Speling op krukas na uitvallen.

Hallo iedereen, zoals sommige misschien al weten ben ik in het bezit van een NRG Power DD LC uit 2010 met ca 20000km erop en met een dr70je(zit er nu ca 4000km op).

Deze viel alleen plotseling uit tijdens rijden op hoge toeren, ik dacht: "Ainoh vastgelopen."
Het vreemde is alleen dat de scooter nogsteeds gewoon start, maar dan wel met een krijsend piepend geluid afkomstig uit de carters. (Ik heb de scooter gestart zonder overbrenging en het geluid was er nogsteeds). Er lijkt ook speling op de krukas te zitten, en niet zo'n beetje ook. Je kan de krukas een aardig stuk draaien voordat de zuiger zelf pas in de cilinder beweegd en dan is dit met een tik. De cilinder zelf lijkt geen compressie meer te hebben, maar start nogsteeds wel. De cilinder ga ik binnenkort eraf halen om hier even naar te kijken. Ik heb nooit eerder een probleem als dit gehad. Dus nu mijn vraag, wat zou het probleem allemaal kunnen zijn, en wat is het beste plan van aanpak om hierachter te komen?
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Misschien pistonpen-borgclipje afgebroken en inderdaad via je cilinder in je carter bij je krukas gekomen (de restanten dan). Heb je straks 1 of 2 dikke krassen in de zijkant van je zuiger door je zuigerveren heen. Je zegt hetzelf feitelijk al, cilinder eraf halen en kijken hoe het met je zuiger is gesteld. Laat me weten hoe en wat! Maar kan ook je naaldlager van je pistonpen zijn dat die uit ze verband is gelopen..
 
Misschien pistonpen-borgclipje afgebroken en inderdaad via je cilinder in je carter bij je krukas gekomen (de restanten dan). Heb je straks 1 of 2 dikke krassen in de zijkant van je zuiger door je zuigerveren heen. Je zegt hetzelf feitelijk al, cilinder eraf halen en kijken hoe het met je zuiger is gesteld. Laat me weten hoe en wat! Maar kan ook je naaldlager van je pistonpen zijn dat die uit ze verband is gelopen..
Dat zullen we morgen dan zien, ik denk zelf dat de krukas zelf het probleem is, dat is het enige onderdeel wat niet vrij nieuw is. En dan hopen dat mn geliefde dr70 gered kan worden, al heb ik daar een hard hoofd in.
 
Misschien pistonpen-borgclipje afgebroken en inderdaad via je cilinder in je carter bij je krukas gekomen (de restanten dan). Heb je straks 1 of 2 dikke krassen in de zijkant van je zuiger door je zuigerveren heen. Je zegt hetzelf feitelijk al, cilinder eraf halen en kijken hoe het met je zuiger is gesteld. Laat me weten hoe en wat! Maar kan ook je naaldlager van je pistonpen zijn dat die uit ze verband is gelopen..
Ik heb net de cilinder (en eigenlijk alles) gedemonteerd van het blok, de cilinder is nog gaaf, zuigerveren is niets mis mee, pistonpenclippie zat nog op zijn plaats, al moet ik zeggen dat de pistonpen zelf behoorlijk vast zat in de zuiger, maar daar is ook geen schade op te bekennen. Op de drijfstang zit flink wat speling van links naar rechts en ook wat speling naar boven en naar beneden. Al verklaart dit niet het piepende/schavende geluid wanneer de scooter draait, dat zal dan wel aan de ontsteking/vliegwiel liggen (weet iemand nog een goedkope vliegwieltrekker btw).
Ik denk dat ik het blok maar eens moet splitsen en gewoon de krukas in de vuilnisbak mikken en kijken of er in de carters iets fout zit.
Heeft iemand nog ideën of tips?
En is er ergens een uptodate howto over het blok splitsen?
 
Kapot lager van de drijfstang of krukas kan allerlei piepende, klapperende en schavende geluiden maken.

Helaas wel eens vaker gehoord...



Blok splitsen zou ik ook wel meer over willen leren, dat heb ik zelf nog nooit gedaan.
 
Je wil wel aan een pittige klus beginnen! Maar zo te lezen heb je alles al een beetje nagekeken. Wel vervelend voor je, ik zou het eerlijk gezegd dan ook niet meer weten. Neem aan dat je de naaldlager van je pistonpen ook hebt nagekeken?
 
Je wil wel aan een pittige klus beginnen! Maar zo te lezen heb je alles al een beetje nagekeken. Wel vervelend voor je, ik zou het eerlijk gezegd dan ook niet meer weten. Neem aan dat je de naaldlager van je pistonpen ook hebt nagekeken?
Jup naaldlager was niets mis mee zover ik kon zien, draaide wel een beetje klein beetje stroefjes, maarja de speling op de krukas is er nogsteeds, dus dat moet sws gefixt worden.
Het zal vast een hele klus worden met schelden, gebroken gereedschap en veel verkeerde onderdelen. Maarja voor alles een eerste keer.
Het is ookal een keer goed gegaan op een tomos, dus dan maar bidden dat dat me genoeg ervaring geeft om aan pia blokken te beginnen.
 
Ja dat wordt wel een hele andere uitdaging, maar volgens mij staan er wel 'how to's' op YouTube. In iedergeval succes en neem je tijd!
 
Ja dat wordt wel een hele andere uitdaging, maar volgens mij staan er wel 'how to's' op YouTube. In iedergeval succes en neem je tijd!
Moet helemaal goed komen, heb toch genoeg tijd om te vullen tijdens de quarantaine, en als het fout gaat, kan ik altijd nog een kaal blok met mooie krukas halen en mijn losse krukas verkopen. Maarja laten we daar niet op hopen.
Bedankt!
 
Back
Top