Sproeier afstellen

Enterprise

Well-Known Member
Goeiedag,

Ik heb een laatst een terugloop onder mijn beta gemonteerd en hem afgesteld. De sproeier heb ik niks aan gedaan omdat de bougie zwart was. Deze was vrij nieuw. Maar daar reed ik al mee met een originele uitlaat. Ik heb dus een nieuwe bougie erin gestopt en ben van sproeier 86 naar 82 gegaan en constateerde dat hij te klein is door de grijze kleur. Daarna 84 geprobeerd en hij was helaas nog steeds grijs. Zelfde verhaal met maat 86. Nu ga ik dus morgen naar de scooter boer maar ik heb geen zin om weer een hoop van die sproeiers te halen.

Mijn vraag is nu; bij welke sproeier maat kan ik het beste beginnen?

Ook heb ik geprobeerd de begrenzer in de luchtfilter te stoppen(zon gebogen buisje) maar dan is de sproeier veel te groot en stottert hij zo erg dat ie niet eens van de plek afkomt.

Welke sproeier zou ik ongeveer nodig hebben met een begrensde filter en welke met een onbegrensde filter?

Mijn setup:
Minarelli horizontaal 50cc watergekoeld
Dellorto 12 carb
Sproeier 86
Onbegrensde luchtfilter
Laser x pro terugloop uitlaat
 
Advertisement - register to remove this

Dat buisje kan je beter laten zitten.. Deze zorgt ervoor dat de sproeier afstelling niet de lucht in vliegt.. Hierdoor krijg je een zuiniger afstelling..

Het is wel een soort positieve begrenzer.. Enigste wat het ding doet is het doseren van de lucht.. Kwa prestaties win je er niks ermee als je die eruit haalt. Alleen als de carburateur flink groter gaat het het luchtfilter gaat remmen, je hem dan beter wel kan verwijderen.
 
Bedankt voor je bericht, ik ben het met je eens dat het beter is om het buisje erin te stoppen. Hij maakt dan ook een stuk minder herrie. Echt een wereld van verschillen met het buisje erin of eruit. Als hij erin zit klinkt hij niet meer zo heel erg 'opgevoerd' want nu lijkt het net een 70cc. Aangezien het niets aan de prestaties zal doen vind ik minder herrie dus absoluut geen probleem. Dat is mooi want nu is het iedere keer even knijpen als ik de blauwe vrienden zie. Alleen zit ik nu dan met het probleem dat ik echt niet weet waar ik moet beginnen qua maat. Met sproeier 82 en buisje erin is ie veel te groot en stottert die heel erg, kom amper tot de 5kmu. Met 86 komt ie helemaal niet van de plek af. Nu heb ik maat 90 erin maar dit is nog steeds te klein(zonder buisje). Bougie nog altijd zelfde kleur grijs. Nu heb ik er even over nagedacht en heb dan toch besloten om hem af te stellen met het buisje erin. Maar met welke sproeier maat kan ik dan het beste beginnen?
 
Zoek eens naar afstelrichtlijnen op google. 82 is een gangbare sproeiermaat voor jouw setup. 86 is beter voor een ontgrensde luchtfilter. Als de bougie grijs blijft zou ik haast denken dat hij ergens valse lucht trekt.
 
Valse lucht lijkt me sterk, er zijn pas nog overal nieuwe pakkingen op gekomen, nieuw spruitstuk etc en als ik de luchtschroef indraai dan valt ie gewoon uit. 82 is trouwens veel te groot met een begrensde filter. Dan stottert die heel erg , komt nauwelijks van zijn plek af en word de bougie ook zwart. Helaas vind ik niets van richtlijnen m.b.t sproeiers voor minarelli.
 
Hier is een foto van mijn bougie. Hoe vinden jullie dat hij uitziet? Is hij nou grijs of ben ik kleurenblind?
 

Attachments

  • IMG_20190726_193309.jpg
    IMG_20190726_193309.jpg
    100 KB · Views: 46
  • IMG_20190726_193315.jpg
    IMG_20190726_193315.jpg
    109.8 KB · Views: 41
Last edited:
Ik heb er een 92 ingestopt en de kleur van de bougie lijkt goed nu. Ik heb wel nog een ander probleem.
Wanneer ik hem koud start loopt hij mooi rustig stationair. Maar als hij wat warmer is, dan loopt hij niet meer mooi rustig. Bij koude motor hoor je elke seconde een slag en bij warme motor hoor je 2-3 slagen per seconde. Wel blijft het toerental het,elfde zover ik kan horen. ( Geen toeren teller) Ligt dit aan de luchtschroef afstelling? Ik heb deze met een warme motor volgens een how to afgesteld. Ik zal later een filmpje plaatsen om het beter te beschrijven.
 
Als de scooter op bedrijfstemperatuir is loopt hij meestal hoger stationair dan als hij koud is. Dit is niets geks, een te laag toerental in stationair zet te veel druk op je krukas, dit kan je merken doordat de scooter dan vrij hard begint te trillen (onder 1500 rpm oid.)
Als je de luchtschroef goed hebt afgesteld en de bougie is koffiebruin zal het goed zijn en zou ik de stationairschroef iets uitdraaien als je vind dat hij te hoog loopt. Verder gewoon laten.
 
Mocht iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen. Het element van mijn luchtfilter zat niet goed waardoor hij te veel lucht kreeg. Luchtfilter goed schoongemaakt, nieuw element erin en probleem opgelost.
 
Back
Top