Speling tussen blok en frame

SmoothSlider

Well-Known Member
Ben me Slider aan het reviseren/opknappen ding heeft een half jaar stil gestaan. Maar nu zit ik met het volgende:

Er zit speling tussen het blok en frame

Hier een linkje:

http://www.easyparts.nl/showdrawing/...Crankcase.html

Gaat om nummer 8, daar ergens wordt de speling veroorzaakt.

Ik zag dat 1 circlipje niet op z'n plek zat(aan de linkerkant, rechterkant op de foto) en dat het buisje daar ook trouwens uitsteekt en rechts niet. Moet dit gelijk zijn of hoor dit zo?
Zit namelijk geperst tussen 2 lagers.

Dus ik denk het volgende:

- Nieuw circlipje erop die wel strak in het gleufje blijft zitten(had ze vorig jaar al vervangen maar blijkbaar niet goed gedaan dan)

- Nieuwe lagers?(nummer 3 op de foto)

- Buisje zit niet goed?

In elk geval wanneer het blok gewoon aan het frame zit, kan je door het stuur vast te houden en het achterwiel heen en weer te duwen van de zijkant, de speling zien.

Wheelies gaan hierdoor ook scheef, constant corrigeren, en in bochten begint de achterkant te schudden.

Wat denken jullie?

Gr

Martin
 
Advertisement - register to remove this

deze buis zit in een setje lagers en hoort idd in het midden te zitten..

het vervelende vaak is dat de buis gaat roesten ,en daardoor er niet uit wil schuiven , ik zou even de buis opschuren als er roest aan zit en eruit halen , dit doe je door de buis 1 kant op de schuiven , terwijl de circlipjes even over de buis moeten schuiven net zo lang tot ze eraf willen , en dan even 1 of 2 nieuwen erop zetten en de buis weer in het midden zetten , en dus de circlipjes in de groeven in de buis zetten waar ze in horen .
 
deze buis zit in een setje lagers en hoort idd in het midden te zitten..

het vervelende vaak is dat de buis gaat roesten ,en daardoor er niet uit wil schuiven , ik zou even de buis opschuren als er roest aan zit en eruit halen , dit doe je door de buis 1 kant op de schuiven , terwijl de circlipjes even over de buis moeten schuiven net zo lang tot ze eraf willen , en dan even 1 of 2 nieuwen erop zetten en de buis weer in het midden zetten , en dus de circlipjes in de groeven in de buis zetten waar ze in horen .

De buis is idd behoorlijk roestig. Vraag me alleen af hoe het komt dat ie uit het midden is.

Zou dit kunnen komen doordat 1 van de circlipjes er niet goed opzat(aangezien er 1 over het gleufje schuift maar niet erin blijft zitten).

Thx in elk geval, ga nu wel ff dat ding schuren:)
 
Ben al weer iets verder, het circlipje weer op z'n plek geduwd aan de linkerzijde, aleen zie ik ook dat het lager aan de linkerzijde meer naar binnen zit. Aan de rechterkant zit ie wel meer meer naar buiten(geloof dat ze via de binnenkant in worden geperst?).

Als de circlip/borgveer op z'n plek zit steekt het buisje aan beide zijden evenver uit, alleen dat lager aan de linkerzijde zit dus meer naar binnen toe

Edit: Ik geloof dat ik het probleem heb:

Omdat het lager aan de linkerzijde niet ver genoeg naar buiten zit(kan deze trouwens van buiten zo er uit tikken als ik het buisje eruit tik gaat ie mee) wilt aan de rechterkant het circlipje er niet in. Kan telkens het buisje eruit slaan vanaf de linkerkant naar rechts, maar van rechts naar links gaat niet, omdat daar het circlipje wel in het gaatje valt.

Oftewel lager op z'n plek terugrammen of nieuw lager laten persen?
 
Last edited:
het lager kun je er zo uit tikken , maar erin (eigenlijk over liver met eruit) kun je doen door het carter warm te maken echter is het dan beter om het blok uit elkaar te halen.

maar met bijv. een verfstripper/hete luchtpistool oid kun je het mischien ook zo warm krijgen dat het wil. sla je het er zo in het je kans dat je de lagerzitting beschadigd en daardoor het lager los gaat zitten.
 
Je kan je oude lager nakijken of die nog goed is, maar ik zou gewoon 2 nieuwe bloklagers + circlips plaatsen, en je blokbus proper maken.
Gaat je alleszins minder kosten dan dat op je bek gaat :p
 
Thx voor de hulp guys :)

Weet alweer iets meer.

Dat lager links kan niet verder naar buiten, zit een randje, dus die zat wel goed, alleen tik ik het lager links wel zo eruit naar binnen toe, met het rechter lager gaat dat niet.

Maar de circlip rechts blijft ook niet op z'n plek. Als ik hem naar rechts tik, tik ik het buisje er toch weer uit. Naar links blijft ie wel zitten.Dus die circlip is dan nog wel goed blijkbaar. Dus ik zal morge nieuwe circlips halen, buisje goed opschuren en dan weer in elkaar zetten.

Maar klopt het dat het lager links niet vastzit? Ik geloof wel dat het klopt, omdat je anders de circlips er niet kan afschuiven.

Thx in elk geval gasten :)
 
die hoort er zeker weten wel vast in te zitten , het kan zijn dat de groef waar de circlip in valt een beetje beschadigt is oid , ik steek ze dan weleens dieper op de draaibank.

als de circlips goed zitten kan het geen kant op , ook al zit het lager los (wat nogmaals niet de bedoeling is) dan zou het nog op de juiste plek moeten blijven zitten.
 
die hoort er zeker weten wel vast in te zitten , het kan zijn dat de groef waar de circlip in valt een beetje beschadigt is oid , ik steek ze dan weleens dieper op de draaibank.

als de circlips goed zitten kan het geen kant op , ook al zit het lager los (wat nogmaals niet de bedoeling is) dan zou het nog op de juiste plek moeten blijven zitten.


Thx :)

Zal morgen dan eerst proberen met nieuwe circlips en ff schuren, kijken of het dan blijft zitten.

Rij er verder toch niet zo heel veel meer op(motorfietsie sinds vorig jaar :+), dus zo super belangrijk vind ik het dan niet dat het lager los erin zit.

Thx voor je hulp!
 
Back
Top