Sportstuur informatie

Nozome

Well-Known Member
Hallo iedereen,

Ik ben nu al een tijdje 16, en ben hard aan het sparen voor een scooter.
Toen ik genoeg geld had, wou ik een beta ark gaan kopen.
Maar toen kwam ik er achter dat ik veels te groot ben voor een scooter... (1,98m)
Dus moest ik verder sparen voor een schakelbrommer, want die zijn over het algemeen groter.

Maar nou hoorde ik laatst dat als je een TNT Sportstuur en een 'voorclamp' op je scooter monteerd dat je dan veel meer beenruimte hebt.
Is dit waar?
En wat is een voorclamp ofzo iets?
Nou hoorde ik ook van een 'verstelbaare clamp' ofzo iets.
En als ik naar plaatjes kijk, zie ik de ene keer het stuur ver naar voren, en de andere keer op een redelijk 'normale' plek.
Dus is een 'clamp' een soort verstel ding waarmee je de positie van je stuur veranderd? Zo ja, hoe ver kan deze dan naar voren, en rijd dit nog lekker?

Ik zou graag wat informatie hier over hebben, want ik heb al genoeg voor een Beta Ark of Aerox, maar ik pas er niet op... =/
Dus moet ik verder sparen voor bijvoorbeeld een TZR, maar die zijn zo ongelovelijk duur. :(

Zijn er mensen die ervaring hebben met sportsturen?
Of ben jij misschien zelf ook wel tegen de 2 meter lang, maar heb jij wel de oplossing?
Laat je horen. :)

Mvg,
Nozome.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

clamp is de verbinding tussen het stuur en je voorvork :)

meer info
http://www.scootertuning.net/showarticle.php?ID=73

PS: gebruik even de search ook... er is zelfs een speciaal topic over

Bedankt voor dit geweldige antwoord, weer wat informatie rijker. :)
Maar nou las ik niet of het nou meer beenruimte geeft, wel las ik dat het verstelbaar is (indien nodig).
Kan best dat ik er overheen gelezen heb?

Maar het ziet er naar uit dat ze meer ruimte geven, maar wil dit graag zeker weten. xD
Dus heb jij ervaring met sportsturen?
Of een andere lezer?

En over dat search, dat deed ik. :eek: Maar vond niets... =/
Edit: Ah, heb nu gevonden welke search jij bedoeld. Daar kan ik het wel vinden. :p
Maar het gaat daar allemaal om diameters enzo, snap dat eerlijk gezecht niet helemaal. xD
 
met een standaard tnt clamp zul je niet meer beenruimte krijgen. Met een Vooruitstaande clam creeer je inderdaad wat meer ruimte, icm een M-stuurtje vind ik het persoonlijk ook een stuk fijner rijden dan een standaard stuur. Ook zou ik eens kijken naar Piaggio scooters Runner/NRG deze zijn vaak een stuk ruimer dan een beta/aerox bijvoorbeeld.
 
Ik zag dit plaatje in een ander topic:

scooterclampip9.png


Ik heb ff een rood rondje ge tekend en die pijl om aan te geven wat ik bedoel.
Dat wat ik ge arseerd heb, is dat een clam?
Is dus zeg maar dat stukje, het gedeelte dat je stuur naar voren is gehaald? Wat dus de extra beenruimte creeerd?
 
Dat is idd de clamp ja..

Persoonlijk vind ik een beta genoeg beenruimte hebben ( ik ben ong. 1,88 ).
Een beta heeft iig een stuk meer beenruimte dan een aerox, daar hebik vaak dat ik met de knieën tegen het stuur kom als ik stuur.
Wel moet je er bij een beta op letten dat je bij een vooruitstekende clamp vaak het originele stuur van de clamp af moet zagen en dan de originele 'clamp' passend maken op de vooruitstaande clamp.

Bij een piaggio zip bijv. kun je ook het 'handschoenen' kastje eraf draaien om meer beenruimte te creëren.
Een runner is over het algemeen ook een vrij 'ruime' scooter, maarja dan moet het natuurlijk wel je smaak zijn :)
 
Dat is idd de clamp ja..

Persoonlijk vind ik een beta genoeg beenruimte hebben ( ik ben ong. 1,88 ).
Een beta heeft iig een stuk meer beenruimte dan een aerox, daar hebik vaak dat ik met de knieën tegen het stuur kom als ik stuur.
Wel moet je er bij een beta op letten dat je bij een vooruitstekende clamp vaak het originele stuur van de clamp af moet zagen en dan de originele 'clamp' passend maken op de vooruitstaande clamp.

Bij een piaggio zip bijv. kun je ook het 'handschoenen' kastje eraf draaien om meer beenruimte te creëren.
Een runner is over het algemeen ook een vrij 'ruime' scooter, maarja dan moet het natuurlijk wel je smaak zijn :)

En dat is juist het punt. :p
Een piaggio en gilera runner vind ik beide niet zo mooi.

Maar wat bedoel je met dat zagen?
Past een vooruitstaande clam niet op een beta ark?
Want jij zegt dat ik moet zagen in de voorkappen van de beta ark?
(sorry, misschien een stomme vraag ofzo hoor, maar heb niet zo super veel verstand van scooters :p )


En deze scooter heb ik op marktplaats gezien:
betaark2nk0.png


Dat rode rondje, daar kan je dus zo'n vooruitstaande clam bevestigen?
Waardoor het stuur in het plaatje dus meer naar rechts gaat? (en in werkelijkheid dus naar voren.)
 
Last edited:
met een vooruitstaande clamb in het dagelijkse verkeer is niet erg handig heb ik ondervonden..

je benen zitten sowieso toch achter/naast de kniekappen, het stuur verplaatsen heeft weinig zin, je zal je armen verder vooruit moeten reiken zelfs.
je kan wel een langere clamb kopen zodat het stuur hoger wordt.
 
met een vooruitstaande clamb in het dagelijkse verkeer is niet erg handig heb ik ondervonden..

je benen zitten sowieso toch achter/naast de kniekappen, het stuur verplaatsen heeft weinig zin, je zal je armen verder vooruit moeten reiken zelfs.
je kan wel een langere clamb kopen zodat het stuur hoger wordt.

Is dat niet lelijk?
Een hoger stuur? Of valt dat niet echt op?
En is een combi ook mogenlijk? Dus omhoog en naar voren?


Wel vette Beta Ark trouwens Anne!
Maar ik denk niet dat ik ook zo'n ding zal hebben, ik denk dat de mijne gewoon een beetje standaard word. :p
 
Dankje. :)

Maar ik hoorde vandaag trouwens dat een vooruitstaande clamp je stuurgedrag behoorlijk veranderd.
Is dit waar? :eek:
En is dit erg? :eek:
 
zoals ik zei, het is niet erg ergonomisch voor het dagelijkse verkeer, het is simpelweg lastiger sturen.
die vooruitstaande stuurtjes zijn er om je bij het sprinten helemaal plat te kunnen leggen en 150m recht vooruit te rijden.

naar boven zal mss iets lelijker zijn maar iig beter bestuurbaar dan naar voren.
 
zoals ik zei, het is niet erg ergonomisch voor het dagelijkse verkeer, het is simpelweg lastiger sturen.
die vooruitstaande stuurtjes zijn er om je bij het sprinten helemaal plat te kunnen leggen en 150m recht vooruit te rijden.

naar boven zal mss iets lelijker zijn maar iig beter bestuurbaar dan naar voren.

Oke, denk zoiezo dat ik eentje naar boven ga doen.
Is wel lelijker, maar beter iets dan helemaal geen scooter. :) Anders pas ik er namenlijk niet op :p
 
SpeedgekBrian, warned.

Lees even de faq en denk logisch na voor je iets post.
Je 2e post op dit forum en direct al een warning...
 
Je kan natuurlijk ook gaan kijke voor ruimere scooters!

op mijn yamaha zest kunnen we inclusief rekje achterop met zn 4en op zitten en nog een bierkrat op de treeplank!

Maar ik denk dat je natuurlijk wel een 'mooie' scooter wil:p

Aerox heeft idd weinig beenruimte

koop anders een crossbrommer ofzo, want buikschuivers (schakebrommers dus) zijn ook kleiner dan je denkt! tenminste mijn Mh RX is nogal klein vind ik zelf, en ik ben 1,75

Greetz
 
Dankje. :)

Maar ik hoorde vandaag trouwens dat een vooruitstaande clamp je stuurgedrag behoorlijk veranderd.
Is dit waar? :eek:
En is dit erg? :eek:

ik heb er jaren mee gereden en nooit problemen mee gehad.
rijd heerlijk :)
en ik paste beter op me aerox.

Ben zelf ook 1.94
 
Back
Top