Speedfight 3 4T over-toeren

Italian31

New Member
Een paar dagen geleden heb ik mijn eerste scooter (tweedehands) aan geschaft. nu met 20.000 op de teller.
De verkoper had hem terug begrenst met een vario ring naar 47 op gps.
Op 47 km/h maakt hij 9.000 toeren, in miin ogen is dit wat aan de hoge kant. hij had mij verteld dat er een andere CDI in zit dan orgineel.
kan dit wat uit maken? Ook zitten er 6x 9.5g rolletjes in. Alvast bedankt voor de reacties
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Cdi maakt niks uit, 9000 toeren is niet gevaarlijk veel dus maak je niet druk. Als je minder toeren wilt moet je zwaardere rollentjes nemen( 1 gram ofzo) daardoor trek je wel slomer op.
 
Ik vind het toch wel wat veel voor een standaard scooter.
Voor een standaard SF3 4 takt is het 2,8 KW bij 8.000 RPM.
Meeste koppel en vermogen bij 6.500 RPM.

9.000 RPM bij een snelheid van 47 km is gewoon te veel.
Daar komt nog bij dat de huidige rollen wel extreem zwaar zijn, standaard is het 5,9 gram per rol!
Niet toevallig andersom opgeschreven/getypt, dus 6x 9,5 i.p.v. 5,9?
 
Ben wel benieuwd welk type CDI er momenteel zit gemonteerd.
De vario zal ook wel niet meer origineel zijn want het verschil in rollengewicht is enorm.
Het verschilt meer dan 20 gram t.o. het originele rollengewicht i.c.m. de standaard vario en de (Sym) CDI.

Kijk, dat lekker vlot optrekken is natuurlijk een welkom iets, maar 9.000 RPM op top bij 47 km is gewoon te veel en er kan wel degelijk motorschade optreden op den duur. Ik vermoed toch dat er meer aan de hand is...
Zeer waarschijnlijk is de cilinder ook vervangen voor een 63 of 65cc exemplaar.
 
Enig idee waar ik de CDI kan vinden op een SF3? Van een cilinder upgrade heb ik niks van gehoord bij de verkoper, en ik neem aan dat je daar wel iets meer voor wil vangen... als je een kit ervoor hebt gekocht
 
Tja ik rij met een sym (zelfde blok) met 5.2 dr pulleys is afgesteld door een professional maximale toerental afgesteld op 8900 hij levert dan 2.6kw in plaats van de 1.8kw die hij standaard deed 1 pk winst dus
 
Tja ik rij met een sym (zelfde blok) met 5.2 dr pulleys is afgesteld door een professional maximale toerental afgesteld op 8900 hij levert dan 2.6kw in plaats van de 1.8kw die hij standaard deed 1 pk winst dus

En die Sym van jouw rijdt ook 47 km op top?

@ de TS, CDI zit hier:

bLjY4Gz.png


En zo'n cilinder zit tussen de 90,60 (63cc) / 99,95 (65cc) euro, dus dat valt wel mee!
Zie niet in waarom je daar meer voor moet betalen..!?
 
Dit gegeven maakt het niet echt duidelijker.
Aangezien code, ''AWA - (000) (u10) (330)'' een echte Sym (45 km) CDI betreft, met een begrenzer tot 7.800/8.000 rpm, begrijp ik nog steeds niet dat het spul 9.000 rpm draait.

Ik vermoed toch dat de verkoper je niet alles verteld heeft.
Ik denk ook dat je beter de ring tussen de poulies moet verwijderen.
Hierdoor loopt/rijdt het wel wat harder, maar met minder rpm's….
55 km op (de teller van) een brom valt wel mee en je wordt dan ook niet gelijk gekielhaald door de overheid en z'n kornuiten!

En wat staat er op het motorblok...
Is dit: XS1P37QMA-2 of toch de: XSP37GMA-2 ??
 
Cdi maakt niks uit, 9000 toeren is niet gevaarlijk veel dus maak je niet druk. Als je minder toeren wilt moet je zwaardere rollentjes nemen( 1 gram ofzo) daardoor trek je wel slomer op.

Zo werkt het helaas niet. Want ook met nog zwaarder rolletjes zal die overtoeren toch wel blijven.. Als er een vario ring erin zit met een snelle cdi, dan zal of je cdi aangepast moeten worden voor een begrensde variant, of de vario ring moet eruit worden gehaald.
 
Dit gegeven maakt het niet echt duidelijker.
Aangezien code, ''AWA - (000) (u10) (330)'' een echte Sym (45 km) CDI betreft, met een begrenzer tot 7.800/8.000 rpm, begrijp ik nog steeds niet dat het spul 9.000 rpm draait.

Ik vermoed toch dat de verkoper je niet alles verteld heeft.
Ik denk ook dat je beter de ring tussen de poulies moet verwijderen.
Hierdoor loopt/rijdt het wel wat harder, maar met minder rpm's….
55 km op (de teller van) een brom valt wel mee en je wordt dan ook niet gelijk gekielhaald door de overheid en z'n kornuiten!

En wat staat er op het motorblok...
Is dit: XS1P37QMA-2 of toch de: XSP37GMA-2 ??

Ik heb ook al eens zonder vario ring gereden, dan loopt hij 65, en nogsteeds 9.000 rpm. Ik zal vandaag eens op het motorblok kijken voor het model.
 
Last edited:
Back
Top