Sproeier advies voor Gilera DNA

Peugeot-Zenith-Rider

Ride along the road
Heb eindelijk de Gilera DNA weer rijdende gekregen.
Dit was dankzij wat hulp van een kennis die een goede draadboom
voor mij had liggen en had aangesloten.
Uiteindelijk moest de Dell Orto carburateur nog even gereinigd worden
plus de uitlaat die lek was gelijk ook vervangen door een nieuwe.
Nu vroeg ik me af wat andere Gilera rijders mij adviseren qua sproeiermaat
voor een op de uitlaat na een "bijna" standaard Gilera DNA?
Heb nu sproeier 70 geprobeerd met het volgende bougie resultaat zie foto:

IMG_20190610_182520.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Bougie ziet er op zich goed uit en brandt mooi schoon.
Maar qua sproeier valt er weinig over te zeggen behalve dat het er goed uitziet.
Standaard sproeier is maat 53, dus zit je 6 maten hoger dan ori.
Dit kan komen door het verwijderen van begrenzers van de vario, uitlaat en carburateur.
Ook een andere uitlaat dan de standaard versie doet het e.e.a. al veranderen qua mengsel et cetera.

Juiste sproeier is dus testen..., wellicht dat 68 ook groot genoeg is??
Helaas is er niks zinnigs over te zeggen.., vandaar het testen wat hij doet in het begin, middengebied en op vol vermogen.
Laat iig de gasnaald met rust en plaats de clip in het midden, er zitten 5 inkepingen in de gasnaald, gasschuif en clip in het midden zetten geeft het beste resultaat.
 
Wat voor uitlaat zit er momenteel onder?
Ook goed afgesteld voor een mooi toerenverloop zonder dipjes en/of overtoeren naar topsnelheid?

Probeer het zo goed als mogelijk te omschrijven wat er gebeurt qua motorgedrag.
Het is en blijft lastig om dit via het fora in een keer op te lossen simpelweg omdat de scoot niet in de werkplaats staat hier.
Sommige onder ons bezitten paranormale gaven maar de meeste moeten het hebben van goede en relevante info :eek: om een goed beeld te kunnen vormen. ;)
 
Last edited:
Hoe bedoel je "gaat niet meer lekker door?"
Gezien de kleur zal die best goed trekken, denk beetje aan de arme kant zelfs, maar je zit wel redelijk goed.
Zou niet lager meer gaan, denk dat ie dan te arm gaat draaien, maatje groter zou nog best kunnen.
 
Hoe bedoel je "gaat niet meer lekker door?"
Gezien de kleur zal die best goed trekken, denk beetje aan de arme kant zelfs, maar je zit wel redelijk goed.
Zou niet lager meer gaan, denk dat ie dan te arm gaat draaien, maatje groter zou nog best kunnen.

Heb zelf het idee dat de scooter wel stukke harder qua topsnelheid
kan behalen. Op zich met veel toeren trekt die best rap door naar de
maximum, maar daar blijft die hangen.
Weet wel dat deze Gilera op de uitlaat en carburateur onbegrenst is,
misschien moet ik er dan niet veel meer van verwachten...
Maar zie foto:

IMG_20190611_185046.jpg

Met deze ontpropte uitlaat ging die wel stukke harder hoor
 
Jankt ie op zijn top dan? (hoge toeren) Als dat het geval is iets zwaardere rollen

Nee dat weer net niet. Alleen is de luchtschroef anderhalf uitgedraait
en de benzineschroef bijna helemaal uitgedraaid, das wel minder want
dan loopt de scooter stationair behoorlijk hoog...
Wat voor sproeier dan erin? Hoger of lager zodat die met rustige
toerental draait? Zit nu een sproeier 70 in.
 
72 erin een dan eens kijken of het beter of slechter gaat.. Dan weet je ook direct waar je naar toe moet.

Heb zojuist sproeier 72 erin gezet en nu rijdt die belabberder plus de top ligt veel lager... Probeer dan 68 eens, had eerst 66 getest met die "oude" uitlaat en had toen bij driekwart gasgeven dat die dan harder ging dan met vol gas geven. Denk en hoop dat na sproeier 68 dat dit topic wel kan sluiten
 
Je test met de oude uitlaat maar we weten nog steeds niet welke de nieuwe is?
Merk, type, race en/of standaard..., deze dingen spelen wel erg mee v.w.b. een goed rijdende scooter.
Veel ruimer gaan in brandstofdoorlaat lijkt me dan ook niet echt verstandig aangezien de bougie nog redelijk zwart is op de rand van de bougie van de geplaatste pic. Dit gezegd hebbende speelt ook een goede/juiste afstelling van de vario en koppeling ook een rol in deze.
Maar daar lees ik niks over?
 
Juist daarom ook wat lager proberen omdat hoger ook niet echt hielp. Met de oude setup zat er een sproeier 72 in met de oude uitlaat die wel wat weg had van een ontgrensde Sito Plus. De scooter zelf is gewoon standaard op de ontgrensde standaard ogende uitlaat na plus ontgrensde carburateur dan. Bedankt voor jouw reactie op de foto van de carburateur. Een kennis van mij vond 66 wel een erg grote maat en zei dat het veel kleiner moest worden voor mijn bijna "standaard" scooter.
 
Dit topic is voor mij wel gesloten.
De Gilera DNA rijdt nu al weer prima.
Carburateur is gereinigd plus sproeiermaat 75 zit er nu in de Dell Orto. Er zit een nieuwe Malossi foam in de luchtfilter. Alleen nu nog eventjes de lucht/benzine verhouding afstellen van de carburateur. De scooter rijdt nu erg goed en trekt lekker snel op en door naar zijn top
 
Back
Top