk up and running.
Indertijd was ik in het bezit van een Zilver-gele Beta Ark AC. Die was vrij standaard op een andere uitlaat en een 17.5mm carburateur na. Hier heb ik een aantal jaren met plezier op gereden.
Scooterverleden
Na een aantal maanden op het forum bijna alle projectpagina's gelezen te hebben begon het bij mij ook te kriebelen om een project/sprint scooter te bouwen. Een van mij favoriete modellen was het oude type Aprilia SR. De Viper/Max Biaggi uitvoering. Uiteraard wilde ik watergekoeld gaan rijden. Dus ging ik zoeken naar een Max Biaggi. Uiteindelijk een lopende gevonden in Helmond. Het ding was redelijk gaar maar ik moest en zou 'm hebben. De LC versies begonnen in die tijd ook al schaars te worden.
Zo zag hij er destijds uit (ergens in 2005):
Dit zou dan een heuse sprinter worden. Na een tijd onderdelen verzamelen zag de setup er als volgt uit.
Mede door de SBO moest er nog veel aan gebeuren om met sprints mee te doen.
Enkele foto's die ik nog heb waar ie nog redelijk in elkaar zat
Wat ik altijd wilde creeren bij deze Sr, was voor lekker laag, en achter wat hoger. Omdat ik vind dat de SRMB er de perfecte lijnen voor heeft.
De voorvering heb ik destijds verlaagd, maar de veren te ver ingekort, dus het keek wel mooi, maar reed voor geen meter. Even later de achterbrug gaan verlengen met 15-20cm. Wat er naar mijn mening erg bruut uit zag/ziet.
picca
Het liefst had ik hem zo gehouden, maar de draaicirkel is met zo'n verlengde brug ongeveer net zoveel als die van een vrachtwagen.
Het project en plannen.
Een tijdje geleden heb ik contact opgenomen met Aprilia in Italie, om zeker te weten wat het bouwjaar was van mijn SR. Dit omdat de keuringseisen van een scooter/brommer voor 1998 anders zijn dan die van daarna. omdat ik destijds de scooter alleen voor de sprint wou gebruiken, heb ik hem toen niet op kenteken laten zetten toen dat verplicht werd.
Het plan is om de SR over een tijd te laten keuren voor een snorkenteken. Zo kan ik in de zomer lekker zonder helm toeren en zover ik weet rijden er maar enkele SRMB's met blauwe plaat in NL.
Ik heb nog enkele snelle onderdelen en een los Aerox blok. Die wil ik als 2de blok er bij houden voor de fun.
De SR heeft een eigenlijk 11 jaar buiten onder een afdak gestaan, in de schuur gelegen, op mn slaapkamer gestaan etc. Uiteindelijk hooguit een paar weken gelopen. Zodoende ben ik een hoop onderdelen kwijtgeraakt.
Zo ben ik de onderdelen die ik nog had wat gaan opknappen. Zo heb ik de remklauw onder handen genomen (Ik mis hier wel het zwarte beschermkapje).
Deze zal in de toekomst denk ik nog wel een andere kleur krijgen vanwege de beschadigingen maar vind het originele goud ook wel mooi.
Bij het Aerox blok dat ik een tijd geleden had gekocht kreeg ik ook een Aerox vork en velgen bij. Ook zal het koelsysteem ook nog bij het blok.
Ik heb voor de voorvelgen busjes gemaakt waardoor de SR velg (pen12) en de Aerox velg (pen10) nu allebei op de SR vork passen.
Ik ben nog in twijfel welke velgen ik er onder wil doen tegen de tijd dat de SR in elkaar zit. Dit mede omdat ik een SD blok als snor blok ga gebruiken en er dus geen Aerox velg achter op kan. Ik vind de SR voorvelg 'm beter staan. Maar de SRMB achtervelg is minder. Wellicht dat nog ga kijken voor 5 spaaks SR wielen.
Overigens zullen andere velgen misschien als heiligschennis worden gezien
foto'tje met de Aerox voorvelg
Ik ben verder gegaan met de radiateur. Ik heb in een ver verleden ook het koelsysteem te koop gezet en verkocht aan een belg. Het systeem met de verwarmingsbuizen . Iets waar ik nu van baal. Want de Aerox Radiateur is volgens mij net paar cm langer + het reservoir dus ook wat groter. Ik heb nog een radiateur van een Beta Ark, maar die past ook niet lekker.
Op mijn werk heb ik ophangbeugeltjes gemaakt, alleen die heeft nog wat meer modificatie nodig, want het reservoir wil nog niet passen.
Omdat ik eigenlijk geen zin had om elke keer deze ellende te hebben. Ben ik wat actiever opzoek gegaan naar een donor SR. Hier was ik al tijden/jaren naar op zoek. Maar zeker anno nu valt het niet mee om een 20 jaar oude scooter in complete staat te vinden. Het maakte mij niet uit of hij kapot was ofniet. Alles wat ik hier in NL vond was veelal veelste duur en incompleet.
Zodoende ben ik is in Duitsland gaan kijken waar vroeger de scooterscene ook behoorlijk actief was net als in Nederland. Om hopelijk een exemplaar tegen te komen.
Na een tijdje stuitte ik om een SR die al een tijd te koop stond maar waar de verkoper schijnbaar niet vanaf kwam. Het ding stond al 1 / 1.5 jaar buiten en de eigenaar verkocht 'm als 'bastler fahrzeug' ofwel hobbyist voertuig (bedankt google ). Hij had wel al biedingen gehad maar was gelukkig nog wel liefhebber genoeg om te weten dat de SRMB zeldzamer aan het worden is. Hij liep niet en volgens hem lag het aan de koppakking.
Na wat mailcontact een afspraak gemaakt en naar Duisburg gereden. Ondanks dat hij dus zo lang buiten had gestaan zag de SR er eigenlijk best prima uit. Dus maar meegenomen
Uiteraard zeer blij mee!
Hierna ben ik het frame van mijn eerste SR gaan aanpakken. Het frame waar ik dus in de toekomst mee ga rijden. De verlengde deel heb ik van het frame afgeslepen, en vervolgens geschuurd en een stuk gestraald.
In de grondlak gezet, die begon al vrij snel te lopen, dus ik was wat bang voor de kleur die er op moest hetzelfde lot zou ondergaan.
Na wat bijschuren, een zwart metallic kleur gegeven. Deze bleef gelukkig wel goed zitten en best toch wel tevreden over het resultaat.
Op m'n werk heb ik van afvalstukken aluminium een paddock stand gemaakt. sleutelt toch wat makkelijker
Het steuntje+asje is nog wat te slap. Dit moet eigenlijk van staal zijn. Je hebt hiervan ook bestaande exemplaren, maar ik wacht nog even tot ik iets tegenkom.
Begonnen met het strippen van de donor SR
In de tijd dat hij buiten heeft gestaan, heeft de scooter ook gediend als spinnenhuisvesting. Ben er wel 10 tegengekomen
Heeft wat werk nodig zoals je ziet
In de ondertussen uitgestorven scooterforum.net wereld leek het me leuk om toch weer eens een topic op te starten.
Even voorstellen.
Ik ben Geert, 29 jaar oud. Ik kom uit Uden en sinds 2003 of 2004 lid van dit forum. destijds was de scooterscene nog behoorlijk up and running.
Indertijd was ik in het bezit van een Zilver-gele Beta Ark AC. Die was vrij standaard op een andere uitlaat en een 17.5mm carburateur na. Hier heb ik een aantal jaren met plezier op gereden.
Scooterverleden
Na een aantal maanden op het forum bijna alle projectpagina's gelezen te hebben begon het bij mij ook te kriebelen om een project/sprint scooter te bouwen. Een van mij favoriete modellen was het oude type Aprilia SR. De Viper/Max Biaggi uitvoering. Uiteraard wilde ik watergekoeld gaan rijden. Dus ging ik zoeken naar een Max Biaggi. Uiteindelijk een lopende gevonden in Helmond. Het ding was redelijk gaar maar ik moest en zou 'm hebben. De LC versies begonnen in die tijd ook al schaars te worden.
Zo zag hij er destijds uit (ergens in 2005):
Dit zou dan een heuse sprinter worden. Na een tijd onderdelen verzamelen zag de setup er als volgt uit.
- -Polini Evo 1 70cc vlinderpoort
- -Bidalot C20
- -Mikuni 28mm vlakschuif
- -Malossi recht spruitstuk + wig
- -Malossi VL14 membraan
- -Polini Overrange
- -Polini speed clutch
- -Std koppelingshuis..
- -Power 1 Krukas
- -HPI 2005 Raceonsteking met binnenrotor
- -Kartradiator
- -killswitch
- -Stage6 Temp en Toeren meter
Mede door de SBO moest er nog veel aan gebeuren om met sprints mee te doen.
Enkele foto's die ik nog heb waar ie nog redelijk in elkaar zat
Wat ik altijd wilde creeren bij deze Sr, was voor lekker laag, en achter wat hoger. Omdat ik vind dat de SRMB er de perfecte lijnen voor heeft.
De voorvering heb ik destijds verlaagd, maar de veren te ver ingekort, dus het keek wel mooi, maar reed voor geen meter. Even later de achterbrug gaan verlengen met 15-20cm. Wat er naar mijn mening erg bruut uit zag/ziet.
picca
Het liefst had ik hem zo gehouden, maar de draaicirkel is met zo'n verlengde brug ongeveer net zoveel als die van een vrachtwagen.
Het project en plannen.
Een tijdje geleden heb ik contact opgenomen met Aprilia in Italie, om zeker te weten wat het bouwjaar was van mijn SR. Dit omdat de keuringseisen van een scooter/brommer voor 1998 anders zijn dan die van daarna. omdat ik destijds de scooter alleen voor de sprint wou gebruiken, heb ik hem toen niet op kenteken laten zetten toen dat verplicht werd.
Het plan is om de SR over een tijd te laten keuren voor een snorkenteken. Zo kan ik in de zomer lekker zonder helm toeren en zover ik weet rijden er maar enkele SRMB's met blauwe plaat in NL.
Ik heb nog enkele snelle onderdelen en een los Aerox blok. Die wil ik als 2de blok er bij houden voor de fun.
De SR heeft een eigenlijk 11 jaar buiten onder een afdak gestaan, in de schuur gelegen, op mn slaapkamer gestaan etc. Uiteindelijk hooguit een paar weken gelopen. Zodoende ben ik een hoop onderdelen kwijtgeraakt.
Zo ben ik de onderdelen die ik nog had wat gaan opknappen. Zo heb ik de remklauw onder handen genomen (Ik mis hier wel het zwarte beschermkapje).
Deze zal in de toekomst denk ik nog wel een andere kleur krijgen vanwege de beschadigingen maar vind het originele goud ook wel mooi.
Bij het Aerox blok dat ik een tijd geleden had gekocht kreeg ik ook een Aerox vork en velgen bij. Ook zal het koelsysteem ook nog bij het blok.
Ik heb voor de voorvelgen busjes gemaakt waardoor de SR velg (pen12) en de Aerox velg (pen10) nu allebei op de SR vork passen.
Ik ben nog in twijfel welke velgen ik er onder wil doen tegen de tijd dat de SR in elkaar zit. Dit mede omdat ik een SD blok als snor blok ga gebruiken en er dus geen Aerox velg achter op kan. Ik vind de SR voorvelg 'm beter staan. Maar de SRMB achtervelg is minder. Wellicht dat nog ga kijken voor 5 spaaks SR wielen.
Overigens zullen andere velgen misschien als heiligschennis worden gezien
foto'tje met de Aerox voorvelg
Ik ben verder gegaan met de radiateur. Ik heb in een ver verleden ook het koelsysteem te koop gezet en verkocht aan een belg. Het systeem met de verwarmingsbuizen . Iets waar ik nu van baal. Want de Aerox Radiateur is volgens mij net paar cm langer + het reservoir dus ook wat groter. Ik heb nog een radiateur van een Beta Ark, maar die past ook niet lekker.
Op mijn werk heb ik ophangbeugeltjes gemaakt, alleen die heeft nog wat meer modificatie nodig, want het reservoir wil nog niet passen.
Omdat ik eigenlijk geen zin had om elke keer deze ellende te hebben. Ben ik wat actiever opzoek gegaan naar een donor SR. Hier was ik al tijden/jaren naar op zoek. Maar zeker anno nu valt het niet mee om een 20 jaar oude scooter in complete staat te vinden. Het maakte mij niet uit of hij kapot was ofniet. Alles wat ik hier in NL vond was veelal veelste duur en incompleet.
Zodoende ben ik is in Duitsland gaan kijken waar vroeger de scooterscene ook behoorlijk actief was net als in Nederland. Om hopelijk een exemplaar tegen te komen.
Na een tijdje stuitte ik om een SR die al een tijd te koop stond maar waar de verkoper schijnbaar niet vanaf kwam. Het ding stond al 1 / 1.5 jaar buiten en de eigenaar verkocht 'm als 'bastler fahrzeug' ofwel hobbyist voertuig (bedankt google ). Hij had wel al biedingen gehad maar was gelukkig nog wel liefhebber genoeg om te weten dat de SRMB zeldzamer aan het worden is. Hij liep niet en volgens hem lag het aan de koppakking.
Na wat mailcontact een afspraak gemaakt en naar Duisburg gereden. Ondanks dat hij dus zo lang buiten had gestaan zag de SR er eigenlijk best prima uit. Dus maar meegenomen
Uiteraard zeer blij mee!
Hierna ben ik het frame van mijn eerste SR gaan aanpakken. Het frame waar ik dus in de toekomst mee ga rijden. De verlengde deel heb ik van het frame afgeslepen, en vervolgens geschuurd en een stuk gestraald.
In de grondlak gezet, die begon al vrij snel te lopen, dus ik was wat bang voor de kleur die er op moest hetzelfde lot zou ondergaan.
Na wat bijschuren, een zwart metallic kleur gegeven. Deze bleef gelukkig wel goed zitten en best toch wel tevreden over het resultaat.
Op m'n werk heb ik van afvalstukken aluminium een paddock stand gemaakt. sleutelt toch wat makkelijker
Het steuntje+asje is nog wat te slap. Dit moet eigenlijk van staal zijn. Je hebt hiervan ook bestaande exemplaren, maar ik wacht nog even tot ik iets tegenkom.
Begonnen met het strippen van de donor SR
In de tijd dat hij buiten heeft gestaan, heeft de scooter ook gediend als spinnenhuisvesting. Ben er wel 10 tegengekomen
Heeft wat werk nodig zoals je ziet