speedfight 3 4takt

the zakzwijn

New Member
hallo allemaal,

zal me ff eerst voorstellen ik michael heb sinds 5 jaar mijn eerste scooter.
nieuw gekocht en dus eigenlijk een leek.
heb er al een beetje mee liggen klommelen als ik tot snelheid reed had ik nog gas over wat alleen in wat extra gebrom resulteerde.
heb ik mijn varioring eruit gehaald en het gebrom was weg en trok ongv. 72 kmpu op de teller.
na een rollerbankje heb ik een cdi begrenzer met afstandsbediening erop gemonteerd die ik zelf in kon stellen.

afgelopen jaar heeft de scooter ongv. een half jaartje stil gestaan ( uitlaat was bij de flens doorgeroest)
nu heb ik hem vorig jaar dec naar de reparatie gestuurd voor een nieuwe uitlaat (het liefst had ik een soort sport uitlaatje in de veronderstelling dat deze niet na 2 jaar ging roesten) en een grote beurt (toch een half jaar stil gestaan)
toen de scooter terug was ben ik twee keer op en neer naar roermond gereden en merkte dat de nieuwe uitlaat vanaf de flens naar dat schroefje (geen idee wat dat doet)
alweer wit aan het worden was. nu een maand later is bijna de hele buis wit geworden en beginnen er roest stipjes te ontstaan.
nou had ik voor de reparatie en grote beurt 350,00 euro betaald. vind dit erg veel geld als ik dit elke 2 a 3 jaar moet gaan laten vervangen.
helaas is het aanbod aan (rvs/sport) uitlaten voor dat sym 4takt blokkie van me erg beperkt in originele uitlaat en in namaak (die na twee jaar toch weer weggeroest zijn).

nu is mijn vraag is het mogelijk om een speedfight 3 2takt uitlaatje op een 4takt te monteren is en zoja welke zouden jullie mij aanraden?
wil het liefst een rvs uitlaat zonder enig verf willen zodat ik zeker zou zijn dat het eens wat langer meegaat.


verder is het na het onderhoud zo dat de scooter van me een meetrap scooter is geworden met optrekken.
(trekt hem na wegrijden niet meer in de tweetonige toeren weg)
wat fijn is als de begrenzer erop staat want hij sputtert niet meer zo.
maar dat meetrappen ben ik niet zo blij mee en ik rijd met moeite nog maar 65 km/u wind mee of wind tegen.
nu zit ik te denken om een polini blauw variokit te bestellen met een blauwe drukveer meegeleverd (standaard high speed kitje voor een speedfight 3 4takt).

zou ik dan ook andere trekveertjes erbij moeten pakken??
alleen die van malossi passen in de standaard koppeling en welke zou ik dan moeten pakken??


nog ff voor de duidelijkheid ik heb dus een standaard speedfight 3 4takt met:
50 cc standaard cilinder
carb standaard
nog steeds een roest uitlaat
cdi snel met instelbaar begrenzer
 
Advertisement - register to remove this

nu is mijn vraag is het mogelijk om een speedfight 3 2takt uitlaatje op een 4takt te monteren is en zoja welke zouden jullie mij aanraden?
wil het liefst een rvs uitlaat zonder enig verf willen zodat ik zeker zou zijn dat het eens wat langer meegaat
.

Om er een simpele antwoord op te geven, de uitlaat buis van een 2takt is dikker dan van een 4takt. Omdat een 2takt anders werkt dan een 4takt kwa motor techniek.. Een 2takt heeft de tegendruk nodig in de uitlaat als bij een verbranding verbrand mengsel / rook de uitlaat in gaat. Daarna bij een nieuwe verbranding gebeurd dat weer (dat word gezien als een positieve druk golf) de eerste golf komt dan weer terug vanuit de begin van de uitlaat de cilinder weer in (negatieve drukgolf) hierbij de diameter van de uitlaatbuis belangrijk dat er genoeg door laat is..


Bij een 4takt heb je met die drukgolven, amper tot niet aanwezig.. Dit omdat er nog een uitlaat klep er voor zit.. En daarom maakt het bij een 4takt bijna niets uit welke uitlaat je eronder doet..

Het 2takt blok bij peugeot (gaat hier om het horizontale) heeft een hele andere uitlaat bocht krommig nodig dan het 4takt model.

Dus het gaat zowel technisch als dat het een andere uitlaat bocht heeft niet passen.
 
Dankje voor de info die ik net niet kan vinden

Maar nu weet ik dus ook dat het een sym blokje is maakt dat wat uit als ik een sym 4 takt uitlaat op een peugeot zet??

En kan je me miss ook helpen met de aandrijving setup??

Bvb
 
Back
Top