Squish probleempke!!

Jeetn

Well-Known Member
Hallo,
Ik ben van plan om een sprint samen te steken en heb al deze onderdelen besteld die in de komende weken zal binnen komen:

Cillinder: 77cc malossi big bore
krukas: malossi rhq pen 12
overbrenging: overrange set
carbu: 28mm keihin
uitlaat: yasuni c30

Nu heb ik een vraagje.
Ik heb mijn carters opgestuurd voor het te laten kotteren en mijn krukas erin te laten steken. Maar als mijn big bore dan binnen komt weet ik dat ik moet rekening houden met squish ofzo. Kan er mij iemand dit uitleggen aan de hand van fotos wat dit precies is, kwil die echt perfect laten draaien.
mvg
 
Advertisement - register to remove this

Hmm je wilt een aardig sprint blok opbouwen maar je weet niet wat een squish is.
Meestal stap je niet over van een standaard blok naar een sprint blok bouwen dus de meeste zullen daarom al weten wat dit inhoudt.

Maar je squish is de afstand tussen je bovenkant van je zuiger op zijn BDP (Bovenste Dode Punt) en de squish rand van je binnenkop.
In je boekje van je cilinder staat de ideale squish afstand en deze zal ik dus aanhouden. (Bij speed meestal rond 0,55 maar dat moet je wel even opzoeken dus).
Als je cilinder nou getuned is dan zal je tuner misschien een andere squish adviseren.

Wat je nodig hebt om je squish af te stellen en te meten:

Voetpakkingen
Tindraad
Schuifmaat

Je hebt bij je cilinder voetpakkingen gekregen met bepaalde diktes. Deze lopen van 0,1 tot 0,5 ofso.
Hiermee kan je dus de afstand bepalen.
Monteer zoveel voetpakkingen dat deze dik genoeg zijn voor je squish waarde.
Nu monteer je de cilinder en binnenkop.

Vervolgens pak je een stuk tindraad en dat knik je in een hoek van zo'n 3 cm ofso en stop je via het bougiegat je cilinder in en zorgt dat die 3 cm in de breedte van je zuiger lopen dus. (Hierdoor komt het draad klem te zitten tussen je zuiger en squish rand)

Nu draai je de zuiger omhoog en zal je merken dat de zuiger op een moment niet meer verder kan, nu zit deze tegen het tin draad aan.
Draai nu de zuiger (voorzichtig) door zodat deze het tin draad plat drukt.

Haal nu het tin draad eruit en meet met de schuifmaat het platgedrukte stuk.
Deze zou het zelfde moeten zijn als wat in je boekje staat van aangegeven squish afstand.

Is dit niet zo stel dit dan nog een keer af m.b.v je voetpakkingen.

Succes ermee, en ik heb er helaas geen foto's van.
 
Ne super dikke merci voor de uitlaat. Zal het eerst nog eens vragen aan een vriend van me die in een brommerszaak werkt en zullen het dan wel samen doen. Als dit niet echt lukt stuur ik de carter met krukas en cillinder op zodat het professioneel geplaatst word. Ben dan zeker.
thanks

Voetpakkingen
Tindraad
Schuifmaat

Je hebt bij je cilinder voetpakkingen gekregen met bepaalde diktes. Deze lopen van 0,1 tot 0,5 ofso.
Hiermee kan je dus de afstand bepalen.
Monteer zoveel voetpakkingen dat deze dik genoeg zijn voor je squish waarde.
Nu monteer je de cilinder en binnenkop.

Vervolgens pak je een stuk tindraad en dat knik je in een hoek van zo'n 3 cm ofso en stop je via het bougiegat je cilinder in en zorgt dat die 3 cm in de breedte van je zuiger lopen dus. (Hierdoor komt het draad klem te zitten tussen je zuiger en squish rand)

Nu draai je de zuiger omhoog en zal je merken dat de zuiger op een moment niet meer verder kan, nu zit deze tegen het tin draad aan.
Draai nu de zuiger (voorzichtig) door zodat deze het tin draad plat drukt.

Haal nu het tin draad eruit en meet met de schuifmaat het platgedrukte stuk.
Deze zou het zelfde moeten zijn als wat in je boekje staat van aangegeven squish afstand.

Is dit niet zo stel dit dan nog een keer af m.b.v je voetpakkingen.

Succes ermee, en ik heb er helaas geen foto's van.[/quote]
 
Weet je zeker dat je genoeg verstand van scooters hebt om hier mee te gaan rijden? Zou zonde zijn als het kapot loopt lijkt me.
 
Het lukt me wel.
Kheb vandaag gebeld naar de kotteraar die me carters kotterd en gevraagd of hij ineens de krukas en de cillinder plaats.
Zodat die 2 dingen toch goed zitten.
mvg
 
Back
Top