Sproeier maat?

Manu76

Burn and rise...
Sym orbit 2 euro 4 2019.

Weet iemand toevallig wat hier voor een maat sproeier in zit fabrieks af?

Ik vraag het voordat ik mijn carburateur In duik.

Is natuurlijk gis werk bij een tweede hands maar er moet toch ergens wat te vinden zijn over een fabrieks geleverde nieuwe scooter?

En nee Google is vandaag niet mijn beste vriend.

Ik vraag me wel af dat stel ik ga één maatje omhoog moet ik dan ook de lucht sproeier wat groter pakken?

Ff kijken of ik het kan uit leggen:

Ik lees hier en daar over dat de standaard sproeier net te klein is van de fabriek af. Hierdoor, zoals eerder vermeld, lijkt de scooter te weinig brandstof te krijgen.

Vooral bij bochten en drempels.

Zou het ook kunnen zijn dat de vlotter naald in de carburateur niet goed is waardoor er te weinig brandstof "voorhanden", is?

Bij bochten, lijkt het net of het brandstof niveau niet hoog genoeg is waardoor het lijkt alsof de sproeier ff "droog staat"?

Dat zou het een en ander kunnen verklaren. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik hoor graag meningen en of ervaringen.
 
Advertisement - register to remove this

Zou het niet weten welke maat daar in zit.. Ik denk i.i.g rond de 78 of lager.. Open draaien en controleren is het enigste wat je kan doen. Dan weet je het direct.


Hier staat i.i.g niks bij..
 
Zou het niet weten welke maat daar in zit.. Ik denk i.i.g rond de 78 of lager.. Open draaien en controleren is het enigste wat je kan doen. Dan weet je het direct.


Hier staat i.i.g niks bij..

Klopt. Maar is mijn denk wijze in de goede richting zoals ik beschrijf in mijn tekst?
 
Sym orbit 2 euro 4 2019.

Weet iemand toevallig wat hier voor een maat sproeier in zit fabrieks af?

Ik vraag het voordat ik mijn carburateur In duik.

Is natuurlijk gis werk bij een tweede hands maar er moet toch ergens wat te vinden zijn over een fabrieks geleverde nieuwe scooter?

En nee Google is vandaag niet mijn beste vriend.

Ik vraag me wel af dat stel ik ga één maatje omhoog moet ik dan ook de lucht sproeier wat groter pakken?

Ff kijken of ik het kan uit leggen:

Ik lees hier en daar over dat de standaard sproeier net te klein is van de fabriek af. Hierdoor, zoals eerder vermeld, lijkt de scooter te weinig brandstof te krijgen.

Vooral bij bochten en drempels.

Zou het ook kunnen zijn dat de vlotter naald in de carburateur niet goed is waardoor er te weinig brandstof "voorhanden", is?

Bij bochten, lijkt het net of het brandstof niveau niet hoog genoeg is waardoor het lijkt alsof de sproeier ff "droog staat"?

Dat zou het een en ander kunnen verklaren. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik hoor graag meningen en of ervaringen.
Hey die klacht ken ik ook. Als ik over een flinke bobbel ga heb ik ff geen benzine, best irritant als je er meerdere tegenkomt.
Hetzelfde bij drempels.
 
Voor de Sym zonder ECS

Maat 82 voor de 25 km versie
En maat 85 voor de 45 km versie.

Voor de Sym met ECS systeem is het maat 80
Allen zijn vanaf de fabriek afgesteld, verwijdert men begrenzers is het noodzaak om een iets grotere te monteren.
En Sym is de enige waar het juist wel goed afgesteld staat.
Luchtsproeier verhaal snap ik echter niet? Met de schroef kan men immers genoeg lucht krijgen, of iets minder is ook mogelijk.
 
Voor de Sym zonder ECS

Maat 82 voor de 25 km versie
En maat 85 voor de 45 km versie.

Voor de Sym met ECS systeem is het maat 80
Allen zijn vanaf de fabriek afgesteld, verwijdert men begrenzers is het noodzaak om een iets grotere te monteren.
En Sym is de enige waar het juist wel goed afgesteld staat.
Luchtsproeier verhaal snap ik echter niet? Met de schroef kan men immers genoeg lucht krijgen, of iets minder is ook mogelijk.

Ik dacht namelijk dat meer brandstof een grotere luchtsproeier vereist? Die naast de hoofd sproeier zit. Zie foto.

Of ik ben aan het wazen.

Maar ik zit nu met een groter probleem. Zal het ff posten in mijn topic. :(
 

Attachments

  • 91014.jpg
    91014.jpg
    7.7 KB · Views: 9
Dat is een stationair sproeier, geen hoofdsproeier.
Dat weet ik. Dat zeg ik toch ook! ik zei ook , "naast" de hoofd sproeier. ;)

De ene noemt het stationair schroef ik zeg altijd luchtschroef. Maar die ligt zo goed als altijd LAGER dan de hoofd sproeier.

Ik weet wel "iets" van carburateur af. ;)

En niet alleen theoretisch...
 
Hieronder de interne sproeiers en luchtschroef...

9kUFyoY.png


De stationairschroef zit aan de buitenkant van de carburateur, hiermee kan je de vlinderklep verstellen.

verwijdert men begrenzers is het noodzaak om een iets grotere (hoofdsproeier) te monteren.

Meer is niet nodig, meer of minder lucht is puur met de aanwezige schroef te verkrijgen.
Hiervoor hoef je niets te veranderen.
 
Klopt. Ik ga dat nog uitzoeken of het moet een "kwaal" zijn.

Mijn orbit 1 had dat niet Marja die was van 2009, andere techniek.
Mijne is 2014 en ik heb exact t zelfde probleem, alsof er ff geen vacuüm is, of de sproeier geen benzine krijgt en dus niet geeft. Zeer irritant, vooral op topsnelheid.. valt hij ff 6 km per uur terug en daarna is het alsof t nooit gebeurd is.
 
Hieronder de interne sproeiers en luchtschroef...

9kUFyoY.png


De stationairschroef zit aan de buitenkant van de carburateur, hiermee kan je de vlinderklep verstellen.



Meer is niet nodig, meer of minder lucht is puur met de aanwezige schroef te verkrijgen.
Hiervoor hoef je niets te veranderen.

Klopt. Maar die schroef kan niet met slagen in/bijgedraaid worden. (Vast is vast) Zoals dat wel het geval is bij de externe stationair schroef. Die kun je hoger of lager laten lopen. Maar dat hoef jou niet uit te leggen meester. ;)

Ik dacht altijd dat als je een grotere brandstof sproeier moest compenseren met een wat grotere (de gaatjes) luchtsproeier. ok ok 1 maatje groter of kleiner zal niet veel uitmaken maar om bijvoorbeeld 8 maten groter te gaan dan zal die meer lucht nodig hebben? (Even overdreven gezegd)

Anders verbrand die alleen meer brandstof met gevolg dat je te veel verbrandings resten hebt lijkt mij. Of zit er nog verschil tussen een 2takt of een 4takt?

de verbranding anders dan bij een 2takt. Dat weet ik.

Althans mijn denk wijze... al van jongs af aan.

Mijn ervaring met auto's was mijn passie. Onderhoud, assisteren, helpen, chiptuning, uitlaat systemen enz. samen met een gecertificeerde auto monteur. Dank voor de ervaringen henny. (Als je nog leeft)

Misschien denk ik nog in de auto fase t.o.v. scooters.

Maar ik kom een heel eind v.w.b scooters onderhoud, vervangen of wat dan ook.
Heeft me veel gekost zowel in geld als scooters maar heb er veel van geleerd.

Vandaag eindelijk eens mee kunnen praten met de monteur waar ik vandaag de 500km beurt heb laten doen.

Hij teste me als volgt, (ik ken die man goed en ouwehoeren hoort erbij)

Ik haal hem op zegt die,

"Zo klaar, heb meteen de hele vario eruit gehaald"
Ik lachen en hij zei, dat is het enige goede antwoord.

Leuk!! Ik was al gemotiveerd maar nu nog meer!! Leren.leren.leren... Alleen Dat op tijd zetten i.c.m afstellen carb. Heb ik (nog) niet onder de knie.

Wat een 43 jarige blij kan zijn met een beetje basis kennis. ;)

Heb me gisteren een onafgemaakt project opgekocht. Was niet al te duur en ik móet iets te doen hebben in de winter.

Dus vanaf dit weekend heb ik een lekkende Duitser in de berging toegevoegd aan de familie Sym. Als dat maar goed gaat. Een Duitser bij een Chinees... haha
 
Mijne is 2014 en ik heb exact t zelfde probleem, alsof er ff geen vacuüm is, of de sproeier geen benzine krijgt en dus niet geeft. Zeer irritant, vooral op topsnelheid.. valt hij ff 6 km per uur terug en daarna is het alsof t nooit gebeurd is.
Ik heb hem net opgehaald en op het eerste gevoel is het weg. Ik vermoede zelf dat de kleppen niet goed gesteld waren. Hij heeft ze afgesteld en (nogmaals op het eerste gevoel) rijd als een zonnetje.

Maar ik ken je nu wel een beetje Bram dus ga het daar niet zoeken als je denkt dat het bij jou ook wel eens aan de orde kan zijn.

Ik heb ze wel eens zelf gesteld maar geloof mij niet aan beginnen als je niet weet wat je moet doen.

Of heb je toevallig voelermaatjes? ;)
 
Ik heb hem net opgehaald en op het eerste gevoel is het weg. Ik vermoede zelf dat de kleppen niet goed gesteld waren. Hij heeft ze afgesteld en (nogmaals op het eerste gevoel) rijd als een zonnetje.

Maar ik ken je nu wel een beetje Bram dus ga het daar niet zoeken als je denkt dat het bij jou ook wel eens aan de orde kan zijn.

Ik heb ze wel eens zelf gesteld maar geloof mij niet aan beginnen als je niet weet wat je moet doen.

Of heb je toevallig voelermaatjes? ;)
Nou Manuel daar blijf ik ver vandaan. Heb nog nachtmerries van de variateur.
Maar ben hier nu wel een soort van expert, voornamelijk gespecialiseerd in de afdeling HOE MOET IETS ABSOLUUT NIET.
 
Nou Manuel daar blijf ik ver vandaan. Heb nog nachtmerries van de variateur.
Maar ben hier nu wel een soort van expert, voornamelijk gespecialiseerd in de afdeling HOE MOET IETS ABSOLUUT NIET.

Haha, nee joh! Je hoeft jezelf niet zo laag in te schalen!

Nergens voor nodig! Het enige wat jij nog wel nodig moet hebben is een dubbel portie......

............geduld.........geduld...........oh wacht.....Dat is het ANTWOORD...

Je moet geduld hebben...;)
 
Als eerste even een correctie v.w.b. de pic:

us85PA5.png


Sproeierbuis is dus niet de sproeier zelf, maar deze is ook onderdeel van de carburateur.
Heeft te maken met de venturi, ik ga dit niet uitgebreid uitleggen want het staat al meerdere keren op het www geplaatst.
In principe behoeft dit dus geen aanpassing, als men dit toch doet loopt men kans dat het niet meer af te stellen is.

Maar die schroef kan niet met slagen in/bijgedraaid worden. (Vast is vast) Zoals dat wel het geval is bij de externe stationair schroef. Die kun je hoger of lager laten lopen

Dus de luchtschroef zit nu vast? Het is een conische schroef met een veer welke in het luchtinlaatcircuit zit gemonteerd.
Als deze vast zit gaat het niet goed..., of begrijp ik het nu verkeerd?!

Stationair-schroef zit aan de zijkant welke de hevel voor de vlinderklep (gasklep) bedient.
Hier zit trouwens ook een sensor geplaatst die van belang is.
 
Sym orbit 2 euro 4 2019.

Weet iemand toevallig wat hier voor een maat sproeier in zit fabrieks af?

Ik vraag het voordat ik mijn carburateur In duik.

Is natuurlijk gis werk bij een tweede hands maar er moet toch ergens wat te vinden zijn over een fabrieks geleverde nieuwe scooter?

En nee Google is vandaag niet mijn beste vriend.

Ik vraag me wel af dat stel ik ga één maatje omhoog moet ik dan ook de lucht sproeier wat groter pakken?

Ff kijken of ik het kan uit leggen:

Ik lees hier en daar over dat de standaard sproeier net te klein is van de fabriek af. Hierdoor, zoals eerder vermeld, lijkt de scooter te weinig brandstof te krijgen.

Vooral bij bochten en drempels.

Zou het ook kunnen zijn dat de vlotter naald in de carburateur niet goed is waardoor er te weinig brandstof "voorhanden", is?

Bij bochten, lijkt het net of het brandstof niveau niet hoog genoeg is waardoor het lijkt alsof de sproeier ff "droog staat"?

Dat zou het een en ander kunnen verklaren. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik hoor graag meningen en of ervaringen.
Weet je misschien waar je de sproeiers vandaan hebt gekocht ?
 
Back
Top