Sproeier afstelling/vreemde klacht

Ik probeer mijn sproeier goed af te stellen en heb er veel over gelezen maar de klachten die ik heb komen niet overeen met de informatie die ik erover kan vinden.

De scooter betreft een agility met 90cc NCY cilinder+kop.

Als ik een sproeier 84 erin stop rijd hij redelijk goed maar start hij slecht na een stukje. Als ik vervolgens een sproeier 86 erin doe dan start hij goed, rijd hij voor een paar minuten goed, maar begint hij ineens te horten en te stoten en dan voor bij gas geven vanuit 30-40 km per uur. Als ik dan even het gas loslaat rijd hij weer even normaal. Daarnaast wordt de scooter ook wel erg heet. Ik zou dus zeggen met een kleinere sproeier rijdt hij beter. Maar nou het volgende: na het rijden van ongeveer 10km met een sproeier 86 zag mijn bougie er zo uit(betrof een nieuwe bougie,maar met een wat oudere bougie had ik ongeveer dezelfde kleur) Deze kleur wijst erop dat er juist een grotere sproeier in moet. Ik snap niet waarom hij dan met een keinere sproeier beter rijd. Kan iemand mij adviseren of dit uitleggen?


Km stand 8000:
Zit nog in inrij periode van nieuwe setup(+-300km gereden)
NCY 88 CC
NCY cilinder kop 52mm
NCY nokkenas
Naraku sport vario met 7gr Malossi rollen
NCY zwarte drukveer
NCY zwarte trekveren
NCY koppeling
NCY pouliehelft met recht spiebanen
 

Attachments

  • bougie.jpg
    bougie.jpg
    55.3 KB · Views: 8
  • bougie2.jpg
    bougie2.jpg
    32.1 KB · Views: 6
Last edited:
Advertisement - register to remove this

dus in je midden range van je toeren doet die het niet lekker bij sproeier 86? onderin en vol gas wel? dan wordt het tijd voor de naald af te stellen. denk ik.
 
Welke sproeiers heb je liggen om te proberen? Ik zou 94, dan 92 en als laagste 90 proberen gezien het aantal cc's.
Starten ligt toevoer toch bij stationairsproeier, dus start kun je meer loslaten bij bepalen hoofdsproeier.
Groet,
 
dus in je midden range van je toeren doet die het niet lekker bij sproeier 86? onderin en vol gas wel? dan wordt het tijd voor de naald af te stellen. denk ik.
Sorry voor de late reactie. Exact. En met sproeier 84 loopt hij perfect. Alleen de bougiekleur wijst daar niet op. Nu zegt een zaak waar ik in het verleden weleens een scooter kocht dat hij regelmatig 80 of 90 cc op een 4 takt heeft geinstalleerd en dat sproeier 84 normaal is en hij eigenlijk nooit groter gebruikt. Toen ik zei moet ik niet sproeier 90 proberen begon hij te lachen en zei hij dat is onmogelijk dat hij daar goed mee loopt. Maar als het de gasnaald is, hoe kan het dan dat hij met een sproeier 84 wel goed loopt?
 
Als jij "voelt" dat Sproeier 84 de juiste is , die er in laten , dan met je Gasnaald Fine Tunen.
Kleur van de Bougie is sechts een Indicatie ... Waarom ?
Waar ga je altijd Tanken ? Wat Tank je ? Tank je Merk Benzine ? of Tank je goedkope Mengelmoes Benzine van de witte pomp.
Ik zelf Tank altijd BP Ultimate , en dan hopen dat een de Tank onder de grond met de juiste Benzine gevuld is.
Tegenwoordig word er zoveel gerotzooit met al die toevoegingen , oa met Ethanol, en die witte Pomp benzine is een aan gerotzooide mengelmoes.

Wil je een X echt weten wat je Bougie kleur is ? Koop dan eens Aspen Benzine, dat is pure benzine, oa verkrijgbaar bij Hornbach.
 
Als jij "voelt" dat Sproeier 84 de juiste is , die er in laten , dan met je Gasnaald Fine Tunen.
Kleur van de Bougie is sechts een Indicatie ... Waarom ?
Waar ga je altijd Tanken ? Wat Tank je ? Tank je Merk Benzine ? of Tank je goedkope Mengelmoes Benzine van de witte pomp.
Ik zelf Tank altijd BP Ultimate , en dan hopen dat een de Tank onder de grond met de juiste Benzine gevuld is.
Tegenwoordig word er zoveel gerotzooit met al die toevoegingen , oa met Ethanol, en die witte Pomp benzine is een aan gerotzooide mengelmoes.

Wil je een X echt weten wat je Bougie kleur is ? Koop dan eens Aspen Benzine, dat is pure benzine, oa verkrijgbaar bij Hornbach.
Ik tank altijd zonder uitzondering excellium 98 van Total. Benzine filter is net vervangen toevallig. Carburateur zelf is ook z.g.a.n. Ik vraag mij alleen af, kan het geen kwaad wanneer je hem regelmatig start met eventueel een te kleine sproeier. Ik heb zelf een sproeier kit van 80 t/m 100. Nu geeft iemand anders bij mij aan dat het stotteren op half gas ook een massaprobleem kan zijn. Ik heb namelijk zo verschrikkelijk veel aan die scooter moeten vervangen en heb het idee dat ik misschien verschillende problemen door elkaar aan het halen ben. Feit is wel(had ik nog niet gemeld) dat hij in hele hoge toeren start en dan terugvalt in toeren maar dat is normaal bij een koude start toch?
 
Heb je toevallig al gekeken naar je vlotterhoogte?
Zelf heb ik namelijk een soort gelijk probleem ook opgelost met mijn Piaggio 4 takt. Trok aardig op, maar bij vol gas wou hij uitvallen. Half gas tot 3/4 gas was wel te doen. Ook met een grotere sproeier dan eigenlijk nodig zou zijn. Nu heb ik de vlotternaald zo afgesteld dat hij ietsje later de brandstoftoevoer stopt waardoor er meer benzine (of de juiste hoeveelheid eigenlijk) in de vlotterkamer zit.
 
Ik probeer mijn sproeier goed af te stellen en heb er veel over gelezen maar de klachten die ik heb komen niet overeen met de informatie die ik erover kan vinden.

De scooter betreft een agility met 90cc NCY cilinder+kop.

Als ik een sproeier 84 erin stop rijd hij redelijk goed maar start hij slecht na een stukje. Als ik vervolgens een sproeier 86 erin doe dan start hij goed, rijd hij voor een paar minuten goed, maar begint hij ineens te horten en te stoten en dan voor bij gas geven vanuit 30-40 km per uur. Als ik dan even het gas loslaat rijd hij weer even normaal. Daarnaast wordt de scooter ook wel erg heet. Ik zou dus zeggen met een kleinere sproeier rijdt hij beter. Maar nou het volgende: na het rijden van ongeveer 10km met een sproeier 86 zag mijn bougie er zo uit(betrof een nieuwe bougie,maar met een wat oudere bougie had ik ongeveer dezelfde kleur) Deze kleur wijst erop dat er juist een grotere sproeier in moet. Ik snap niet waarom hij dan met een keinere sproeier beter rijd. Kan iemand mij adviseren of dit uitleggen?


Km stand 8000:
Zit nog in inrij periode van nieuwe setup(+-300km gereden)
NCY 88 CC
NCY cilinder kop 52mm
NCY nokkenas
Naraku sport vario met 7gr Malossi rollen
NCY zwarte drukveer
NCY zwarte trekveren
NCY koppeling
NCY pouliehelft met recht spiebanen
Deze foto geeft zelfs aan dat de sproeier nog iets te groot is. Een bougie op een 4takt moet er goed afgesteld na een half jaar rijden als hagelnieuwe uitkomen. Zoek maar eens op hoe een bougie van een auto eruit ziet na 100.000km rijden. Je moet een Kymco altijd schraal afstellen. Op een 4 takt kun je geen bougie lezen dat moet je voelen.

Gasnaald afstellen? Alleen bij slecht stationair of gasreactie, bijna nooit nodig.

Hij wordt echt niet zomaar te heet. Anders even een Iridium bougietje erin steken. Kan tot 2450 graden mee.

En ikzelf ben van 2x 90cc terug gegaan naar 80cc gezien de krukas van een kymco het echt niet leuk vindt.

Dus: geen vreemde klacht, gewoon weten wat je doet. Kymco motortjes zijn helemaal gebouwd op schone verbranding. Koffiebruin is dat niet, koffiebruin is vies en misleidend. Al je klachten, zeker bij een Kymco wijzen op een te grote sproeier. En geloof me rijd ze zelf al jaren.

Vertrouw nou maar gewoon op ome Maups, 82 sproeier erin, gasnaald in het midden, 1.5slag uit. Lekker dagje rijden om de boel mooi schoon te maken.
 
Last edited:
Deze foto geeft zelfs aan dat de sproeier nog iets te groot is. Een bougie op een 4takt moet er goed afgesteld na een half jaar rijden als hagelnieuwe uitkomen. Zoek maar eens op hoe een bougie van een auto eruit ziet na 100.000km rijden. Je moet een Kymco altijd schraal afstellen. Op een 4 takt kun je geen bougie lezen dat moet je voelen.

Gasnaald afstellen? Alleen bij slecht stationair of gasreactie, bijna nooit nodig.

Hij wordt echt niet zomaar te heet. Anders even een Iridium bougietje erin steken. Kan tot 2450 graden mee.

En ikzelf ben van 2x 90cc terug gegaan naar 80cc gezien de krukas van een kymco het echt niet leuk vindt.

Dus: geen vreemde klacht, gewoon weten wat je doet. Kymco motortjes zijn helemaal gebouwd op schone verbranding. Koffiebruin is dat niet, koffiebruin is vies en misleidend. Al je klachten, zeker bij een Kymco wijzen op een te grote sproeier. En geloof me rijd ze zelf al jaren.

Vertrouw nou maar gewoon op ome Maups, 82 sproeier erin, gasnaald in het midden, 1.5slag uit. Lekker dagje rijden om de boel mooi schoon te maken.
Enorm late reactie maar enorm bedankt, je hebt helemaal gelijk, hij loopt nu opeen sproeier 84 en denk dat 82 misschien zelfs nog beter is. En denk je dat de heavy duty krukas van Naraku zijn geld waard is mbt tot krukasprobleem?
 
Enorm late reactie maar enorm bedankt, je hebt helemaal gelijk, hij loopt nu opeen sproeier 84 en denk dat 82 misschien zelfs nog beter is. En denk je dat de heavy duty krukas van Naraku zijn geld waard is mbt tot krukasprobleem?
Ik ben een beetje van Naraku af gestapt (blijft zelfde bedrijf als101Octane) ik zou voor origineel gaan. Overwegend zijn op alle krukasseb de lagers wel hetzelfde.
 
Back
Top