Sr ditech trekt Accu leeg

Ufuk04

Member
Hallo allemaal,
Ik heb vorige week een aprilia sr ditech gekocht(niet rijdend). Ik heb er een gloednieuwe accu op geplaatst maar de accu wordt steeds leeggetrokken als ik hem probeer te starten, de startmotor draait 2/3 keer rond maar je hoort echt dat die zo leeg loopt. Mijn vraag was wat dat zou kunnen zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Heb je een filmpje van het starten? Het lijkt mij sterk dat een opgeladen accu maar 2 a 3 keer rond kan. Dan ligt het probleem waarschijnlijk ergens anders. Wat is de accuspanning na het starten?
 
Deze keer heeft ie iets meer kunnen ronddraaien als normaal, de spanning erna was rond de 12,15v. De accu is pas vandaag binnen gekomen dus nog helemaal vers. Dit is de link naar de video:
 
Klinkt inderdaad als een lege accu. Ik zou hem even opladen als ik jouw was en nog eens proberen. Als je spanning te laag is dan spuit de scooter ook niet in. Zit er een kickstarter op?
 
Klinkt inderdaad als een lege accu. Ik zou hem even opladen als ik jouw was en nog eens proberen. Als je spanning te laag is dan spuit de scooter ook niet in. Zit er een kickstarter op?
Dit model heeft geen kickstart, maar zal hem zometeen wel aan de lader doen. Zou het misschien de spanningsregelaar kunnen zijn? Heb op het moment ook geen foutmeldingen meer nadat ik hem gereset heb.
 
Spanningsregelaar regelt alleen de opgewekte spanning maar in principe kan elk elektrische onderdeel een 'verbruiker' zijn. Als je je multimeter op Ampere zet en vervolgens in serie zet tussen je accu en de minpool dan kun je de lekstroom meten. Deze is ideaal 0 Ampere.

Probeer hem eerst maar eens op te laden en dan verder te kijken.
 
12,15 Volt is veel te laag voor een nieuwe accu en deze spanning is ook nog gemeten met de scooter in rust.
Als je de spanning zou meten tijdens het elektrisch starten zakt deze zeker naar 8 a 9 Volt.
De ECU raakt dan in de stress en kan zijn werk niet meer doen zoals @dutchino al opmerkte.

Dus de accu goed opladen met een acculader en niet met een druppellader.
Deze laatste is niet te verwarren met een acculader die overgaat tot druppelladen als de accu vol is.

Heb je het vermoeden dat de accu wordt leeggetrokken als het contactslot van de scooter uit staat, dus als je de scooter niet gebruikt, zie hier beneden een Howto van @Bulldog om dit te meten.
Het tweede gedeelte over het meten van lekstroom moet jij hebben dan.

https://scooterforum.net/resources/meetmethode-voor-het-opsporen-van-kortsluiting-en-lekstroom.257/
 
Dit is de spanning op moment van ruststand. Ik ga m nu even opladen en zien of het morgen beter zal gaan. Net weer geprobeerd om hem rond te laten draaien maar geen succes, in het begin voldoende kracht om hem rond te draaien, maar naarmate die ronddraait, hoe zwakker het wordt
 

Attachments

  • 80B79ABD-DFD3-43D3-A676-D80266E612D3.jpeg
    80B79ABD-DFD3-43D3-A676-D80266E612D3.jpeg
    169.7 KB · Views: 22
Een Ditech die moeilijk of niet wil starten, kun je waarschijnlijk zo beter weer.de deur uit doen. Dit was altijd dat ene type SR welke je als thuis sleutelaar moest overslaan. Je kan er amper zelf wat aan doen. En hier in de buurt wilde de scooterzaken ze ook liever zien gaan. Leuk dat tunen met een gameboy maar alles gaat over de stroom, dus voor alles is opgestart is je accu gewoon al ver leeg. En aangezien je niet kunt kickstarten vrees ik het ergste voor je. Als het eenmaal rijd en goed is is het leuk. Daarna huilen met de pet op
 
Een Ditech die moeilijk of niet wil starten, kun je waarschijnlijk zo beter weer.de deur uit doen. Dit was altijd dat ene type SR welke je als thuis sleutelaar moest overslaan. Je kan er amper zelf wat aan doen. En hier in de buurt wilde de scooterzaken ze ook liever zien gaan. Leuk dat tunen met een gameboy maar alles gaat over de stroom, dus voor alles is opgestart is je accu gewoon al ver leeg. En aangezien je niet kunt kickstarten vrees ik het ergste voor je. Als het eenmaal rijd en goed is is het leuk. Daarna huilen met de pet op
Ik ben er zelf niet van een scooter weg te doen als die nog gemaakt kan worden. vandaag is er een vriend van mij langs gekomen en hebben we het geprobeerd met zo'n jumpstarter maar die trok ie ook leeg. We dachten allebij dat het de startmotor was vooral doordat die helemaal verroest was. Injector spuit benzine goed in, heb mijn vinger voor het bougiegat gehouden en rook benzine en mn vinger was ook nat. heb er een nieuwe bougie in gedaan en die vonkt super. heb het geprobeerd te starten met een boormachine op de vario maar zonder succes. Wat kan ik nog proberen?
 
Zal eens morgen na school testen, desnoods breng ik hem maandag wel naar mn school toe waar ik eraan kan werken met wat meer gereedschap en met docenten die er ook wat meer vanaf weten maar eerst zelf proberen
 
Een Ditech werkt heel anders dan de meeste normale.scooters. Als er ook maar iets niet klopt in die computer werkt het niet, dan kun je alle traditionele trucjes proberen maar is zinloos als de computer niet werkt.
Ik ben zelf ook geen persoon die zomaar een scooter weg doet als ik denk het nog te kunnen maken. Maar ik ben zelf ook eens bezig geweest met zo'n Ditech, zonder succes. Maar nogmaals werkt die computer niet dan kun je nog zo'n sterke vonk hebben met het perfecte mengsel en het gaat nooit starten....
Al zul je me waarschijnlijk niet geloven, dan wens ik je in elk geval veel succes ;)
 
Heb je nog contact met de verkoper van vorige week? Misschien kan die de problemen vertellen waar hij tegenaan liep? Dat scheelt mogelijk trouble shooten.
Groet,
 
Heb je nog contact met de verkoper van vorige week? Misschien kan die de problemen vertellen waar hij tegenaan liep? Dat scheelt mogelijk trouble shooten.
Groet,
Had gezegd dat hij m na n jaar niet gereden ermee te hebben niet meer startte. Zei dat ie net iets te weinig benzine kreeg volgens hem. Meer was er niet zei hij
 
Waarom.zou die.ineens te weinig benzine krijgen zou je dan denken. En als het zo simpel was waarom fixt ie het dan zef niet? Maargoed ik zeg het je nog maar een keer die computer is kapot!
 
Dit is een leuke storing om met een oscilloscoop op te lossen. Je kunt zo de werking van de sensoren en actuatoren die in contact staan met je ECU erg goed beoordelen! Ook het startsysteem kun je hiermee beoordelen. Het feit dat je jumpstarter hem ook niet rond krijgt geeft al een indicatie waar je moet zoeken.

Wat je zou kunnen proberen is om je plus en min direct op de startmotor te zetten. Draait hij dan vervolgens nog steeds k*t dan is of je startmotor niet goed of je motor draait veel te zwaar.

Je vertelt dat je het anders aan je docenten gaat vragen.. doe je toevallig autotechniek want dan heb je een perfecte scooter voor een scoopmeting!
 
uiteindelijk ondervonden dat de startmotor stuk is en dat ie geen compressie heeft, neem m over paar weekjes weer mee naar huis en ga ik er rustig mee aan de slag en kijken wat er allemaal stuk aan is.
 
Ditech start weer maar nu heb ik het probleem dat als die warm word da ie uitvalt en de benzinepomp niet meer werkt, als je de contact op zet hoor je m wel lopen maar als je m start hoor je de pomp niet waardoor die niet start. Wat kan dit zijn?
 
Scooter start zonder problemen, accu probleem is opgelost maar nu is het dat als de scooter warm is mijn benzinepomp ermee stopt. Heb al een andere geprobeerd maar het is het probleem als die warm is want als die koud is doen beide pompen het prima. Misschien iets omdat mijn temp meter niet werkt?
 
Back
Top