Speedfight mechanische oliepomp

Ik heb aan de kabel idd nog een langwerpig zwart kastje zitten...Ik ging of ga ervan uit dat dat het CDI kastje is


Ik merk op dat je een peugeot speedfight LC kabelboom daar hebt.. De rest van de modellen is nooit LC geweest.
Het langwerpig zwart kastje met een leeuw erop is het oude type cdi.

Dat andere Dell orto zwarte kastje is de eerste generatie oliepomp aandrijf unit dat samen ging met het oude type cdi..
Ik weet dat dat systeem niet denderend werkt.. Dat systeem geeft te weinig olie af..

Dat dell orto kastje heeft 6 pinnen als aansluiting..
Naderhand is er een nieuwer systeem gekomen met een enkele dell orto grijze cdi kastje.. Deze heeft 8 pinnen en hierin zit de oliepomp aandrijving intern al ingebouwd..

Voor de mechanische pomp heb je dat elektrische oliepomp gedeelte niet nodig.. MAAR... als je dat zwarte dell orto kastje niet aansluit heb je kans dat de scooter niet start.. En als die wel start dan zal er waarschijnlijk een error code ontstaan, of het rode olie lampje op het display blijft dan branden..

Voor het EURO1 blok wat je momenteel gebruikt i.c.m mechanische oliepomp. Daarvoor heb je dus het oude type kabel boom nodig. Deze is vanaf 2002 tot 2004 gebruikt (als je deze wilt gebruiken i.c.m de digitale km teller.. Voor 2002 was alles nog analog kwa km teller..

Die kabelboom die je nou gebruikt, daar heb je eigenlijk een euro 2 motorblok voor nodig.. En dan vervalt namelijk de mechanische oliepomp..
Op die plek heb je dan een Dell orto SAS pomp.. En dat systeem gebruikt dan wel de elektrische oliepomp.

Hoop dat ik het een beetje opgehelderd hebt.
 
eurokit said:
MAAR... als je dat zwarte dell orto kastje niet aansluit heb je kans dat de scooter niet start.. En als die wel start dan zal er waarschijnlijk een error code ontstaan, of het rode olie lampje op het display blijft dan branden..

eurokit, je bent goed op de hoogte, lees ik, maar met bovenstaande quote loop je toch een beetje te hard van stapel.

TS maakt gebruik van een mechanische oliepomp en een aparte cdi.

Dus hij hoeft dit kastje, dat bestaat uit oliepompbesturing voor een elektrische pomp en eventueel ingebouwde cdi, niet aan te sluiten.

Ik weet dat je doelt op het ACPH systeem, deze krijgt vanaf de olietanksensor een signaaltje aangeboden op pin #5.
Is het olieniveau in het olietankje te laag wordt deze pin #5 door de oliesensor naar massa getrokken en het ACPH-systeem zorgt er dan voor dat de ingebouwde CDI niet meer werkt en daardoor de motor uitvalt of niet meer gestart kan worden.
Dit is een beveiliging om nooit te kunnen rijden/starten met geen/te weinig 2-takt olie

De hele alinea hierboven is niet van toepassing op TS, het olielampje werkt gewoon via de olietanksensor en hoe kan een kastje dat niet aangesloten is een errorcode verzenden???
 
Heb het niet over het motorblok.. Heb het over dat euro 2 kabelboom die hij daar heeft liggen... De stekker waar de oude cdi op moet is door gelust vanuit het stekker blok waar dat zwarte dell orto 6 pin oliepomp regelaar erop moet..

Die dingen horen normaal samen gekoppeld te zijn.. Dus je kan dan niet die oliepomp regelaar even afgekoppeld laten.

Wil je geen rare knipperend lampjes op je dashboard of kans op start problemen, dan kan hij beter een oudere type kabelboom erop schroeven.


Je kan overigens een modificatie kit voor die kabelboom kopen, zodat je die nieuwere grijze type cdi dell ortos erop kan monteren..
Maar dan vervalt de oude cdi stekker, en moet je de oude 6 pins stekker voor de oliepomp worden aangepast.
Er komt dan een sub boompje er tussen te zitten met de juiste 8 pins stekker eraan.. Waarna je dan die nieuwe type cdi / oliepomp regelaar combo kan aansluiten.. Heb overigens wel gelezen te hebben dat er in dat nieuwe type een start beveiliging erin zit..
Mocht de oliepomp niet goed werken, dan krijg je hem niet meer gestart, omdat de onsteking dan onderbroken word..

Beter ben je af met het oude systeem..
 
Eurokit en Sparky,

Dat is een heleboel technisch gebeuren dat dus kan spelen mbt uitvoeringen.

Ik ben nu helaas niet thuis, maar als ik een foto maak van de "CDI" en de kabelboom aansluiting, kunnen jullie dan aangeven of dat straks alles werkt...lampjes...starten e.d.?

Zo niet, dan zal ik dus andere keuzes moeten maken ofzo.

Wens jullie iig een fijne avond.
 
eurokit, ik wil niet verder dit topic vervuilen maar nog even dit en dan houd ik mijn mond, als ik het goed begrepen/gelezen heb heeft TS een kabelboom gemonterd waar GEEN 6-polige connector op zit voor deze elektronische oliepomp sturing.

Hoe zou hij deze dan moeten/kunnen aansluiten.
 
eurokit, ik wil niet verder dit topic vervuilen maar nog even dit en dan houd ik mijn mond, als ik het goed begrepen/gelezen heb heeft TS een kabelboom gemonterd waar GEEN 6-polige connector op zit voor deze elektronische oliepomp sturing.

Hoe zou hij deze dan moeten/kunnen aansluiten.

Dit klopt idd....geen 6 polige zwarte stekker
 
50799

Deze heb ik aangesloten...is de CDI neem ik aan.

50800

Deze stekker zit niet aan mijn kabelboom.
Maar die is dus voor de elektronische oliepomp?
 
Bovenste is de oude cdi..

De onderste is die eerste generatie oliepomp aandrijver.. Die heeft 6 pins aansluiting..

Mijn ervaring is dat deze eerste generatie oliepomp aandrijf systeem niet goed werkt...
Dit systeem geeft te weinig 2takt olie af op de hoger toeren..

En voor die kabelboom die je nou hebt, daar kan je een ombouw kit voor kopen (welke best wel prijzig is)

Dit is overigens een van mijn topics met hetzelfde probleem:




 
eurokit,

NOGMAALS, bovenstaand is NIET relevant, als je niet zelf moderator was, zou ik de moderator vragen dit te verwijderen!
TS is niet geholpen met je relaas, brengt alleen verwarring en vervuilt zijn topic.
We weten allen dat jij, als Robin4 op het Scooterhulp Forum, hier in het verleden problemen mee gehad hebt en dat jij hier het 1 en ander van weet.
Echter dit is niet de methode om dit de leden te laten blijken!
Graag jouw bijdrage en deze bijdrage wissen?
 
Probeer hem alleen van informatie te voorzien... Hij kan ook voor zich eigen wel bepalen of hij het gebruikt of niet..

Jammer dat hulp om zoiets word afgeblaft. Een daarnaast zou niet weten waarom ik dingen moet gaan verwijderen.
Dit is een algemeen forum waar iedereen mag posten wat hij wilt, zolang het maar hulpzame informatie is.
 
Sparky en eurokit,

Ik wil jullie allebei bedanken voor jullie inbreng, maar het is voor mij niet zo erg om daar ruzie over te maken.
Het klopt dat ik op dit gebied nog een hoop moet leren en dat ik graag de informatie hoor die voor mij van belang is om mijn project tot een goed einde te brengen.

Niettemin hoor ik ook graag andere pro en cons over dit onderwerp.
Ik denk dat niet alleen ik, maar ook andere daar alleen maar van kunnen leren.

Dus Sparky...bedankt voor je relevante uitleg en antwoorden ;)
en eurokit voor je uitgebreide toelichting :)

Ik denk en hoop dat ik wellicht nog een keer een beroep mag doen op jullie expertise.

Fijne dag,
Michel
 
Wederom een goedemorgen allen...

50826

Weet iemand waar deze weerstanden (Dat zijn het volgens mij) voor nodig zijn?

Ik heb gezocht en ik kom niet verder dat de 1 voor aan/uit voor de lamp is en de andere wellicht voor de automatische shoke...maar de vraag waarvoor als dat dus het geval is?

Gr. Michel
 
Hallo Michel,

de ene is inderdaad de choke weerstand, die staat in serie met de elektrische choke.
Dit doet men om de stroom door het verwarmingselement van de elektrische choke te begrenzen.
Hierdoor wordt de periode waarin de choke actief is verlengd, tevens zorgt deze weerstand ervoor dat het verwarmingselement niet over verhit geraakt.

De andere weerstand is dus inderdaad de licht-weerstand.
Deze weerstand zit alleen op scooters waar de verlichting direct zit aangesloten op de lichtspoel van de stator.

De afgegeven spanning van deze lichtspoel is afhankelijk van het toerental van het motorblok en de belasting (verbruikers)
Om deze wisselspanning relatief stabiel te houden, tracht men de belasting van deze spoel ook stabiel te houden.
Dit kan dus alleen als de verbruikers altijd dezelfde stroom afnemen van deze spoel.
Dit is een probleem als je, de verlichting zou uitschakelen, dan ziet deze spoel plots de belasting van ongeveer 35W + 5 W (voor- en achterlicht) verdwijnen en zou de afgegeven spanning van lichtspoel plots omhoog schieten, wat natuurlijk niet goed zou zijn voor de elektrische choke en spanningsregelaar.

Om dit te voorkomen maakt men gebruik van deze lichtweerstand, het is namelijk zo, dat als jij je verlichting uitschakelt, je deze weerstand inschakeld (middels het wisselcontact in de aan- uitschakelaar).
Dus deze lichtweerstand emuleert dus de belasting van de verlichting op het moment dat de verlichting is uitgeschakeld, waardoor de belasting van de lichtspoel gelijk blijft en daardoor ook de afgegeven spanning van deze spoel.

Uit dit verhaal kun je dus ook afleiden wat er gebeurt als je deze weerstanden weg laat, overbrugd, sluiting ontstaat of slecht contact ontstaat.

Edit: even een toevoeging, de weerstand met de groen/zwarte kabelboomdraad aan is de choke weerstand, de weerstand met de rose kabelboomdraad aan is de lichtweerstand.
 
Last edited:
Wederom enorm bedankt...dit maakt alles duidelijk.

Ik heb dit dus in principe alleen nodig wanneer er op de scooter een aan/uit schakelaar voor het licht zit?
Want op mijn scooter zit niet zo'n schakelaar en op de donor scooter zit deze wel.

Is het slim om deze weerstanden wel om te bouwen op mijn scooter....als het verder geen kwaad kan?
 
Als er op jouw scooter geen schakelaar zit voor het uitschakelen van het licht, heb je die weerstand niet nodig.
De lichtspoel wordt immers altijd belast met je verlichting.
Het is dus onzinnig deze weerstand om te bouwen van je donorscooter naar je goeie scooter.

Het is dus wel zo dat als je de gehele carburateur inclusief elektrische choke van het donorblok op je goeie scooter wilt gebruiken, moet op je goeie scooter ook zo'n weerstand zitten met die zwart/groene draad.
Zit hij er niet dan dien je deze wel om te bouwen.
 
Last edited:
Het blok welke ik gebruik op mijn goede scooter komt niet van deze donor scooter.
Voor zover ik zie, zie ik geen groen/zwarte draad aan de voorzijde van mijn kabelboom.
Daar waar op de donor scooter dus wel een weerstand zit.

Moet ik die draad dan dus zelf aanleggen?
 
Ga je de carburateur gebruiken van je donerblok of zet je de carburateur van goeie scooter op het donerblok?
 
Sommige scooters zijn uitgevoerd met een elektrische choke die rechtstreeks wordt gevoed met de spanning uit de lichtspoel, zonder weerstand dus.

Andere scooters hebben dit weer niet en hebben een serieweerstand gemonteerd.

Of je een serieweerstand moet monteren ligt niet zozeer aan de carburateur maar wel aan de elektrische choke.

Of de carburateur van je goeie scooter en de carburateur van het donerblok identiek zijn kun je zelf het best bepalen.

Het feit is dat je niet weet of de elektrische choke van je donerblok een serieweerstand had of niet.

Van je goeie scooter weet je dat de carburateur geen weerstand had.

Dus ik zou zeggen zet de carburateur van je goeie scooter op het donerblok, dan hoef je, je ook geen kopzorgen te maken of je wel of geen serieweerstand moet plaatsen.

Wil je toch de carburateur van het donerblok gebruiken, kun je misschien de elektrische choke van je goeie scooter overzetten naar de carburateur van het donerblok.

Wil je het donerblok compleet houden zoals het nu is, dus met carburateur en elektrische choke, zet er dan voor de zekerheid de weerstand van je donerframe mee in serie.
 
Back
Top