sproeier 130 @ 70cc -> te groot ? ?

Status
Not open for further replies.
Hey,

Wat denken jullie.

Heb
70cc malossi sport gietijzer
17,5 DO
TP Nardo
malossi multivar
malossi E5k

Zit nu sproeier 128 of 130 in, weet ik zo niet precies uit mijn hoofd.
Hij loopt wel een beetje lekker als ie warm is. Alleen als hij koud is sputter hij een beetje aan het begin, maar dat valt wel mee. Als hij warm is niet meer. Maar zat zelf zo te denken, zie hier allemaal mensen neerzetten, van veel kleinere sproeiers. Zag bij Melf dat hij neerzette dat hij iets van 70 ofzo had met 70cc en 19mm.

Maar moet ik dan toch na gaan denken dat er iets mis is? Zo ja wat?
En met originele filter liep ie voor geen meter, dat is echt zo, kreeg je hem niet afgesteld, en met die e5k loopt ie al een heel stuk beter, al een paar maanden. Ervoor had ik ook iets van sproeier 110, dat vond ik toen ook al groot.

Zat zelf te denken aan valse lucht o.i.d. maar hoe controleer ik dat?

Tjeerd
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

melf #50 said:
te weinig lucht kan niet met zo'n setup...
dat had ik al vaker gelezen dat het gewoon zou moeten lukken met ori filter. Heb ook 10x zo veel liever ori filter, want mijn mooie geluid van mijn pijp hoor je ook niet meer. En krijg nu ook nog zand binnen, en dat vind ik ook niet fijn.

Maar wat zou het dan kunnen zijn?

Ga morgen sowieso even proberen sproeier 110 erin te gooien, misschien is ie dan nog steedts koffiemelkbruin :rolleyes:
 
oke,

Heb nu ff 110 erin gegooit, is maar een klein beetje lichter geworden. niet erg veel. Heb ook meteen even nog kleienere gehaald (100,90,80) om die morgen even te testen want regent nu buiten.

Maar dan heb ik ook even foto's gemaakt van sproeier 110. Denk zelf dat ik niet veel kleiner nog moet nemen aan de bougie te zien. Maar wat mij ook opvalt, is dat er olie oid aan de bougie zit (voorbij het schroefdraad) en aan de buitenkant van de cilinderkop, klein beetje rond het gaatje. Iemand misschien een idee waar dit vandaan kan komen?

Meng niet zelf. Gooi ook geen olie meer bij de benzine, heb het alleen gedaan net toen ik de 70cc had. En deze bougie is nog niet zo oud.

Tjeerd

sf.jpg




-edit-
nog even een duidelijkere foto van de bouge. De olie of wat het ook maar mag zijn, is nu wat minder. Zat veel meer op, maar is wat vanaf gegaan omdat ik hem nu al een paar x in mijn handen heb gehad.

IMG_0415.jpg
 
Last edited:
zegt niks hoor die sproeier 130,
met een dr50 en 17,5mm carb zat ik ook op 120.
waarschijnlijk rij je met std klepjes, ik had het namelijk ook, toen ik carbon klepjes erop zette moest ik ineens terug naar spoeier 90
 
jules_w88 said:
zegt niks hoor die sproeier 130,
met een dr50 en 17,5mm carb zat ik ook op 120.
waarschijnlijk rij je met std klepjes, ik had het namelijk ook, toen ik carbon klepjes erop zette moest ik ineens terug naar spoeier 90

kan dat door de klepjes komen dan?

Heb er een polini membraan in zitten, met carbonnen plaatjes.

Is het niet zo dat jij valse lucht had bij je membraan/spruitstuk/blok. En dat door het vervangen en neiuwe pakkingen je het opgelost hebt?
 
nee volgens mij niet, hij liep gewoon normaal/laag stationair, hij liep goed, geen enkel probleem...
pakkingen heb ik toen niet eens vervangen(:X:X) en alles was goed aangedraaid..
 
Mensen:

Had het er net met iemand over wat het zou kunnen zijn.
We kwamen op het idee, dat alles aan de oliepomp lag:
- Erg veel rook uit de pijp
- Bougie word er donkerder door???
- daardoor komt er ook olie bij de bougie?

Weet iemand hoe ik de oliepomp kan controleren of hij niet te veel olie geeft?

en of het überhaupt dit wel kan zijn?

Tjeerd
 
melf #50 said:
de oliepomp geeft of olie of niet , niet meer of minder....

ik rijdt btw met std filter @ 70cc , met prop en loopt prima , dus kan die van jou dat ook....
ja dat dacht ik zelf ook dat dat zou moeten kunnen. Heb het hier veel vaker gelezen dat je met ori filter moet kunnen rijden @ deze setup.

Maar is 110 nog echt veel te groot, of is dit nog wel normaal?
 
melf #50 said:
je kunt niet eerder van de bougie aflezen of ie goed is of niet dan dat de scooter goed loopt , dan ga je pas aflezen !

als je scooter slecht loopt kun je simpelweg je bougie niet goed aflezen , [highlight]alleen het laatste beetje haal je eruit door de bougiekleur![/highlight]

Dus als ik het goed begrijp zit je al (ongeveer) op de goeie sproeiermaat als je scooter goed loopt? Want ik heb geen zin om steeds een nieuwe bougie er in te draaien als die weer zwart is, maar ik heb óók weer geen zin in een warmloper:P Dit aangezien je pas na een heel eind rijden (goed) kan zien welke kleur je bougie heeft als die zwart is geweest...
 
BasAerox said:
Dus als ik het goed begrijp zit je al (ongeveer) op de goeie sproeiermaat als je scooter goed loopt? Want ik heb geen zin om steeds een nieuwe bougie er in te draaien als die weer zwart is, maar ik heb óók weer geen zin in een warmloper:P Dit aangezien je pas na een heel eind rijden (goed) kan zien welke kleur je bougie heeft als die zwart is geweest...
geen last van, gewoon even schoon maken (staalborsteltje) en daarna weer stukje rijden.... je moet hem toch warm rijden en daarna zie je het precies
 
Ik krijg het er niet af met een staalborsteltje:7 En ook heb ik last van een 'vage' kleur... Hij lijkt grijs, bruin en zwart door elkaar8P Daarom wil ik toch nog wel even graag antwoord op me laatste post:P
 
afstellen is een kwestie van gevoel , je kunt een te kleine sproeier hebben maar die kan toch zwart aangeven.

pas als hij niet meer inhoud of niet meer stotters ga je fijnafstellen , dus in feite als ie al goed loopt...

ik kijk persoonlijk bijna nooit naar de bougie bij brommers/scooters die ik voor de straat klaar maak , ik heb dan wel wat langer ervaring maar ik weet daardoor dus ook wel dat je bougie je behoorlijk voor de gek kan houden als de afstelling nog niet in de buurt zit , dit omdat ie dan nog niet optimaal loopt en dus ook niet optimaal verbrand ...

en als ie dus goed loopt moet ie gewoon bruin zijn en niet zwart of wit , dan ben je nog niet echt op de goede weg. vergeet ook niet dat een zwarte bougie niet binnen1 keer rijden weer goed is.

en wat betreft de bougies , als een bougie zwart is en niet meer (goed) wil lopen moet je er gewoon een nieuwe inzetten want anders kan die je ook voor de gek houden.
 
Kijk Scoop Ik denk dat er geowon vrij weinig aan de hand is en dat je je een beetje teveel zorgen maakt om weinig. Als hij goed loopt en je checked je bougie en er is weinig aan de hand verders en ook de bougiekleur is goed dan zie ik geen probleem waarom je verder zou gaan moeten zoeken.
 
ja ik ga morgen nog even een beetje proberen te klooien met sproeiers aan de hand van het verhaal van melf.

Want had vandaag al 20 maten kleiner gedaan, en trok meteen veel harder op (kan ook bedrog zijn natuurlijk omdar er geen kappen op zaten en ik veel gewicht miste op dat moment).

Maar hij hield in op de top, dus denk dat ie daar een beetje te weinig benzin krijg, en in het begin te veel. Weet alleen even niet of ik de gasnaald (dat clipje) dan een standje omhoog of naar beneden moet zetten. Staat nu op 2e van onder. Volgens mij was het naar beneden doen, maar weet het niet mer :'(
 
Ja... Moet je eens voor de gein je luchtfilter eraf halen. Dan trek je pas als een zieke:D Maar dan krijg je een spierwitte bougie en gaat die heel erg inhouden. Niet aan te raden dus.
Gewoon eerst het goeie sproeiertje zoeken, waarbij die lekker rijd (als die warm is) dan luchtschroef en gasnaald.. Ik ga morgen ook maar weer eens aan de beun:+8P
 
scoop643 said:
ja ik ga morgen nog even een beetje proberen te klooien met sproeiers aan de hand van het verhaal van melf.

Want had vandaag al 20 maten kleiner gedaan, en trok meteen veel harder op (kan ook bedrog zijn natuurlijk omdar er geen kappen op zaten en ik veel gewicht miste op dat moment).

Maar hij hield in op de top, dus denk dat ie daar een beetje te weinig benzin krijg, en in het begin te veel. Weet alleen even niet of ik de gasnaald (dat clipje) dan een standje omhoog of naar beneden moet zetten. Staat nu op 2e van onder. Volgens mij was het naar beneden doen, maar weet het niet mer :'(


gasnaald gewoon op het midden zetten..
 
scoop643 said:
ja ik ga morgen nog even een beetje proberen te klooien met sproeiers aan de hand van het verhaal van melf.

Want had vandaag al 20 maten kleiner gedaan, en trok meteen veel harder op (kan ook bedrog zijn natuurlijk omdar er geen kappen op zaten en ik veel gewicht miste op dat moment).

Maar hij hield in op de top, dus denk dat ie daar een beetje te weinig benzin krijg, en in het begin te veel. Weet alleen even niet of ik de gasnaald (dat clipje) dan een standje omhoog of naar beneden moet zetten. Staat nu op 2e van onder. Volgens mij was het naar beneden doen, maar weet het niet mer :'(


gasnaald gewoon op het midden zetten..

20 maten is wel heel erg veel... eerder per stappen van 2 ...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top