Speling op de koppelings-as, normaal of niet?

MaikelB

Reageert niet op PM's
Piaggio zip 4t,

Ik vroeg mij af of vespa/piaggio rijders het wel eens is opgevallen bij het demonteren van de koppeling (dus niet de variateur) dat
je de as ongeveer een halve cm naar links en naar rechts kan bewegen? (Horizontaal dan. Verticaal is er vrijwel geen speling.)

Nou heb ik laatst wel ergens gelezen dat dat normaal "kan" zijn, omdat er nog een lager in de carterkap bij piaggio blokken zit die
de as alsware centreert? maar ik vind dit toch een beetje vreemd. Is me trouwens nooit eerder opgevallen..

Geruststellingen zijn welkom!

(p.s kwam er van de week trouwens achter met het opschuren van de koppeling :neutral: )
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb het ook met een piaggio new fly.. Maar als ik er tjd voor heb ga ik denk ik toch een keer het lager vervangen van de uitgaande as. Met een C3 lager. Wellicht dat de speling dan iets minder is. Je moet ook niet vergeten dat ze in vietnam ook geen SKF, NTN, KOSO lagers gebruiken maar goedkopere.
 
Oke helder. Dus het is vanuit de fabriek normaal dat er bij die piaggio/vespa 4takt blokjes speling op koppelingsas zit ivm goedkope lagers. Wel een beetje slordig dan, vooral omdat daar juist beste krachten op komen te staan. Ben ik ff blij dat die alsnog een beetje gecentreerd wordt vanuit de kickstartdeksel!

Maar bedankt voor de info!

(edit: we hebben het toch niet over de c3 lager, oftewel wiellager hé? Deze heeft geen speling en is goed!)
 
Last edited:
Oke helder. Dus het is vanuit de fabriek normaal dat er bij die piaggio/vespa 4takt blokjes speling op koppelingsas zit ivm goedkope lagers. Wel een beetje slordig dan, vooral omdat daar juist beste krachten op komen te staan. Ben ik ff blij dat die alsnog een beetje gecentreerd wordt vanuit de kickstartdeksel!

Maar bedankt voor de info!

(edit: we hebben het toch niet over de c3 lager, oftewel wiellager hé? Deze heeft geen speling en is goed!)
Zover ik weet zijn piaggio blokjes dubbel gelagerd (een lager in de carterkap), dus dan is een minimaal beetje speling geen probleem.
 
Ik weet niet of je kopzorgen hebt.. Al heb ik het zelf een beetje wel.. Ondanks met het rijden dat er toch iets onder het rijden loopt te vibreren.
Dus ik weet niet of dat dit nog een vervolg gaat krijgen..

Er zijn overigens meerdere dingen die ik van piaggio helaas een beetje jammer vind en bezuinig is in vietnam.

* Denso bougie (schijnt volgens een dealer waar ik ooit geweest was vaker door te slaan)
* Mitsuboshi aandrijfriem van vuilnis belt kwaliteit (alleen de originele piaggio riemen zijn het beste)
* Diverse lagers van een of andere B-merk.
* Slecht behandelde kabelboom die niet goed geisoleerd is door vocht dat erin kan komen en kan zorgen voor elektrische problemen.
 
Ja dat zijn inderdaad de de slechte gebreken. Punt 1 en 2 heb ik al vanaf aankoop weggegooid en vervangen, maar punt 3 en 4 is voor mij een beetje te veel van het goede omdat te vervangen, alhoewel ik punt 4 (bedrading/kabelboom) wel eens goed kan nalopen en eventueel met krimpkoussen beter kan afdichten/isoleren. Het viel mij trouwens ook op tijdens het sleutelen dat er ook nog gebruik wordt gemaakt van kroonsteentjes en niet eens geïsoleerd dan!! Daar heb je zeker een punt, en dit is erg slordig. Daar ga ik zeker wat aan doen.

Edit: over dat vibereren, dat ervaar ik een klein beetje als ik rond de 50 opweg naar de 65 ga, ik denk dat dat uit de kant van de vario komt, en niet zo zeer uit de motor zelf.

Alles is goed afgesteld nu. Kleppen heb ik wel 10 keer dubbelgecheckt, bougie heeft goede kleur, krijgt voldoende benzine, vonk is goed, v snaar is nieuw, alles goed nagelopen of alles goed vast zat etc.. etc.. maar dat vibreren is denk ik te verwijten wanneer de rollen bijna uit de vario gedrukt zijn, tijdens het rijden en wanneer de scooter dan helemaal op ze top rijdt is ie lekker stil en hoor je alleen alsware nog maar de uitlaat en een heel licht fluitend geluid uit de koppeling

Ps toen ik hem kocht, stonden de de kleppen veelste ruim en dan merkte ik als ik stond te wachten voor het stoplicht en viel die soms spontaan uit, ik kon spelen met de stationair schroef wat ik wilde, maar steeds zelfde probleem en sinds ik de kleppen 2x gesteld heb in een periode van 500km, blijft eindelijk mooi stationair lopen en het toerenverloop is sterk verbeterd.
 
Last edited:
Back
Top