Speedfight vario probleem

Speedfight lc

New Member
Hallo ik ben in het bezit van een prachtige speedfight 2 lc. Ik heb sinds een paar dagen een polini hi speed vario aangeschaft omdat mijn oude vario echt op was en dipjes gaf na lange tijd. Sinds ik deze Polini vario erin heb gezet is hij de eerste 35 km niet vooruit te branden en schokt vanaf de koppeling. Ik heb al meerder dingen geprobeerd zoals drukveren trekveren rollen v snaar maar kom er niet uit.
Setup:
Dr70
12mm carb
Hebo koppeling met trekveren op strakste stand
Gele malossi drukveer
Hi speed vario met rollen 8.4g
Technigas next-r (yasuni r is onderweg)

Hier de video

en de v snaar staat netjes gelijk aan de vario buis. Ik hoop dat iemand mij kan helpen hartelijk bedankt alvast

Advertisement - register to remove this

Gallecgun SF 2

Twijvel is afkeur en boem = au!
8,4 i wel zwaar voor een next R. dr cilinder is niet hoogtoerig.
maar denk wel dat je lichter kan.
hij pakt ook nog niet bijzonder veel onderin.
een stock koppeling met gele of witte mallosi trekveren volstaat ook wel.

Speedfight lc

New Member
Bedankt voor je snelle reactie heb 7.8 g ook al geprobeerd en zelfs 7g maar draaide enorme over toeren op top. Stock koppeling ook al gedaan maar greep nog vroeger aan me strakke trekveren
Post automatically merged:

Rare is als ik de orginele vario erin die hij wel als een speer trekt alleen is die versleten en gaat die niet harder als 60 dan

Gallecgun SF 2

Twijvel is afkeur en boem = au!
dan kun je nog even testen met de 7/7.5 gram als hij daar wel het vermogen heeft.
en dan misschien een rode mallosi drukveer monteren.
misschien hou die de toeren net iets meer in bedwang op top.
en wat is jou top? misschien dat hij de vertanding eruit loopt dan gaat hij ook toeren pakken.
en de tecnigas next is niet echt een 70cc uitlaat.
misschien dat je al veel meer verschil gaat merken met de Yas-R
dan moet je toch weer even afstellen

Speedfight lc

New Member
dan kun je nog even testen met de 7/7.5 gram als hij daar wel het vermogen heeft.
en dan misschien een rode mallosi drukveer monteren.
misschien hou die de toeren net iets meer in bedwang op top.
en wat is jou top? misschien dat hij de vertanding eruit loopt dan gaat hij ook toeren pakken.
en de tecnigas next is niet echt een 70cc uitlaat.
misschien dat je al veel meer verschil gaat merken met de Yas-R
dan moet je toch weer even afstellen
Mijn top is nu 78 op gps wat ook raar is want met de orginele vario trok die goed op en was me top 84 gps met 50cc

Dr70 speedfight

Geen dr meer
Top zal je niet veel halen uit een gietijzer 70cc, standaard speedfight loopt ook hard op top dus dat zal t probleem denk ik niet zijn ookal liep mijn dr 90+, ik zou eerst wachten op de yasuni want dan moet je weer rollers etc doen

ik had met mn dr en yasuni r volgensmij 7 gram rollers maar was op stage6 overbrengen dus is ook weer anders, gewoon kwestie van de goeie rollers testen

nog een vraagje, welke sproeier heb je in de carb en wat voor luchtfilter?

Speedfight lc

New Member
Top zal je niet veel halen uit een gietijzer 70cc, standaard speedfight loopt ook hard op top dus dat zal t probleem denk ik niet zijn ookal liep mijn dr 90+, ik zou eerst wachten op de yasuni want dan moet je weer rollers etc doen

ik had met mn dr en yasuni r volgensmij 7 gram rollers maar was op stage6 overbrengen dus is ook weer anders, gewoon kwestie van de goeie rollers testen

nog een vraagje, welke sproeier heb je in de carb en wat voor luchtfilter

nog een vraagje, welke sproeier heb je in de carb en wat voor luchtfilter?
Oké is goed. heb op dit moment orginele carb met orginele luchtfilter onbegrensd zodat het niet teveel opvalt en sproeier 76. Gooi elke keer dikke scheut olie in de tank extra

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik denk eerder dat je polini vario het probleem is en niet de achterpoelies, drukveer en of koppeling.

Weet dat sportvarios kut werken op het peugeot vertikaal blok. En dat heeft te maken dat als je beiden vario`s plat op de tafel legt dat een sport vario altijd hoger zal zijn. En dit is namelijk belangrijk met het uitlijnen met de achterpoelies.

De sport vario zal altijd iets meer naar buiten staan dan de standaard vario wegens het eerder genoemde hoogte verschil.
Probleem bij deze krukassen zijn is dat je weinig shim ruimte hebt, de as is maar een heel kort stompje.

Orgineel achter de OEM peugeot vario zit normaal een 1 mm shim ring achter om de vario uit te shimmen. Enigste optie is om deze 1mm shim altijd weg te halen als je een sport vario monteerd. Ik heb dit ook al eens met een naraku sport vario geprobeerd en het resultaat was dat de riem in het begin moete heeft om te klimmen dus dan beknelt die dan even. En als de vario meer gaat drukken komt de vario toch enig sinds op het hogere gedeelte van het loop vlak terecht.

(ik hier heel duidelijk in het filmpje dat de sport vario veelste veel toeren maakt, gezien de snelheid dat deze speedfight rijd)

Wat je dan krijgt is dat je in het begin niet makkelijk weg komt en daardoor ineens met een hoop teveel toeren wilt gaan weg rijden.

Een ander probleem wat dan ook ontstaat is dat de sport vario een groter bereik hebt, daardoor komt altijd de riem tegen dat bovenste nokje van het carter waar een boutje in zit van het membraan / spruitstuk..

En daarom werken die sport varios niet zo heel top op dat blok.

En daarbij nog een weetje met de stomp van de krukas van peugeot waar de vario aan de achterkant tegen aan zit.
Er zijn krukassen waar deze stomp 1mm meer vanaf is draait en je dus zo meer shim ruimte overhoud. Als je deze dan met de originele vario wilt gebruiken zal je 2x 1mm washer achter de vario moeten doen..

Dit soort problemen heb ik zelf al eerder ervaren. En rijd sinds 1999 al met dat blok. (en nou ben ik het blok zelfs spuugzat aan het worden)

Speedfight lc

New Member
Ik denk eerder dat je polini vario het probleem is en niet de achterpoelies, drukveer en of koppeling.

Weet dat sportvarios kut werken op het peugeot vertikaal blok. En dat heeft te maken dat als je beiden vario`s plat op de tafel legt dat een sport vario altijd hoger zal zijn. En dit is namelijk belangrijk met het uitlijnen met de achterpoelies.

De sport vario zal altijd iets meer naar buiten staan dan de standaard vario wegens het eerder genoemde hoogte verschil.
Probleem bij deze krukassen zijn is dat je weinig shim ruimte hebt, de as is maar een heel kort stompje.

Orgineel achter de OEM peugeot vario zit normaal een 1 mm shim ring achter om de vario uit te shimmen. Enigste optie is om deze 1mm shim altijd weg te halen als je een sport vario monteerd. Ik heb dit ook al eens met een naraku sport vario geprobeerd en het resultaat was dat de riem in het begin moete heeft om te klimmen dus dan beknelt die dan even. En als de vario meer gaat drukken komt de vario toch enig sinds op het hogere gedeelte van het loop vlak terecht.

(ik hier heel duidelijk in het filmpje dat de sport vario veelste veel toeren maakt, gezien de snelheid dat deze speedfight rijd)

Wat je dan krijgt is dat je in het begin niet makkelijk weg komt en daardoor ineens met een hoop teveel toeren wilt gaan weg rijden.

Een ander probleem wat dan ook ontstaat is dat de sport vario een groter bereik hebt, daardoor komt altijd de riem tegen dat bovenste nokje van het carter waar een boutje in zit van het membraan / spruitstuk..

En daarom werken die sport varios niet zo heel top op dat blok.

En daarbij nog een weetje met de stomp van de krukas van peugeot waar de vario aan de achterkant tegen aan zit.
Er zijn krukassen waar deze stomp 1mm meer vanaf is draait en je dus zo meer shim ruimte overhoud. Als je deze dan met de originele vario wilt gebruiken zal je 2x 1mm washer achter de vario moeten doen..

Dit soort problemen heb ik zelf al eerder ervaren. En rijd sinds 1999 al met dat blok. (en nou ben ik het blok zelfs spuugzat aan het worden)
Heb het nokje al bewerkt die zit niet meer in de weg. Vario probleem wat je zegt klinkt me al beter is het op te lossen? Veel mensen hebben sport vario op speedfight en rijden ook zonder probleem dus moet mogenlijk zijn

Heb inderdaad de ring achter de vario weggehaald

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Je kan alleen die 1mm shim weg halen, verder krijg je die vario niet dieper in je blok.

Dus je hebt niet zoveel opties zonder het echt prof aan te pakken. Je moet dan gewoon even zien of dat genoeg is om de sport vario in lijn te krijgen met de achterpoelie zodat bij rustig gas geven de riem nergens tussen gaat klemmen of schuin gaat lopen.

Heb je meer shim ruimte nodig kan je of die stop (waar de achter graden plaat tegenaan gedruk word) bijv 1 mm laten afdraaien.
Of een krukas waar de stomp al 1 mm korter is. En dan de rest op vullen met shims van 0.10 / 0.25 / 0.50 / 1

Speedfight lc

New Member
Je kan alleen die 1mm shim weg halen, verder krijg je die vario niet dieper in je blok.

Dus je hebt niet zoveel opties zonder het echt prof aan te pakken. Je moet dan gewoon even zien of dat genoeg is om de sport vario in lijn te krijgen met de achterpoelie zodat bij rustig gas geven de riem nergens tussen gaat klemmen of schuin gaat lopen.

Heb je meer shim ruimte nodig kan je of die stop (waar de achter graden plaat tegenaan gedruk word) bijv 1 mm laten afdraaien.
Of een krukas waar de stomp al 1 mm korter is. En dan de rest op vullen met shims van 0.10 / 0.25 / 0.50 / 1
Is het niet mogenlijk om een shim achter de koppeling te plaatsen?

Stel de vario is 1mm groter dat ik 1mm shim achter de achterpoelie zet als dat past (geen idee of het kan maar wie weet)

Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Nee die koppeling moet je zo laten zitten anders komt dat niet goed.
Dat laatste zou ik ook niet aanraden. Loopt alleen de boel er door kapot..

Speedfight lc

New Member
Nee die koppeling moet je zo laten zitten anders komt dat niet goed.
Dat laatste zou ik ook niet aanraden. Loopt alleen de boel er door kapot..
Ah wat een k*t probleem weer. Haal je een sport vario van een duurder prijsje is het nog niet goed maarja is niet anders. Als iemand nog iets weet om dat ding recht te krijgen let me know!

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Wat je zou kunnen proberen is de 1mm shim achter de originele vario weg laten en dan de originele variobus van peugeot in de sportvario steken en zien of het beter rijd.. Voor de rest heb je weinig optie.
Het grappigste eraan is dat een sport vario eigenlijk nooit is ontworpen voor dat blok.. De nemen gewoon een loopvlak van bijvoorbeeld een minarelli scooter. Maken er een aangepaste gradenplaat voor of maken het gat zo dat het op een gladde krukas past.
Doen er naar hun idee een vario bus erbij en je hebt een sport vario voor peugeot vertikaal.

Bij piaggio en minarelli scooters is de vario wel specifiek voor dat blok ontworpen. Omdat daar de tijd en de moeite en het geld wel het waard was om daar speciaal iets voor te ontwerpen.

Als het een goed ontwerp was, had je het probleem niet dat het zo slecht zou passen dan was er ook over nagedacht. En dan kan de vario kwa omtrek ook wel iets kleiner zijn zodat de riem niet tegen dat nokje zou lopen.

Gelukkig heeft het 139QMB-E / Peugeot horizontaal / Sym 4t niet die problemen.

Advertisement - register to remove this