Speedfight 4 4T meer trekkracht/acceleratie

Ook bij/op de Speedfight?


Maar ik ben nog nooit zware rollen tegengekomen op een standaard Speedfight met een 4 takt motorblok.
Ik reed eerst met 8 gram Rollen met mijn Speedfight 3-4takt , Sym 6-deukjes blok , en nee ,,, zit geen ander CDI in , Scooter is van 2010. dus Geen Euro 3 of 4.
Sinds van de week rijd ik nu met 7 gram Rollen , dat ivm Nieuwe achterband , 140-60 13 , zat eerst 130-60 -13 onder .
60% van de breedte van de band , is de hoogte van de Band , dus houd in dat het wiel groter / hoger is geworden.
Daardoor verloor ik Toeren en Topsnelheid, en terug gegaan naar 7 gram Rollen, Met Malossi Multivar met witte drukveer.
 
Ik rij op het moment met 9 gram.
Vriend van mij met Sym Jet 14 ook 9 gram.

Oke, maar dit is niet standaard...
Jullie beide maken dan gebruik van een zgn. snelle vario waardoor het rollengewicht iets toeneemt.
En dit is logisch aangezien het toerenverloop en de overbrenging naar het achterwiel gelijk moet blijven.

Ik reed eerst met 8 gram Rollen met mijn Speedfight 3-4takt , Sym 6-deukjes blok , en nee ,,, zit geen ander CDI in , Scooter is van 2010. dus Geen Euro 3 of 4.
Sinds van de week rijd ik nu met 7 gram Rollen , dat ivm Nieuwe achterband , 140-60 13 , zat eerst 130-60 -13 onder .
60% van de breedte van de band , is de hoogte van de Band , dus houd in dat het wiel groter / hoger is geworden.
Daardoor verloor ik Toeren en Topsnelheid, en terug gegaan naar 7 gram Rollen, Met Malossi Multivar met witte drukveer.

Is deze Speedfight nieuw uit de winkel of bij een dealer aangeschaft?
En hoe is het mogelijk dat je met een standaard CDI de 8.500 RPM aantikt met zulke zware rollen?

En we zijn inmiddels van 6 gram naar 8 gegaan en nu weer terug naar 7 gram?
En natuurlijk spelen dergelijke aspecten (en nog enkele anderen) mee, maar het word nu wel heel erg lastig om een goed advies te geven!

Wat zou er standaard in een SF4 met carburateur moeten zitten? Ik ben op zoek naar maximale acceleratie.

Maximale acceleratie haal je niet alleen uit een goed afgestelde carburateur!
Nogmaals, als het al goed rijdt wat je eerder aangegeven hebt moet je gewoon niet gaan kloten...
Standaard cilinder heeft gewoonweg het vermogen niet om te doen wat jij wilt!
 
Klopt dat die niet standaard is.
Ik had een snor, standaard van dealer zat toen 7,5 gram in. (liep 25)
Snelheid naar 36 gezet, rollen naar 8 gram.
Heb er toen Brom van gemaakt en liep het beste op 8,5-9, heb er maar 9 in gedaan.
 
Beste Floris , ik zit in dubio om er een 63 cc cilinder op te zetten, groter is er niet , echter vraag ik mij af ... heeft dat nut ?
Het is mijn Daily Driver ... misschien 10 Km per dag , in het weekend iets meer ... om FF lekke te Blazen heb ik die 2-takt voor .. maar dat is een ander verhaal.

En met de standaard Vario van Peugeot / Sym reed ik met 8,5 gram Rollen
 
Het is volgens mij een 65cc cilinder voor dat blok..
Je trekt er misschien de straat stenen er niet ermee uit..

Maar het zal wel enig sinds beter lopen.. Je zal zeker wel iets meer kracht hebben met optrekken..

Als je in een omgeving woont met weinig of geen controlles kan je het zeker overwegen..

Maar als je in een controlle omgeving woont zou ik hen persoonlijk gewoon standaard houden.
 
Aangezien het mij niet duidelijk was, de originele rollers zijn 8 gram.

Weet iemand of de CDI van een 4 takt met carburateur nog een begrenzing is? Ik wil gewoon dat deze scooter maximale acceleratie heeft voor zover de 50cc kan.
 

Attachments

  • IMG_20220524_205553.jpg
    IMG_20220524_205553.jpg
    143.1 KB · Views: 10
Die Speedfight 4 , die is toch Euro 3 of 4 ? en als ik het goed heb is de boel elektronisch geregeld .
Ik d8 dat er van Dellorto een andere ECU voor beschikbaar is .

ECU Speedfight 4
Het is er ene van 2015 met carburateur. Daar kan toch geen ECU in zitten? Hooguit een CDI lijkt me....
Post automatically merged:

Is gewoon een CDI zoals verwacht. Iemand die mij wellicht wat wijzer kan maken over de bedrading? En vooral de omcirkelde losse draden.

Die losse groene draad ben ik benieuwd naar, en waarom er maar 5 draden de CDI ingaan.

Heeft een ontgrensde CDI nut? Hij loopt prima 57 met nog een smalle vario ring ertussen. Ik wil graag MAXIMALE acceleratie behalen. Topsnelheid is niet het doel.
 

Attachments

  • IMG_20220524_215109.jpg
    IMG_20220524_215109.jpg
    134.7 KB · Views: 9
  • IMG_20220524_215123.jpg
    IMG_20220524_215123.jpg
    207.5 KB · Views: 9
  • IMG_20220524_215151.jpg
    IMG_20220524_215151.jpg
    406.4 KB · Views: 8
  • IMG_20220524_215805__01.jpg
    IMG_20220524_215805__01.jpg
    196.2 KB · Views: 9
Last edited:
Nieuwere modellen is de Carburateur Elektronisch geregeld .
Trek je helmbak er eens af , en kijk wat voor CDI je heb , of zo`n ECU,
oudere modellen hebben een kastje met 6 pins aansluiting.
 
Die twee stekkers bij elkaar zullen wel van een begrenzer zijn geweest van een ex eigenaar.

Ik ga voor een ontgrensde CDI, 6.5g rollers en een NGK C7HSA bougie. Druk & trekveren laat ik voor nu stock. Denk dat het truucje daarmee wel gedaan moet zijn.

Naar mijn kennis kan een carburateur natuurlijk nooit met een ECU aangestuurd worden. Dit geld alleen voor injectiemotoren, wat ook logisch is.
 
Naar mijn kennis kan een carburateur natuurlijk nooit met een ECU aangestuurd worden. Dit geld alleen voor injectiemotoren, wat ook logisch is.

Nou nee, Brute force heeft wel degelijk een punt wat Peugeot betreft.
Het is dan geen ECU maar een ECS van Dellorto welke de carburateur aanstuurt.
Niet zozeer het gasgeven maar de aangezogen lucht in het hoofd en secundair circuit van de carburateur word dan automatisch geregeld d.m.v. een lambda sensor in de uitlaat welke wel degelijk communiceert met de regelmodule en de gasklepsensor.
Er zitten dan zgn. Solenoids valves (magneet ventielen) gemonteerd op de carburateur.

Is dus niet volledig maar semi injectie om het zo maar even uit te leggen.
Jij hebt dus een ouder type met een CDI en een normale CVT carburateur...

Ik ga nog even op zoek naar wat schema's voor jouw Peugeot om aan te geven waar en wat nu precies thuishoort met de kleurcodering van de kabels. Wellicht helpt dat je wat verder v.w.b. de losse stekkers e.d.

Desalniettemin blijft het nog steeds een motorblok van Sym en moet je oppassen welke type CDI je plaatst!
Het toerental mag namelijk niet te hoog worden aangezien dit kan lijden tot aanzienlijke motorschade!

Edit: Heb het e.e.a. gevonden v.w.b. de SF4..

SF 4 takt components.png


schema 4 takt sf4.png


Heb er helaas geen legenda bij, maar bij Peug zijn ze meestal wel consequent qua kleurcodering van de bekabeling.
Hieronder een kleine weergave v.w.b. het elektronisch geregelde carburateur i.c.m. een ECS van Dellorto welke ook op beide (sf3/4) scooters te vinden zijn...

elektrische carburateur met ecu.png
 
Last edited:
Het is er ene van 2015 met carburateur. Daar kan toch geen ECU in zitten? Hooguit een CDI lijkt me....
Post automatically merged:

Is gewoon een CDI zoals verwacht. Iemand die mij wellicht wat wijzer kan maken over de bedrading? En vooral de omcirkelde losse draden.

Die losse groene draad ben ik benieuwd naar, en waarom er maar 5 draden de CDI ingaan.

Heeft een ontgrensde CDI nut? Hij loopt prima 57 met nog een smalle vario ring ertussen. Ik wil graag MAXIMALE acceleratie behalen. Topsnelheid is niet het doel.
aan de Foto`s te zien , ziet dat exact uit als mijn Scooter , dus geen ECS van Dellorto.. maar de ouderwetse CDI, d8 eerst dat dat ECU was ... Mijn Fout .
Als je een snelle CDI er in gaat zetten , wil ik graag weten hoe je Scooter dan gaat rijden , ben benieuwd , en graag Feedback.
 
aan de Foto`s te zien , ziet dat exact uit als mijn Scooter , dus geen ECS van Dellorto.. maar de ouderwetse CDI, d8 eerst dat dat ECU was ... Mijn Fout .

Nee, niet jou fout maar wel van Peugeot!
In principe is dit nog de Euro 3 variant welke eigenlijk dus Euro 4 behoort te zijn...

Maarja, deze is dus blijkbaar verkrijgbaar in 3 verschillende smaken net zoals de SF3.. :rolleyes:, lekker duidelijk dus!
 
Last edited:
Tja.... en dan zeggen ze...... Je voelt je lekkerder met een Peugeot.......

(lees je ook op de Auto achterklep ruit Stickers ).
 
(lees je ook op de Auto achterklep ruit Stickers ).

:confused:, ik ben gelijk even naar buiten gesprint om dat te controleren...
Mijn vrouw heeft een Peugeot 108 maar daar zit niks van een sticker waar deze hilarische tekst op staat afgedrukt...
Niet dat ik daar rouwig om ben, maar ik schrok wel even lol! (waarschijnlijk is deze achteruit iets te klein voor een sticker met zoveel tekst!)

Ach, met een
MoqNNDk.gif
en wat wijn is het best wel te pruimen..toch?
 
Last edited:
Zit geen lambda in laatste keer dat ik keek. Naar mijn weten exact hetzelfde onderhuids als een SF3 4T dus.

Ja, die constatering is juist!
Het was voor mij (en wellicht ook anderen) nogal onduidelijk welk type je precies in bezit hebt.
Meestal is dit makkelijk te achterhalen via de motorblokcodering wat op de linkerkant in de buurt van de middenbok standaard gegraveerd staat.
Dit is uiteraard mits de scooter nog volledig origineel is...

Daarom blijf ik het vreemd vinden dat er een hoger gewicht inzit qua rollen terwijl er niks is aangepast en/of vervangen is!?

Aangezien het mij niet duidelijk was, de originele rollers zijn 8 gram.

Het is dus absoluut geen kritiek ofso, maar ik zie uiteraard liever dat het straks gewoon lekker loopt met een vrij normaal toerental op de top!

Heb deze besteld. Als de motor stuk loopt lig ik niet wakker van, knoop ik er wel een nieuwe onder of wellicht zelfs 65cc. Feedback komt goed. Lijkt me ook

Dat kan natuurlijk ook, maar je moet niet vergeten dat de originele Sym motorblokken een stukje prijziger zijn dan de Chinese varianten in die klasse... Als/mocht het blok nog op en toppie in orde zijn zou ik eerder een 65cc cilinder plaatsen i.p.v. een andere zgn. snelle en/of race CDI.
Met een 65cc i.c.m een sport/race vario bereik je veel meer mee als de CDI vervangen is mijn ervaring.
 
Last edited:
Die gedachten had ik ook , ... ik ga de Naraku V2 65 CC Cilinder bestellen , indien een Beter advies betreft Cilinder ? laat het weten .
 
Die gedachten had ik ook , ... ik ga de Naraku V2 65 CC Cilinder bestellen , indien een Beter advies betreft Cilinder ? laat het weten.

Er is geen beter advies of alternatief helaas...
Heden ten dage is het nog steeds een origineel 137QMA motorblok van Sym wat wil zeggen dat er simpelweg niks groter op past dan 65cc!
Op de oude 1P139QMB (kloon motorblokken) wel maar daar heb je nu niks aan!

Heeft alles te maken met het type motorblok....
Grotendeels wel hetzelfde, echter wijken de maten van de tapeinden (van hart tot hart) af...
Dit scheelt een aantal mm waardoor een echte 72/80cc cilinder al niet gaat passen op een Sym.
Chinezen en de meeste Kymco scooters kan men vrij eenvoudig opvoeren tot zelfs een cilinderinhoud van 92cc met alle toebehoren.
Voor Sym zijn deze pakketen en/of setjes gewoonweg niet verkrijgbaar wat dan ook wel weer logisch is.
 
Back
Top