sproeier 58 bougie wit.... sproeier 60 bougie zwart.... WTF?!?

Cruelman84

Well-Known Member
Beste SF'ers
ik ben bezig met het repareren van een ouwe peugeot zenith die een tijdje in de schuur heeft gestaan.
Alles doet het op dit moment, alleen kan ik hem niet fatsoenlijk afgesteld krijgen. Ik heb verder overal gespoten met deo voor het geval van valse lucht. Maar dat is m niet.

Met sproeier 58 trekt ie eerst heel sloom en dan ineens bij 30 een enorme boost tot een top van zo'n 65km/u. Maar bougie is WIT!!

Met sproeier 60 loopt ie maar 10km/u en is gewoon niet vooruit te branden. Zelfs niet met het wiel van de grond af. Bougie is dan ineens pik ZWART.... :S

Echt zo'n WTF situatie! |L

Voor de rest loopt ie netjes stationair enzo... wie o wie kan mij hiermee helpen????

Setup
Giannelli extra
Gurtner 12mm @ std complete filter
Std vario (ontgrenst) en koppeling
Std 50cc
 
Advertisement - register to remove this

mischien is die sproeier uitgeboord oid , of een imitatiesproeier die niet goed is.

mja , 58 is erg groot ook meestal laat ik er 54 in zitten mits het luchtfilter helemaal std is.

verder , dat ie onderin niet trekt betekent gewoon dat je koppeling niet goed is afgesteld.
 
hoi mefke, ik twijfel of ze idd zijn uitgeboord... doen ze dat egt wel? das erg beun! maar goed, ik heb ze wel allemaal bij een peugeot dealer gehaald.
maar toch twijfel ik dat deze uitgeboord/imitatie zijn. want ik had eerst een 52 geprobeerd die in een ouwe std carb zat, en hier was ie ook wit. daarna 58 geprobeerd, ook wit. en toen met 64 kwam die totaal niet meer vooruit. de enige wat ik toen nog had dat kleiner was dan 64 en groter dan 58 was de 60.... en die deed hetzelfde :(

trouwens, onderin maakt ie heel weinig toeren... zeg maar 2000-2500 of zo... en dan ineens vanaf de 30km/u schiet die keihard weg en schreeuwt ie van de toeren (+/-8000pm), ligt dit ook aan de koppeling? kan de koppeling de reden zijn waardoor hij met een iets groter sproeier niet vooruit komt?
 
Last edited:
mja , het verschil tussen 64 en 58 kan nooit zo zijn dat ie wit of zwart is ..

de variateurafstelling hangt samen met die van de koppeling , maar als ie in het begin niet goed trekt is iig de koppeling te slap afgesteld.
 
hallo mensen, het is een tijdje geleden maar ik was bezig met me auto geweest..

en nou weer over de zenith. smorgens tijdens het starten komt er zo veel rook uit de uitlaat! niet normaal :S dus oliepomp heeft waarschijnlijk hele nacht zitten lekken. misschien is dit de reden waarom ik hem niet afgesteld krijg.... duusssss, hele olietank leeg laten lopen, alles weer aangesloten.(en olie/benzine gemixt tuurlijk) en ja hoor, rook is zo goed als weg.
nu is aan de bougie ook duidelijk te zien dat hij een beetje grijs is. hier zat nog sproeier 58 in. vandaag dus 60 in gestopt, en hij komt niet boven de 20km/u!!! hij blijft maar stotteren... :S wtf is dit?!
met 58 is de bougie grijsachtig, trekt rustig door naar de 40 (+/-5000rpm) en daarna komt de boost in werking en trekt deze door naar de 65/70km/u met max rpm van meer dan 9000rpm!!!

*ik heb een ander standaard koppeling eronder zonder verschil.
*stationair loopt ie wel met beide sproeiers netjes.
*ander bougie, ook geen verschil

HELPPPP!! ik word er fkn gek van dat ding!! :@
 
Last edited:
Back
Top