Sproeier vraagje

Manu76

Burn and rise...
Rieju toreo 4takt 2008,

Ik zit te denken aan een nieuwe cilinder. 70/72cc. (Sparen)

Maar omdat ik niet kan zien welke sproeier er nu inzit vraag ik me af welke maat sproeier ik nodig heb voor die 70/72cc, om mee te beginnen zeg maar.

Ik heb niet het geld om 20 verschillende sproeiers aan te schaffen en uit te proberen.

Kan ook nergens vinden wat de maat is van de originele sproeier is. Googlen is niet mijn sterkste kant. :(

Misschien wat advies?

Op de Foto is de cilinder 72cc. T.o.v 70cc zal er niet heel veel verschil zitten in de sproeier denk ik. Of heb ik dat mis?

Maar nu heb ik geen BRL / uitgangspunt voor deze brommer.
 

Attachments

  • Screenshot_20200302-172541_Chrome.jpg
    Screenshot_20200302-172541_Chrome.jpg
    177.8 KB · Views: 9
Advertisement - register to remove this

Ik heb zojuist met verschillende naalden geprobeerd om de sproeier maat te bepalen.

De naald die er strak ingaat is 0,7mm. Betekend dit dan dat de maat 70 is? Of kan het net zo goed 72 of zo zijn?
 
Als de bougie zwart kleurt krijgt hij teveel benzine, dan staat die terijk en moet je een kleinere sproeier proberen.

Ja precies! Dat dacht ik ook. Verder werd mij verteld dat de sproeier van de rieju toreo van maat 78 tot 86 liggen. Hiertussen zou de goede moeten zitten. Standaard 50cc.

Maar het volgende kreeg ik middels mail verkeer van een bekende scooter shop na aanleiding van mijn vragen voor onder andere mijn "te grote" sproeier (die in mijn ogen te groot is) met de zwarte bougie.

Maar als een naald van 0,7mm er goed doorheen gaat kan ik toch geen maat 80, bij de 50cc setup plaatsen??

Onderstaand is het antwoord, die is toch niet realistisch voor een particulier?:

"Goedendag Heer ******,

Dat kan ook andere oorzaken hebben, bij een viertakt is daar niet zonder meer op uit te gaan.
Officieel dient een viertakt scooter afgesteld te worden door het meten van de CO waarde, deze waarde dient gemeten te worden bij 2000 toeren en de CO waarde dient tussen de 2 en 3 % te liggen.

Een verkeerde klepspeling of CO waarde kan al zorgen voor roetvorming, dat hoeft dan niet direct te maken te hebben met de grootte van de sproeier
 
Normaal heb je daar bijvoorbeeld een sproeier meet-set van TToolz voor nodig.
Een naald is nooit gelijk dik over de gehele lengte.
En als er 0,7 goed doorheen gaat is het gat dus groter, hoe groot weet je dus nu niet.
0,1 of 0,2 kan het gat nog groter zijn dan.
 
Normaal heb je daar bijvoorbeeld een sproeier meet-set van TToolz voor nodig.
Een naald is nooit gelijk dik over de gehele lengte.
En als er 0,7 goed doorheen gaat is het gat dus groter, hoe groot weet je dus nu niet.
0,1 of 0,2 kan het gat nog groter zijn dan.

Ja dat is ook weer zo. Alleen nu moet ik gaan gokken welke maat ik moet pakken.

Ja dat gereedschap set om maten te meten ken ik. Maar te duur voor 1 a 2x gebruik.

De naald ging tot een bepaalde diepte en niet verder. Punt van de naald steekte wel uit.

Alles zegt me dat ik een kleinere sproeier moet hebben.

Maar dat met die co2 meting vind ik wat ver gaan voor een hobbyist. Heb daar ook geen spullen voor.
 
Back
Top