Squish

Zo doe ik het ook altijd, gewoon voorzichting pletten, 2 of 3 keer boeit niet zoveel zolang je het maar rustig doet. soms doe ik het met 2 stukjes tin door het bougie gat, dus aan beide kanten (dus niet dat de zuiger kan kantelen). Als je al t vermoeden hebt dat ie goed is (dan hoef je (bij al goede montage) de kop niet meer los te halen.

gr
 
Goed opgemerkt Aerox-Evo70, was ik helemaal vergeten mee te nemen, net zoals het big-end lager8P

Ik geloof (Pin me er niet op vast) dat een naaldlager (Pen 12) iets van 0,015-0,035mm speling heeft (Pen 10 is iets minder...0,005mm minder ofzo).

Big-end lager durf ik geen uitspraak over te doen, maar dat zal er wss ergens tussenin liggen denk ik (Tussen krukas en naaldlager), dus 0,004 + 0,035 + 0,02 = 0,059mm in totaal.

Hoe dan ook, het verschil is minimaal en je kunt altijd een ? zetten bij de manier van meten (Traagheid van massa, verschuiving...), alleen met hele dure apparatuur zul je een bijna exacte meting kunnen doen (Er zijn altijd toleranties), misschien dat Japanse of Chinese mini-kabouters uitkomst bieden+pippi+

ik was vanmiddag bij mij racescooter de squis aan het meten, ik leg er horizontaal (over de gehele zuiger) een tinnetje in van 0,7mm dik. draai de kop op moment vast. draai 2 keer rond en meet de tin. uitkomst 0,38.

ik doe dezelfde meting op dezelfde manier met een tinnetje van 1mm dik en ik kom op een waarde uit van 0,42.

Dus met tin van 0,3mm meet ik een ruimere squise. dat betekent dus wel dat je degelijk de speling uit je lagers duwt!

Wat is nu de juiste waarde die ik kan aanhouden vroeg ik mij af? omdat een 1mm tin al niet echt dik is.

ik heb de 1 mm aangehouden omdat ik dat altijd doe en niks daarmee(daardoor) stuk gelopen is.

laat jullie mening daar is over horen.
 
de lagerspeling oid wil je er nooit uitduwen, want als de zuiger door massakracht verder wil gaat de speling juist de andere kant op. Dus de krapper je meet de reeeler denk ik ( 0,7 staafje pakken dus)
 
de (enige) goede manier, naar mijn weten is gewoon zoals Jaspah al zei:

gehele breedte tin leggen, circa 0,5mm aan beiden zijden vrij houden ivm met te pletten deel dit zet dus naar alle richtingen uit. (NOOIT een stuk gebogen tin, en ook niet 2 stukjes gebogen tin.)

enkel is mijn mening dus degelijk NIET 1 keer langs het bovenste punt, maar zeker een stuk of 5 tot 10 keer, de zuiger heeft speling en je hebt altijd een beetje dat de zuiger kantelt... hierdoor meet je bij één keer nooit 100% de goede waarde. maar bij meerdere malen dit herhalen krijg je zeker de krapste squish en werk je het veiligst.

als je het echt goed meet, kan je zelfs tot circa 0,4 mm gaan in squish, zonder detonatie, al hanteren ze in de wegrace circa 0,5mm tot 0,55.
 
weet iemand misschien iets te vertellen over compressie verhoudingen? bij welke verhouding euro 95, euro 98 en elf 124 detonatie gaan vertonen?
groetjes
 
de (enige) goede manier, naar mijn weten is gewoon zoals Jaspah al zei:

gehele breedte tin leggen, circa 0,5mm aan beiden zijden vrij houden ivm met te pletten deel dit zet dus naar alle richtingen uit. (NOOIT een stuk gebogen tin, en ook niet 2 stukjes gebogen tin.)

enkel is mijn mening dus degelijk NIET 1 keer langs het bovenste punt, maar zeker een stuk of 5 tot 10 keer, de zuiger heeft speling en je hebt altijd een beetje dat de zuiger kantelt... hierdoor meet je bij één keer nooit 100% de goede waarde. maar bij meerdere malen dit herhalen krijg je zeker de krapste squish en werk je het veiligst.

als je het echt goed meet, kan je zelfs tot circa 0,4 mm gaan in squish, zonder detonatie, al hanteren ze in de wegrace circa 0,5mm tot 0,55.

ik kan jou wel vertellen dat ze in de wegrace (scooter) de squis tussen de 0,4 en 0,5 houden hoor :)
 
detonatie is niet alleen afhankelijk van squish maar ook van compressie verhouding onstekingstijdstip en carb afstelling enz enz
dus wat de beste squish maat bij een bepaalde cilinder is
is geen constante gegeven
dus hoe krap je kunt gaan ....... testen!!!!!
en ik denk btw dat jeje beter het dunnere tin gebruiken kunt en dat blijft gebruiken dat je daar je ervaringen mee uitbreid en ik rij met een squish van o,38 en loopt niet stuk
 
ik kan jou wel vertellen dat ze in de wegrace (scooter) de squis tussen de 0,4 en 0,5 houden hoor :)

Maar goed, wat wil je nu met deze opmerking bereiken???

ik zeg net dat ik ook tot 0,4mm kan gaan en dat het goed heel blijft en dat gemiddeld de compressie bij de wegrace en dan bedoel ik niet jou wegrace van 50cc scooters etc. of weet je het verschil niet tussen wegrace en scooterrace?

de echte wegrace met 125cc hanteren een squish van 0,5 tot 0,55mm. einde verhaal, dus even beter lezen.

om nog even toe te voegen, heeft de squishruimte ook te maken met de richting van je spoelers, en ook de vorm van de verbrandingskamer.....

ik heb al met 1:17,2 gereden en bleef goed heel. door teveel gaat de cilinder eerder detoneren dan een te krappe squish, maar als je de suish krapper zet, wordt je compressie oook hoger.
 
Last edited:
Back
Top