Speedfight 4 4T meer trekkracht/acceleratie

Sandstorm3500

New Member
Beste forumleden. Ik heb pas een volledig standaard Speedfight 4 4T opgehaald. Erg fijne scooter en rijdt perfect. Heb hem nu begrensd op ongeveer 55km/h met een varioring.

Ik moet deze scooter een beurtje geven, maar ik wil eigenlijk gelijk zorgen voor een stuk meer trekkracht/acceleratie/vermogen.

Voor het beurtje bestel ik: Olie, Bougie (welke?), V-snaar en een luchtfilter.

Wat raden jullie aan om te bestellen en te monteren om hem wat vlotter te maken? (topsnelheid boeit me niet, gaat puur om trekkracht hier)

Trekveren? Drukveer? Koppeling? Variateur? En welk gewicht rollers is optimaal? Ik zie ook dat er ontgrensde CDI's rondgaan op internet, maar het lijkt mij dat dit weinig doet aangezien ze zonder varioring al 70+ lopen. Heb er ene met carburateur, geen injectie.

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Beste forumleden. Ik heb pas een volledig standaard Speedfight 4 4T opgehaald. Erg fijne scooter en rijdt perfect. Heb hem nu begrensd op ongeveer 55km/h met een varioring.

Ik moet deze scooter een beurtje geven, maar ik wil eigenlijk gelijk zorgen voor een stuk meer trekkracht/acceleratie/vermogen.

Voor het beurtje bestel ik: Olie, Bougie (welke?), V-snaar en een luchtfilter.

Wat raden jullie aan om te bestellen en te monteren om hem wat vlotter te maken? (topsnelheid boeit me niet, gaat puur om trekkracht hier)

Trekveren? Drukveer? Koppeling? Variateur? En welk gewicht rollers is optimaal? Ik zie ook dat er ontgrensde CDI's rondgaan op internet, maar het lijkt mij dat dit weinig doet aangezien ze zonder varioring al 70+ lopen. Heb er ene met carburateur, geen injectie.

Alvast bedankt.
Meer trekkracht kan met grotere carb. Welke olie enzo je moet hebben staat in de handleiding
 
Een variateur kan het wellicht ietsie pietsie verbeteren.. Maar het grootste probleem is dat het ding vrij zwaar op de ECU begrensd is.
En daarnaast helpt de standaard 49cc cilinder ook niet veel voor een 4takt.
Als je carb hebt zou je een 65cc erop kunnen doen en een variateur kit.. Voor de rest is het de moeite niet waard.
 
Een variateur kan het wellicht ietsie pietsie verbeteren.. Maar het grootste probleem is dat het ding vrij zwaar op de ECU begrensd is.
En daarnaast helpt de standaard 49cc cilinder ook niet veel voor een 4takt.
Als je carb hebt zou je een 65cc erop kunnen doen en een variateur kit.. Voor de rest is het de moeite niet waard.
Ik heb er een met carbu, neem aan dat hier weinig aan begrenst is aangezien ze zonder varioring 70+ gaan.

Ik wil graag weten wat voor setup het best zou werken (trekveren, variateur, drukveren, gewicht rollers).

Ik snap ook wel dat de cillinderinhoud vergroten zal helpen, maar dat is niet waar ik naar op zoek ben.
 
Als die Speedfight 70+ rijdt zonder een varioring is deze al goed afgesteld en (zeer waarschijnlijk al) voorzien van een 65cc cilinder.
Of dit, of de snelheidsmeter geeft niet de juiste snelheid weer...

Er is namelijk geen enkel 4 takt 2 kleppen motorblok van Sym wat standaard 70+ rijdt!

Erg fijne scooter en rijdt perfect. Heb hem nu begrensd op ongeveer 55km/h met een varioring.

Standaard zonder de varioring rijden de meeste 55 t/m 60 echte km/u mits goed ingereden.
En als het een fijne scooter is die al perfect rijdt, waarom dan veranderen?
En als je al wilt veranderen moet je toch eerst weten wat er momenteel gemonteerd zit!
Standaard bougie is de NGK CR6HSA, maar meestal word er een warmtegraad 7 gemonteerd.
 
Ik heb er een met carbu, neem aan dat hier weinig aan begrenst is aangezien ze zonder varioring 70+ gaan.

Ik wil graag weten wat voor setup het best zou werken (trekveren, variateur, drukveren, gewicht rollers).

Ik snap ook wel dat de cillinderinhoud vergroten zal helpen, maar dat is niet waar ik naar op zoek ben.
70 op teller is ongeveer 60 a 65 op 4 takt
 
Teller van de Speedfight 3 , wijkt 8 Km/H af op GPS.
(tenminste beide Speedfight`s van mij , ik heb een 2-takt Lc , en een 4-Takt ).
 
Bedankt voor het meedenken allen, echter maakt de topsnelheid me echt weinig uit. Of hij nou 50 of 60 loopt lig ik niet wakker van. Ik wil graag de acceleratie verbeteren. De top boeit me niet.
En als het een fijne scooter is die al perfect rijdt, waarom dan veranderen?
Omdat ik graag wil dat hij harder accelereert wat zeker mogelijk moet zijn. Ik ben vooral benieuwd naar de suggesties aan trekveren, gewicht rollers, drukveren, variateur etc.
Standaard bougie is de NGK CR6HSA
Goede info, thx
 
accelaratie gaat helaas gepaart met meer vermogen en een hogere snelheid.

Een standaard 50cc 4takt heeft helemaal geen koppel. En dat ga jij echt niet verbeteren door er een grotere carb of andere uitlaat erop te doen.

Een vario kan wel een klein beetje helpen.. Maar je kan geen halve paard omtoveren naar de kracht van 10 paarden..
 
Ik heb zelf een Speedfight 3 ,4-Takt
Drukveer : Malossi wit
Malossi Rollen 8gram / stuk.
Dayco V-Snaar
Malossi Multivar
Varioring verwijderd.

Grote verbetering is de Drukveer , en de 8gram Rollen.
Post automatically merged:

accelaratie gaat helaas gepaart met meer vermogen en een hogere snelheid.

Een standaard 50cc 4takt heeft helemaal geen koppel. En dat ga jij echt niet verbeteren door er een grotere carb of andere uitlaat erop te doen.

Een vario kan wel een klein beetje helpen.. Maar je kan geen halve paard omtoveren naar de kracht van 10 paarden..
Bullshit , als je zeg maar 7 Gram Rollen er in zet , is de acceleratie beter , echter topsnelheid is niet hoger als je 8 gram rollen er in zet.
 
Ik heb zelf een Speedfight 3 ,4-Takt
Drukveer : Malossi wit
Malossi Rollen 8gram / stuk.
Dayco V-Snaar
Malossi Multivar
Varioring verwijderd.

Grote verbetering is de Drukveer , en de 8gram Rollen.
Post automatically merged:


Bullshit , als je zeg maar 7 Gram Rollen er in zet , is de acceleratie beter , echter topsnelheid is niet hoger als je 8 gram rollen er in zet.
Dit is echt top informatie. Precies wat ik graag wilde weten. Zou je nog een set strakkere trekveren aanraden? Wellicht dat ik 7 en 8 gram rollers ga testen dan.
 
Standaard trekveren zijn Prima , drukveer bijna ook , echter de standaard drukveer zit tussen malossi wit en geel in , vandaar dat Malossi wit een beter keus is .
Btw , Mijn Hoofdsproeier is 90.

Voordeel van Malossi Multivar is het Toeren verloop , Mijn Scooter kakte in als ik een Helling van 15% opreed , nu blijft het toerenverloop hetzelfde , echter snelheid daalt wel hobbel op van 15%
 
Dus met een Malossi Multivar, andere drukveer en (6x2=) 12 gram meer gewicht qua rollen gaat de acceleratie omhoog maar de snelheid daalt?
Dat vind ik nogal vreemd eerlijk gezegd. (geen kritiek ofso, maar wel weird)
Je moet ook niet vergeten dat het meeste koppel en power wordt afgegeven bij zo'n 6.500/7.000 RPM op de Sym blokken.

Wat wel zo is, is dat deze variateur ervoor zorgt dat het beschikbare vermogen van de motor beter wordt afgegeven naar het achterwiel.
De scooter zal hierdoor in theorie vlotter moeten (kunnen) accelereren.
Het is dan uiteraard wel belangrijk om binnen die powerband te blijven.

En die Multivar word toch compleet geleverd met een witte drukveer en 6 gram rollen voor de Peugeot?
Dat is dan wel weer wat raar aangezien de standaard rollen ook erg licht zijn.
Iets zwaarder gaan is dan wel aan te raden omdat het loopvlak van de variateur steiler is!

Je zult dan echt (zoals jezelf ook al aangeeft) moeten gaan testen wat het best reageert en rijdt!
Zie het maar als een goede indicatie wat Brute-Force gepost heeft.
Kan bij jouw immers anders zijn!
 
Toeren verloop is beter met een Multivar op een Peugeot 4-takt,
Mijn Scooter kakte in als ik de Tunnel (kiltunnel) uitkwam , Helling is 15 %
Nu blijft het toerental gelijk , echter snelheid valt wel wat terug.
Qua Topsnelheid is die er niet op voorruit gegaan .
Tevens de 6 gram Rollen die bijgeleverd waren , waren voor mijn Scooter te licht , standaard zit er 8 gram per rol in .
Met 8 gram per rol liep die weer Prima.
Tevens beter lezen
Met 6 gram per rol is Minder in topsnelheid , de acceleratie vlotter, echter de topsnelheid daalt met 6 x 2 gram in minderheid,

Tevens hoe verklaar je dan dat de topsnelheid hoger is met 8500 RPM dan met 6.500/7.000 RPM ???
 
Dat de snelheid dan terug valt heeft te maken dat de motor niet meer kan leveren dan dat hij al heeft.

Met een 65cc kit zou je daar minder of geen last van moeten hebben. Vandaar dat er niks in je originele cilinder zit aan vermogen.
 
Ik heb zelf een Speedfight 3 ,4-Takt
Drukveer : Malossi wit
Malossi Rollen 8gram / stuk.
Dayco V-Snaar
Malossi Multivar
Varioring verwijderd.

Grote verbetering is de Drukveer , en de 8gram Rollen.
Post automatically merged:


Bullshit , als je zeg maar 7 Gram Rollen er in zet , is de acceleratie beter , echter topsnelheid is niet hoger als je 8 gram rollen er in zet.
K merk zelf wel bij de Malossi multivar dat zonder die drukveer veel beter rijd. En ja ik weet het je moet hem opnieuw afstellen met andere drukveer. Maar zonder die drukveer kan het prima.
 
Tevens de 6 gram Rollen die bijgeleverd waren , waren voor mijn Scooter te licht , standaard zit er 8 gram per rol in .
Met 8 gram per rol liep die weer Prima.
Tevens beter lezen
Met 6 gram per rol is Minder in topsnelheid , de acceleratie vlotter, echter de topsnelheid daalt met 6 x 2 gram in minderheid,

Tevens hoe verklaar je dan dat de topsnelheid hoger is met 8500 RPM dan met 6.500/7.000 RPM ???

Maar toch klopt er iets niet...
En ja, ik kan heel goed begrijpend lezen hoor!

En er zit standaard in geen enkel 4 takt motorblok van Sym:

XS1P37QMA
XS1P37QMA-2
XS1P37QMA-2A
XSP37GMA-2

een standaard gewicht van 8 gram per rol, dit varieert van 6 tot hooguit 6,5 gram!
En als er 8.500 RPM behaalt op top is sowieso de CDI vervangen voor een ander (zgn. ontgrenst) exemplaar.
Aangezien dit toerental niet veilig geacht word door de fabrikant Sym, zal de motor dit nooit behalen in/met de standaard setting vanuit de fabriek.
Zelfs niet als de variateur ontdaan is van de begrenzer!
 
Ik heb 2 Syms en daar zaten origineel rollen in van 7,5 en 8 gram. ;)
Ik heb dat al heel vaak voorbij zien komen, maar dacht nu reageer er eens op.
 
Last edited:
Ook bij/op de Speedfight?

Op de Fiddle bijvoorbeeld kom ik wel 8 tot 8,5 gram tegen..

En er zit standaard in geen enkel 4 takt motorblok van Sym:

XS1P37QMA
XS1P37QMA-2
XS1P37QMA-2A
XSP37GMA-2

een standaard gewicht van 8 gram per rol, dit varieert van 6 tot hooguit 6,5 gram!

Zie nu dat dit wat voorbarig was aangezien de rest van de Sym vloot er ook mee rijdt.
Maar ik ben nog nooit zware rollen tegengekomen op een standaard Speedfight met een 4 takt motorblok.
 
Last edited:
Back
Top