Sr ditech trekt Accu leeg

het kan ook waardoor ecu in de war raakt.bij een ditech kan veel dingen zijn waardoor hij niet start.gewoon niet goed ontworpen door synertech.ik ben zo blij dat ik vanaf ben en omgebouwd naar carb.
Ecu ook al vervangen en nog steeds het zelfde probleem, ik ga in de vakantie even goed kijken
 
als de scooter warm is mijn benzinepomp ermee stopt.
Kunst is om uit te zoeken waarom de pomp stopt.
  • Valt de sturing vanuit de ECU weg?
  • Zit er een los contact is de bedrading van de pomp?
  • Maakt de ECU connector slecht contact?
  • Maakt de pompconnector slecht contact?
  • Houdt de pomp zelf ermee op?
Een deel van de bedrading vanuit de ECU (groen/zwarte draad) wordt gezamelijk gebruikt voor:

  • Oliepomp.
  • Brandstofpomp
  • Injectierelais
Merk je hier iets aan?

Als de pomp uit valt, werkt je remlicht en claxon dan wel?
 
Kunst is om uit te zoeken waarom de pomp stopt.
  • Valt de sturing vanuit de ECU weg?
  • Zit er een los contact is de bedrading van de pomp?
  • Maakt de ECU connector slecht contact?
  • Maakt de pompconnector slecht contact?
  • Houdt de pomp zelf ermee op?
Een deel van de bedrading vanuit de ECU (groen/zwarte draad) wordt gezamelijk gebruikt voor:

  • Oliepomp.
  • Brandstofpomp
  • Injectierelais
Merk je hier iets aan?

Als de pomp uit valt, werkt je remlicht en claxon dan wel?
Alles werkt gewoon nog naar behoren, je hoort zelfs de pomp lopen als je de contact op zet. Maar als je wilt starten hoor je en voel je de pomp niet. Denk zelf iets met temp sensor omdat die pas kapot gegaan is
 
Alles werkt gewoon nog naar behoren

Heb je ook gemeten op de punten die in aangeef want de pomp stopt niet voor niks met werken!

Op het schema wat ik heb van de DiTech zie ik geen temperatuurmeter op het dashboard dus kan ook niet beoordelen of de temperatuurmeter op je dashboard ook dezelfde temperatuursensor gebruikt als de ECU.

Maar mij lijkt dat dit niet het probleem is, als de sensor defect is zal het brandstofmengsel niet ideaal zijn en de scooter zal dan ook niet optimaal lopen maar dat dit invloed heeft op de brandstofpomp lijkt me sterk, het brandstofmengsel wordt immers bepaald door de timing van de brandstofinjector.
 

Attachments

  • aprilia_sr_ditech_eldiagram.pdf
    64.4 KB · Views: 6
Heb je ook gemeten op de punten die in aangeef want de pomp stopt niet voor niks met werken!

Op het schema wat ik heb van de DiTech zie ik geen temperatuurmeter op het dashboard dus kan ook niet beoordelen of de temperatuurmeter op je dashboard ook dezelfde temperatuursensor gebruikt als de ECU.

Maar mij lijkt dat dit niet het probleem is, als de sensor defect is zal het brandstofmengsel niet ideaal zijn en de scooter zal dan ook niet optimaal lopen maar dat dit invloed heeft op de brandstofpomp lijkt me sterk, het brandstofmengsel wordt immers bepaald door de timing van de brandstofinjector.
Zal na stage even kijken, bijna vakantie dus kan er dan rustig op mn gemak naar kijken
 
Kunst is om uit te zoeken waarom de pomp stopt.
  • Valt de sturing vanuit de ECU weg?
  • Zit er een los contact is de bedrading van de pomp?
  • Maakt de ECU connector slecht contact?
  • Maakt de pompconnector slecht contact?
  • Houdt de pomp zelf ermee op?
Een deel van de bedrading vanuit de ECU (groen/zwarte draad) wordt gezamelijk gebruikt voor:

  • Oliepomp.
  • Brandstofpomp
  • Injectierelais
Merk je hier iets aan?

Als de pomp uit valt, werkt je remlicht en claxon dan wel?
heb nog niet gekeken maar weet al wel dat het niet direct met de pomp te maken heeft, had vorige week toen ik dit had een andere pomp erop gezet en deed het nog steeds niet en moest ik gewoon wachten totdat die koud was. knipperlichten/claxon/remlicht werkt naar behoren. Oliepomp heb ik pas nog ontlucht en voel hem ook tikken. maar zal ergens dit weekend of volgende week alles goed nachecken als mn stage klaar is
 
Welke Ditech heb je..
Is het een SR met een Morini, of toch het Piaggio motorblok?

Een Ditech heeft normaliter geen kickstartpedaal, dus maakt hij gebruik van de elektrische start.
Dit gaat ten koste van de Ampère en het voltage van de accu.

Een nieuwe accu is nooit volledig vol/of opgeladen als je deze aanschaft!
Vanwege de veiligheidsvoorschriften is een nieuwe accu maar voor zo'n 70% geladen.
Je doet er dus goed aan om eerst de accu te ontladen en dan voor 100% op te laden alvorens te plaatsen.

Je moet immers niet vergeten dat bijna alles wel een 12V percentage vraagt van de accu voor het systeem.
Tijdens het starten moet er minimaal 8,5V gelijkspanning overblijven voor het gehele injectiesysteem om de actuatoren en sensoren goed te kunnen bedienen vanuit de ECU.
Geen of een zwak signaal heeft een negatieve invloed op het gehele systeem!

Edit: Dit type scooters hebben een O.B.D. (On Board Diagnostics) aan boord v.w.b. de foutcodes.
Een uitlees systeem is dus standaard voor handen!

Het beste is om eerst uit te lezen en de bevindingen op te schrijven.
Daarna het geheel resetten en nogmaals de uitlees procedure starten...
Wat er nu overblijft zijn punten welke op zeker gecontroleerd dienen te worden!

Oude fouten worden immers automatisch gewist, en nieuw fouten (code) blijven staan!
 
Last edited:
Welke Ditech heb je..
Is het een SR met een Morini, of toch het Piaggio motorblok?

Een Ditech heeft normaliter geen kickstartpedaal, dus maakt hij gebruik van de elektrische start.
Dit gaat ten koste van de Ampère en het voltage van de accu.

Een nieuwe accu is nooit volledig vol/of opgeladen als je deze aanschaft!
Vanwege de veiligheidsvoorschriften is een nieuwe accu maar voor zo'n 70% geladen.
Je doet er dus goed aan om eerst de accu te ontladen en dan voor 100% op te laden alvorens te plaatsen.

Je moet immers niet vergeten dat bijna alles wel een 12V percentage vraagt van de accu voor het systeem.
Tijdens het starten moet er minimaal 8,5V gelijkspanning overblijven voor het gehele injectiesysteem om de actuatoren en sensoren goed te kunnen bedienen vanuit de ECU.
Geen of een zwak signaal heeft een negatieve invloed op het gehele systeem!

Edit: Dit type scooters hebben een O.B.D. (On Board Diagnostics) aan boord v.w.b. de foutcodes.
Een uitlees systeem is dus standaard voor handen!

Het beste is om eerst uit te lezen en de bevindingen op te schrijven.
Daarna het geheel resetten en nogmaals de uitlees procedure starten...
Wat er nu overblijft zijn punten welke op zeker gecontroleerd dienen te worden!

Oude fouten worden immers automatisch gewist, en nieuw fouten (code) blijven staan!
Sr morini, accu probleem is al opgelost. Tis nu alleen de benzinepomp die ermee kapt als die warm is, heb dr nu geen tijd voor wegens stage maar in de vakantie ga ik even goed kijken en dingen proberen
 
Sr morini, accu probleem is al opgelost. Tis nu alleen de benzinepomp die ermee kapt als die warm is, heb dr nu geen tijd voor wegens stage maar in de vakantie ga ik even goed kijken en dingen proberen
Bougie even eruit gehaald en die was pikzwart. Heb er een nieuwe in gedaan en morgen even kijken wat ie dan is qua kleur. Meer nog niet kunnen doen wegens weinig tijd
 
Beste Ufuk04
Wanneer de pomp stopt als de boel warm is denk ik nog aan twee dingen
- misschien al eerder genoemd, maar mogelijk ontstaat door flexibeler worden van bedrading ergens een aarde waar het niet mag
- wanneer de tempsensor kaduuk is bij hogere temperaturen is het misschien een beveiliging dat de pomp stopt?
- een ghost in de machine. Hou vol!
 
Vermeld even om welk type bougie het gaat...
En is de brandstofpomp origineel van Morini of Piaggio?

Weerstand wat niet correct meer werkt kan..(afregeling naar massa/aarding bijvoorbeeld)
Het is immers maar een aantal volt (gelijkspanning) wat het spul (de pomp) aanstuurt.
Desalniettemin wel erg belangrijk..., geeft niet alleen brandstof, maar zorgt er ook voor dat er extra 5 bar druk komt te staan op de brandstofrail.

Luchtcompressor levert de overige 2.5 bar wat noodzakelijk is voor een goede aanvoer.
7.5/8 bar is dus volkomen normaal wat dat betreft.
 
Ik ben er een beetje klaar mee en sta bijna klaar om hem om te bouwen naar carbu, maar dan is mijn vraag, subframe van morini vervangen naar een mina/piaggio is niet zo moeilijk of moet er dan echt veel gebeuren? Want dan haal ik gewoon n ander subframe en bouw ik dr helemaal om
Post automatically merged:

Vermeld even om welk type bougie het gaat...
En is de brandstofpomp origineel van Morini of Piaggio?

Weerstand wat niet correct meer werkt kan..(afregeling naar massa/aarding bijvoorbeeld)
Het is immers maar een aantal volt (gelijkspanning) wat het spul (de pomp) aanstuurt.
Desalniettemin wel erg belangrijk..., geeft niet alleen brandstof, maar zorgt er ook voor dat er extra 5 bar druk komt te staan op de brandstofrail.

Luchtcompressor levert de overige 2.5 bar wat noodzakelijk is voor een goede aanvoer.
7.5/8 bar is dus volkomen normaal wat dat betreft.
Brandstofpomp is origineel van morini, bougie is een cpr8e. Massa zou inderdaad een mogelijkheid zijn, heb helaas geen metertje thuis om alles na te kijken, dus daar kom ik ook niet ver mee
 
Last edited:
Vermeld zelfs om welk type bougie het gaat...
En is de brandstofpomp origineel van Morini of Piaggio?

Weerstand wat niet correct meer werkt kan..(afregeling naar massa/aarding bijvoorbeeld)
Het is immers maar een aantal volt (gelijkspanning) wat het spul (de pomp) aanstuurt.
Desalniettemin wel erg belangrijk..., geeft niet alleen brandstof, maar zorgt er ook voor dat er extra 5 bar druk komt te staan op de brandstofrail.

Luchtcompressor levert de overige 2.5 bar wat noodzakelijk is voor een goede aanvoer.
7,5/8 bar is dus volkomen normaal wat dat betreft.
Post automatically merged:

Vermeld zelfs om welk type bougie het gaat...
En is de brandstofpomp origineel van Morini of Piaggio?

Weerstand wat niet correct meer werkt kan..(afregeling naar massa/aarding bijvoorbeeld)
Het is immers maar een aantal volt (gelijkspanning) wat het spul (de pomp) aanstuurt.
Desalniettemin wel erg belangrijk..., geeft niet alleen brandstof, maar zorgt er ook voor dat er extra 5 bar druk komt te staan op de brandstofrail.

Luchtcompressor levert de overige 2.5 bar wat noodzakelijk is voor een goede aanvoer.
7,5/8 bar is dus volkomen normaal wat dat betreft.
Post automatically merged:

Fout! De luchtcompressor levert 5 bar en de brandstofpomp 2.5 bar

Groet
 
Post automatically merged:


Post automatically merged:

Fout! De luchtcompressor levert 5 bar en de brandstofpomp 2.5 bar

Groet

Geweldig om alles te quoten wat dan uiteindelijk weer uitkomt op 7,5 bar!
En het is de brandstof (druk) regelaar om precies te zijn.
De drukregelaar bestaat uit een veer-belast membraan, welke de benzinedruk 2,5 Bar hoger afregelt als de druk van de luchtcompressor.
 
Hallo allemaal,
Ik heb vorige week een aprilia sr ditech gekocht(niet rijdend). Ik heb er een gloednieuwe accu op geplaatst maar de accu wordt steeds leeggetrokken als ik hem probeer te starten, de startmotor draait 2/3 keer rond maar je hoort echt dat die zo leeg loopt. Mijn vraag was wat dat zou kunnen zijn.
Kun je ook posten wat het probleem toen der tijd was??
 
Back
Top