Howto speedfight gaat maar 53 km/u zonder begrenzers

pascal1305

Well-Known Member
Hallo allemaal,

ik was bezig met de speedfight van mijn vriendin aangezien deze op volle kracht amper de 53 km/u haalt op de teller. ( zal dus in het echt nog minder zijn ).

Nu wou ik dus de varioplaat en de prop uit de uitlaat halen zodat ze in ieder geval de 60 wel zou moeten kunnen halen. Sproeiers, rolletjes etc. heb ik allemaal al klaar liggen. Nu begon ik bij de uitlaat, zat geen prop meer in. Toen maar aan de gang om de vario te ontgrenzen, ook dat was er reeds al uit. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat hij nu nog steeds 53 rijdt?

resonantiepijpje etc is allemaal al verwijderd en gelast. Rolletjes die er nu standaard inzitten is 8.5 gram. Trekt hard genoeg op maar toen ik bij mijn eigen speedfight de prop en vario ontgrensd had ging die van mij al dik 60... zit er nog een ander foefje op toevallig die ik over het hoofd zie ?

ps. Vanaf het blok zit vanaf een zwart plaatje met 2 dikke slangen, 1 slang gaat vreemd genoeg in het frame aan de voorkant en kan je er zo uittrekken, en de andere slang zat vanaf het blok op mijn uitlaat. De slang naar de uitlaat is dus dicht gemaakt ( logisch ), maar waar is die andere slang voor die los in de buis van mijn frame gaat? is dit ook een soort begrenzer en kan ik deze ook verwijderen of moet ik deze laten zitten?
 
Advertisement - register to remove this

ps. Vanaf het blok zit vanaf een zwart plaatje met 2 dikke slangen, 1 slang gaat vreemd genoeg in het frame aan de voorkant en kan je er zo uittrekken, en de andere slang zat vanaf het blok op mijn uitlaat. De slang naar de uitlaat is dus dicht gemaakt ( logisch ), maar waar is die andere slang voor die los in de buis van mijn frame gaat? is dit ook een soort begrenzer en kan ik deze ook verwijderen of moet ik deze laten zitten?



Dat is een Dell orto (staat er ook erop) luchtpomp.. Hieruit leid ik dat de speedfight 2 van minstens 2005 of later is.. Dan heb je ook een elektrische oliepomp en geen mechanische meer.

De ene slang is de inlaat en de slang naar de uitlaat is de uitlaat..

Als je motor gaat draaien gaat de nok (nieuwe euro 2 krukas heeft een nok) ook draaien.. Hiermee gaat de luchtpomp op en neer (zie het als een lage druk compressor)

Op de slang bij de inlaat zit er nog een cilinder vormige object er tussen.. Dit is niets meer dan een membraan klep.. Dus bij het draaien van de luchtpomp kan er wel lucht het systeem in. Maar het kan er niet meer eruit..

Dit is om te zorgen dat de lucht maar 1 richting kan dus richting de uitlaat.. Wat het systeem doet is extra frisse lucht van buiten af aanzuigen en dit injecteren in de uitlaat..

Er gebeurd dan twee dingen

1. Normaal gesproken heb je dat er wel eens onverbrand benzine mengsel uit de uitlaat poort komt... De kathalisator kan door de warmte dit mengsel niet goed na verbranden. Door het lucht eraan toe te voegen zal de ratio lucht / benzine anders worden en zal de verbranding dus schoner verlopen..

2. De extra lucht zal ook de kathalisator meer gaan aanwakkeren (word meer heter) Daardoor zal de slechte deeltjes dus beter verbranden, wat dus ervoor zou moeten zorgen dat het eind product schooner uit de uitlaat komt..
Dit heeft dus met milieu eisen te maken..

Persoonlijk vind ik dat het systeem niet echt super werkt, want het heeft totaal geen positief effect wanneer je net weg rijd met een gehele koude motor.. Dus de vieze uitstoot blijft het zelfde..
Het kan bij een warme motor uiteraard beter werken.. Maar naar mijn idee blijft er toch troep uit de uitlaat komen (het is niet voor niets een verbrandings motor)

Ook een nadeel vind ik dat je alleen de originele fabrieks uitlaat kan monteren.. Want de meeste vervangings uitlaten hebben niet zo`n pijpje eraan waar de luchtslang op moet..

Uiteraard kan dit systeem wel enige effect geven of je scooter na een WOK melding nog door de keuring komt of niet als je het systeem van plan bent om te verwijderen...
Want voor een EURO 2 systeem zijn er namelijk strengere eisen gesteld dan bij een EURO 1 systeem.

Het systeem heet overigens SLS en in het buitenland SAS (secundair Air System)



Bij niet gebruik dien je het hele systeem te verwijderen.. Het gat in het carter hoort afgedicht te zijn..
op www.easyparts.nl kan je een dekseltje kopen van delrin en pakking (staat tussen de originele onderdelen)
en dien je het gat op het carter dicht te maken.. Als je het open laat heb je dus carterdruk verlies..
 
Back
Top