speedfight 3 oliepomp

Yanick.v

New Member
ik heb een speedfight 3 alleen heb ik laatst de olie pomp verwijderd en nu brand er een rood olie lampje op het dashboard en krijgt hij geen vonk ik wil graag zelf mengen ik heb een 8pins ecu en wil graag geen geld uitgeven aan een nieuwe ecu (pins) in het mogelijk om deze ecu te behouden en zonder olie pomp te rijden?
Post automatically merged:

ik heb een speedfight 3 alleen heb ik laatst de olie pomp verwijderd en nu brand er een rood olie lampje op het dashboard en krijgt hij geen vonk ik wil graag zelf mengen ik heb een 8pins ecu en wil graag geen geld uitgeven aan een nieuwe ecu (pins) in het mogelijk om deze ecu te behouden en zonder olie pomp te rijden?
ohja toevoeging de brommer start nu ik het stekkertje van de kabel boom een draad tussen de 2 pinnen steek hij loopt dan 5 a 10 seconden en kapt m daarna af en gaat het olie lampje rood knipperen
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het is geen ECU maar een oliepomp control unit met een interne CDI.
En nogmaals, nee!

Zie ook: https://scooterforum.net/resources/new-oil-pump-control-unit-with-built-in-cdi-acph.608/ en
 
Waarom verwijdert iedereen met een Peugeot tegenwoordig de oliepomp. Het lijkt eerder een trent dan wijsheid.
Ik snap het ook niet. Er werd gezegd dat men het niet doorheeft als de pomp kapotgaat en men zo dus gegarandeerd een vastloper krijgt. Echter heb ik in de documenten van de 2-takt Peugeot horizontaal blokken gelezen dat als de Dellorto oliepomp kapot gaat, de scooter uit veiligheid zichzelf uitschakelt. Ironisch genoeg probeert men als het ware het preventie-mechanisme uit voorzorg uit te schakelen.
 
Dat is juist het mooie van zo'n elektrische oliepomp. Die "merkt" dat hij kapot is, en dan start hij niet meer. Als een mechanische oliepomp kapot loopt is het echt over zonder waarschuwing. (gelukkig loopt een oliepomp niet vaak kapot, is natuurlijk altijd perfect gesmeerd)

Kan je niet gewoon de oliepomp aansluiten en los laten liggen? Of is die echt kapot?
Je zou misschien ook met weerstanden de ecu kunnen foppen, maar dan word het wel een beetje ingewikkeld. (waarschijnlijk word de weerstand over de pomp gemeten)

Ik snap ook niet zo goed waarom iedereen zo graag zelf wil mengen. Een olietank en pomp is wel de beste toevoeging op een 2 takt ooit. Als je echt race cilinders gebruikt is het natuurlijk wel een beetje een ander verhaal, maar buiten dat? Nee, ik snap ook niet dat mensen zo graag willen mengen.
 
In principe bestaat dit systeem al 20 jaar ofso...
Op de oude verticale TSDI blokken zat al een dergelijke pomp geplaatst maar ook bij de latere horizontale blokken heeft Peugeot steeds dezelfde weg gevolgd. I.c.m. het oude Synerject systeem werd er veelal gebruik gemaakt van Mikuni pompen welke later vervangen werd door de Dellorto pomp.
Dit fungeerde ook al als extra beveiliging op de injectie varianten en dat is heden ten dage nog steeds het geval met het nieuwe M3A2 injectie systeem. Zie ook:


Het is dus al lang een bewezen concept wat gewoon goed werkt.
Ook i.c.m. met het ACPH systeem is het wat mij betreft een must!

Met de eerste versie van (Bosch, 6 polige regelaar i.c.m. een externe CDI) ging het wel regelmatig mis is mijn ervaring!
Toen der tijd heel veel klachten van een niet goed werkend systeem waarbij zelfs enkele exemplaren gewoonweg wegsmolten zijn...
Bosch heeft nog wel beterschap beloofd maar het is er nooit meer van gekomen omdat het simpelweg te duur werd.
Peugeot heeft toen rigoureus voor het Dellorto systeem gekozen.
 
Last edited:
Back
Top