Speedfight 4 motorolie

Kai Stout

New Member
Hallo, ik heb help nodig
Ik heb een speedfight 4 iceblade 2016-17 die het goed doet. Nu wil ik de olie vervangen na 5000 km. Is dit verstandig na 5000km?
En zo wel, hoeveel Motorolie gaat er dan nieuw in? En welke olie moet er nieuw in??
 
Advertisement - register to remove this

Of het verstandig is na 5000km olie te wisselen? ZEKER!!

4 takt? Of 2 takt?

Kijk in de handleiding hoeveel olie er in moet voor het vervangen van de olie. Zal rondom de liter zijn.

Een goede synthetische olie voor 2 of 4 takt is prima. 10w/40 is al goed.
 
@Manu76 Bij 2takt hoef je geen olie te vervangen..


Wanneer je iets moet vervangen staat in de handleiding.. Even lezen dus?

Hoeveel moet erin? Gewoon het oude eruit halen en dan meten in een maatbeker.. En zoveel weer erin terug doen..

En daarna de peilstok controleren.

Welke olie? Staat ook in de handleiding...

Snap niet dat dit zo lastig is om te begrijpen.. RTFM.
 
Mijn scooter is een 4 takt.
Ik heb gelezen dat er 0,7 liter in gaat. Is het verstandig om de olie te vervangen na 5000 km? En is hier een reden voor het vervangen van de olie na 5000 km?
 
Last edited:
Olie vervuild door het verbrandingsproces en ook door slijtage en de smerende eigenschappen worden oa daardoor slechter.
De boel gaat dus harder slijten en warmer/heter worden.
Verder trekt olie ook vocht aan en dat helpt natuurlijk ook niet om de scooter in goede conditie te houden.

Ik zou zeggen, laat de oude olie af, controleer en reinig het filter/zeefje en doe er weer 0,6 liter in, laat de scooter even staan zodat de olie kan "zakken" en peil met de peilstok het niveau.
Indien te weinig doe er bijv. 100 ml bij en peil opnieuw.
Doe dit totdat het niveau op de peilstok maximum aangeeft maar zeker niet meer!
 
Mijn scooter is een 4 takt.
Ik heb gelezen dat er 0,7 liter in gaat. Maar waarom is het verstandig om de olie te vervangen? En is hier een reden voor?

Ik zie de reactie van eurokit niet meer maar ik vroeg bewust of het een 2 of 4 takt was.

Was puur om jou aan het denken te zetten.

Bij een tweetakt gaat de olie in je olietankje/ mengsel en die verbrand gewoon mee.

Bij een 4 takt blijft tot op zekere hoogte de olie in je carter zitten.

Na 5000 km lijkt me de olie te ver/ verbrand te zijn.

Gevolgen o.a:

Minder goede smering
Zelfs kans op warm-/vastloper als de olie geen beschermende factor meer is. De zuiger word dan niet goed gesmeerd. Het word dan allemaal te heet.

Enz.
 
Last edited:
Back
Top