Speedfight mechanische oliepomp

Ik had echt niet verwacht dat er zoveel verschillende opties zouden zijn.
Was er vanuit gegaan dat ik alles zo onderling kon wisselen.

Dit maakt mij echt weer een stuk wijzer...Ik ga morgen eens naar de 2 chokes kijken om te zien of er verschillen zijn.

Fijne avond

Gr. Michel
 
Goedenavond Sparky ( of iemand anders )

Ik weet niet of ik in dit topic door mag vragen, maar ik ben tegen een nieuw probleem aangelopen.

De kabelboom heb ik daar waar het kon aangesloten op mijn scooter.
Nu wilde ik een andere contactslot monteren, maar toen ik de stekker wilde aansluiten zag ik dat er vanaf het contactslot 5 draden kwamen en vanuit de kabelboom 4.

Na wat gegoogeld te hebben kwam ik op immobilised and non immobilised.
Ik heb alleen geen idee of dat dit met mijn probleem te maken heeft....en belangrijker nog wat ik er mee kan/moet doen.

Ik hoop dat jullie mij weer verder kunnen En willen helpen.

Gr. Michel
 
Tuurlijk willen we helpen.

Misschien kun je even beginnen met het vermelden van de draadkleuren van de kabelboom en de draadkleuren van het nieuwe contactslot, dat spreek een beetje gemakkelijker.

Daarnaast heb je een multimeter nodig om te meten welke draden van het contactslot met elkaar verbonden zijn in de off-stand en welke draden met elkaar verbonden zijn in de on-stand.
 
Ik heb voor de duidelijkheid even 2 foto's gemaakt.
50856

Deze komt van de kabelboom
zwart/wit....rood....groen....zwart

50857

Deze komt van het contactslot
rood/zwart...wit/zwart...groen....rood....zwart

Hopelijk zegt dit u meer dan mij.
 
Vreemd, ik mis een zwart/rode draad aan de connector van de draadboom.
Dit zou de ontsteekspanning moeten zijn die van de stator komt.

Ik heb even door de schema's gespit van de speedfight en mijn conclusie is dat jouw draadboom er eentje is van de Speedfight 2 WRC.
Hier loopt de zwart/rode draad van de stator rechtstreeks naar de cdi.

Contactslot --------------------Draadboom--------Functie

Zwart/wit --------------------- Zwart/wit Dit is de draad om de scooter uit te zetten
Groen ------------------------- Groen Dit is de massadraad
Zwart ------------------------- Zwart Dit is de geschakelde accuspanning
Rood ------------------------- Rood Dit is de accuspanning.
Zwart/Rood ---- hoeft niet aangesloten te worden.

Even ter dubbele controle:

Op je CDI zitten de volgende kleuren:

Zwart/wit
Zwart/rood
Groen
Geel/blauw
 
Dit klinkt als niet helemaal zoals het wezen moet.
Hopelijk kan ik dit wel gebruiken of werkend krijgen...met uw hulp.

Ik zal morgenochtend gelijk even naar de kleuren van de CDI kijken.
 
Klopt, ik was de draad van de cdi naar de bobine vergeten, dit is die geel/zwarte.

Ziet er indrdaad naar uit dat je de boven genoemde kabelboom hebt.

Dus contactslot aansluiten zoals in mijn bijdrage #46 heb aangegeven, dan zou de ontsteking en alles andere, indien reeds aangesloten, moeten werken.

Het verschil tussen de WRC-kabelboom en de "gebruikelijke kabelboom is dat bij de WRC-kabelboom de ontsteekspanning (zwart/rode draad) rechtstreeks van de stator naar de cdi loopt, de scooter wordt uitgezet door de zwart/witte draad aan massa te leggen op het moment dat je het contactslot op "off" zet.

Bij de "normale" kabelboom loopt de zwart/rode draad naar het contactslot.
Deze zwart/rode draad wordt verbonden met de zwart/witte draad die veervolgend de ontsteekspanning naar de cdi brengt.
De scooter wordt dus simpelweg uitgezet door de ontsteekspanning te onderbreken als hert contactslot op "off"wordt gezet.


Het gearceerde deel is louter en alleen als toelichting, de alinea van de "normale" kabelboom is dus bij jouw niet van toepassing., maar dan weet je waarom het gekochte contactslot 5 draden heeft en het defect maar 4 draden. :p
 
Ik kan niet anders dan je weer heel erg bedanken voor je hulp en duidelijke uitleg.
Vanavond zal ik het contactslot aansluiten, alleen de zwart/rode draad vanaf het contactslot sluit ik dus niet aan op de kabelboom.

Ik wens u een fijne dag verder.

gr. Michel
 
Goedemorgen,

Ik wil toch nog even terugkomen op de weerstand voor de automatische choke.
Klopt het dat deze alleen nodig is op models 1996 tot 2003?
...En dat vanaf 2004 deze weerstand niet nodig is?

Misschien dat het al een keer gezegd is, maar hoe kan ik dat even goed checken.
Want dat zou te maken hebben of de voeding van de stator af zou komen??
 
Op mijn oude speedfight wrc206 destijds zat geen licht schakelaar op.. Dus de weerstand voor het licht zat er niet erop..
Het was mij overigens wel gelukt om dit systeem om te bouwen met eentje voor lichtschakelaar..

Die van de choke moet je volgens mij wel hebben..

Deze scooter had ik overigens ergens in 2008 / 2009 weg gedaan.
 
SoebiWRX,

ik begrijp je stelling niet helemaal, kijk eens of ik je verhaal tot nu toe begrijp?

- De nieuwe draadboon heeft geen groen/zwarte draad.
- Je goeie scooter heeft geen weerstand.
- De sloopscooter heeft wel een weerstand.
- Van je gekochte blok weet je niet of er een weerstand nodig is.
- Voor de zekerheid wil je die weerstand er wel tussen hebben.


Indien alle stellingen hierboven waar zijn, ga als volgt te werk:

1. Neem de weerstand van je sloopscooter en monteer deze op dezelfde wijze op je goeie scooter.
2. Bij je carburateur arriveren 2 draden een groene en een gele.
3. Sluit de gele draad aan op de ene zijde van je elektrische choke.
4. Sluit de groene draad niet aan en isoleer het uiteinde tegen vocht en eventueel het maken van sluiting.
5. leg een nieuwe draad van de andere zijde van je elektrische choke naar de nieuw geplaatste weerstand.
6. Sluit deze aan op de nieuw geplaatste weerstand.

Thats all.

Het choke circuit is nu als volgt:

- Een gele draad, waarop 12 Volt wisselspanning staat, vertrekt bij je stator en komt aan op de ene zijde van de elektrische choke.
- Op de andere zijde van de elektrische choke vertrekt de nieuw gelegde draad en komt aan op ene zijde van de choke-weerstand.
- De andere zijde van de choke-weerstand ligt tegen je frame aan. (massa of te wel min-pool)

Het circuit is bij deze rond.

Opmerking:
Mocht de choke van je gekochte blok nu veel te lang inblijven of helemaal niet uitschakelen, kun je die weerstand en die nieuw gelegde draad weer verwijderen en de gele en groene draad bij de choke aansluiten.
Want dit betekent dat de elektrische choke van je gekochte blok geen weerstand nodig heeft!
 
- De nieuwe draadboon heeft geen groen/zwarte draad.
- Je goeie scooter heeft geen weerstand.
- De sloopscooter heeft wel een weerstand.
- Van je gekochte blok weet je niet of er een weerstand nodig is.
- Voor de zekerheid wil je die weerstand er wel tussen hebben.

Ik loop er even op dezelfde manier doorheen...
- Mijn nieuwe draadboom heeft wel een groen/zwarte draad incl. de gele (deze 2 gaan al naar de stekker voor de choke.
- Dat klopt, heb geen weerstand kunnen vinden
- De donorscooter had deze wel, incl. de weerstand voor de verlichting (maar heb ik niet nodig want ik heb geen uitknop voor de verlichting)
- Uhhh...dat klopt :)
- Als het beter is voor de scooter, heb er nu toch 1 liggen.

Verder, als ik het goed gemeten en gezien heb komt de gele draad van de spanningsregelaar???

Hopelijk heb ik het iets kunnen verduidelijken.

Fijne dag/avond
 
Het is me helemaal duidelijk ;)

Het enige wat je hoeft te doen is dus de choke-weerstand van sloopscooter om te zetten naar je goeie scooter en de groen/zwarte draad hierop aan te sluiten.
Verder bij de choke zowel de groen/zwarte als de gele aan te sluiten.


Inderdaad de gele komt bij de spanningsregelaar vandaan, hier is de lichtspanning komende van de stator afgetakt.
In de schema's is dit niet altijd duidelijk te zien hoe bepaalde draden worden doorgelust.

Nogmaals het opnemen van deze weerstand in het circuit is maar voor de zekerheid omdat niet duidelijk is of de elektrische choke van je gekochte blok een weerstand verwacht.
Dit om te voorkomen dat je choke hemelen gaat.
Als de choke veel te lang in blijft of helemaal niet uitschakelt, moet je deze weerstand weer verwijderen.
Ook moet je dan de zwart/groene draad bij de weerstand gelijk aan het frame schroeven (massa).
 
Ik ga van het weekend maar even naar die choke kijken en proberen de weerstand te plaatsen....

Heb ik nu even een andere vraag (moet toch wachten omdat ik mijn voorvork en remklauw aan het spuiten ben)
Ik zoek een mooie terugloop uitlaat.
Deze hoeft niet harder te lopen dan een standaard (liever niet), harder optrekken is evt. welk leuk.
Het gaat mij eigenlijk meer voor de looks en evt. een leuk geluid.

Nu kom ik uitlaten van Gianelli, Yasuni (R en Z), Doppler etc. tegen.
Welke zou voor mijn wensen in de aanmerking komen?

p.s. ik had beter mijn topic titel een algemene naam kunnen geven
 
Back
Top