speedfight 4 4T 2v dellorto carb originele sproeier ????

henkdito

New Member
beste allen, wij hebben een tijd geleden een sp4 gekocht 2e hands, nu zit er in de dellorto carburateur een sproeier maat 96, maar nergens lees ik iemand met een sproeier 96 origineel...
heb nu een 65cc kit gemonteerd en 3 maten grotere sproeier genomen maar vraag me nu af of sproeier 102 niet veel te groot is ?

hopelijk iemand die mij op het juiste pad kan zetten ?
 
Advertisement - register to remove this

50cc sf4 originele sproeier maat is 88.

Kijk naar de kleur van je bougie om te checken of hij te rijk of te arm loopt.
 
bedankt, heb er nu 96 ingezet en lijkt het prima te doen, ga de bougie nog wel checken, hoelang rijden voordat je een goed beeld van de kleur kunt krijgen ?
 
beste allen, wij hebben een tijd geleden een sp4 gekocht 2e hands, nu zit er in de dellorto carburateur een sproeier maat 96, maar nergens lees ik iemand met een sproeier 96 origineel...
heb nu een 65cc kit gemonteerd en 3 maten grotere sproeier genomen maar vraag me nu af of sproeier 102 niet veel te groot is ?

hopelijk iemand die mij op het juiste pad kan zetten ?
ik heb zelf ook een speedfight 4 en heb met 50cc met sproeier 96 gereden, wel is een van de solenoids beschadigt wat mogelijk invloed heeft op mengsel. wat raad je aan voor sproeier met de 63cc cylinder?
 
ik heb zelf ook een speedfight 4 en heb met 50cc met sproeier 96 gereden, wel is een van de solenoids beschadigt wat mogelijk invloed heeft op mengsel. wat raad je aan voor sproeier met de 63cc cylinder?
Het kan inderdaad (veel) invloed hebben... (beste is om dit als eerst aan te pakken)
Hoe het precies werkt, zie: https://scooterforum.net/resources/dellorto-euro-4-ecu-controlled-carburateur-peugeot.168/
En voor wat de originele sproeiermaat betreft is het bouwjaar van de SF4 2 klepper van belang!

T/m 2017 is het maatje 88 zoals MDO in post #2 al aangaf. (Type motorblok: XSP37GMA-2)
De varianten vanaf 2018 tot 2020 heeft maatje 92 als hoofdsproeier wat best wel (erg) ruim is, maar goed dit is vanuit de (Sym) fabriek.
(Type motorblok: XS1P37QMA-2A)

I.c.m. een 63cc (mits het probleem ''magneetventiel'' opgelost is), is maat 96 nog niet eens zo gek.
Is maar 2 maten groters als de standaard maat!

V.w.b. de oudere varianten kom je dan uit op maat 92...
Let wel! Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn en aangezien je een cilinder plaatst met meer inhoud zul je dit dus zelf moeten proberen wat het best reageert en lekker rijdt zonder dipjes et cetera!
 
Last edited:
Het kan inderdaad (veel) invloed hebben... (beste is om dit als eerst aan te pakken)
Hoe het precies werkt, zie: https://scooterforum.net/resources/dellorto-euro-4-ecu-controlled-carburateur-peugeot.168/
En voor wat de originele sproeiermaat betreft is het bouwjaar van de SF4 2 klepper van belang!

T/m 2017 is het maatje 88 zoals MDO in post #2 al aangaf. (Type motorblok: XSP37GMA-2)
De varianten vanaf 2018 tot 2020 heeft maatje 92 als hoofdsproeier wat best wel (erg) ruim is, maar goed dit is vanuit de (Sym) fabriek.
(Type motorblok: XS1P37QMA-2A)

I.c.m. een 63cc (mits het probleem ''magneetventiel'' opgelost is), is maat 96 nog niet eens zo gek.
Is maar 2 maten groters als de standaard maat!

V.w.b. de oudere varianten kom je dan uit op maat 92...
Let wel! Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn en aangezien je een cilinder plaatst met meer inhoud zul je dit dus zelf moeten proberen wat het best reageert en lekker rijdt zonder dipjes et cetera!
het is een Speedfight 4 uit 2018 4takt met inderdaad het blok vam de sym, de monteuren die ik heb gebeld zeggen dat het mengsel niet aan de ecs licht maar echt aan de sproeier en solenoids zoals jij al hebt gezegt.
ik ga als eerst de solenoids vervangen zoals je aanraad.
ik heb namelijk met het inrijden van de 63cc een warmloper gehad mogelijk door een te arm mengsel denk ik want de bougie lijkt een beetje wit bruinig. (misschien heb ik iets te enthousiast de bergop gereden)

daarnaast wil ik even zeggen dat ik het wel tof vind dat je tijd uit je dag neemt om mensen te helpen, ik heb vaker reacties van je gezien op dit forum @Floris van bommelstijn, Held.
ik ga kijken of het me lukt deze euro 4 troep aan de praat te krijgen.

(ik wist niet waar ik aan begon toen ik de scooter tweedehands kocht maar wel van geleerd)

met vriendelijke groet,
Joel (oudehenk)

 
Hoi Joel,

Thnx voor the ''heads up'' note, ;).

Het is tegenwoordig niet meer zo makkelijk als in de oude dagen van weleer blijkt wel weer!
En tot overmaat van ramp zijn deze motorblokken van Sym best wel traag t.o. de Chinese varianten welke in dezelfde categorie vallen.
Zeker gezien het zgn. ECS systeem wat alleen maar feilloos werkt als alles in harmonie met elkaar communiceert!

De solenoïdes valves (magneet ventielen) werken nauw samen met de zgn. lambda (zuurstof) sensor.
Deze sensor zorgt ervoor dat het lucht/brandstofmengsel optimaal is voor het katalysatorsysteem welke aanwezig is in de uitlaat.

Zie voor meer info ook: https://scooterforum.net/resources/wat-is-nu-precies-een-lambdasonde.751/ met bijgevoegd pdf-bestand onder de download button!

Het is dus wel belangrijk dat je niet te klein, maar ook niet te groot gaat in sproeier! Waarom?
Dit wordt namelijk al gauw gedetecteerd door de ECS unit...
Op zich niks mis mee maar omdat het systeem zich gaat aanpassen kan dit automatisch van invloed zijn op het motor(rij)gedrag van de scooter!
Het ECS systeem gaat dan over en/of onder compenseren vanwege een verkeerd signaal om zo toch tot het meest schone uitstootmengsel te komen wat door de uitlaat naar buiten wordt getransporteerd.
 
Back
Top