[Speedfight 2] vraagje

Pl1xusz

Well-Known Member
Hallo heren en of dames van het scooterforum.

Ik heb nu al een paar jaar mijn speedfight 2,
en ik vond het wel eens tijd om mijn rolletjes te vervangen,

1 maal op het gekke idee van om naar de rolletjes te kijken ben ik gelijk gaan kijken naar de koppeling van mijn speedfight, ook deze was al (Bijna op)
hiervoor heb ik een nieuwe gehaald alleen dit keer niet de orginele maar een racekoppeling ik heb deze vervangen samen met de nieuwe rolletjes, tot mijn verbazing dat naderhand ik ze vervangen had mijn scooter niet meer vooruit te branden was , wat doe ik hier fout of waar heb ik hier niet bij aangedacht met het aanschaffen van een racekoppeling ?

De setup van de scooter is nu als volgt;

-8 gram rolletjes , ik heb ondertussen ook al andere rollen geprobeerd waaronder 7 gram en 4, nogwat helaas baten dit ook niet

-Orginele drukveer, waaronder ik ook al de rode drukveer heb geprobeerd maar had gelezen dat dit niet geschikt was voor mijn standaard blokje maar meer voor een 70 cc + terugloper

en ja dat is het wel zown beetje mochten jullie meer willen weten vraag het me gerust en ik zal zo spoedig mogelijk antwoorden aangezien ik het ook weer voor elkaar wil hebben mvg
Vincent
 
Advertisement - register to remove this

maakt ie niet teveel toeren?

wat voor rollen zaten erin?

het lijkt me overigens vreemd dat je koppeling echt versleten was , die dingen gaan vrijwel nooit af. en juist de standaard koppeling werkt goed op een Peugeot..

wat voor koppeling heb je gekocht?
 
maakt ie niet teveel toeren?

wat voor rollen zaten erin?

wat voor koppeling heb je gekocht?

Hallo Melf,
Inderdaad hij maakt veel toeren en trekt heel langzaam op mocht ik mijn voeten aan de grond houden komt die na een aantal seconden vooruit zodat ik hem niet meer kan houden, en ja nogmaal de toeren zijn extreem hoog dan.

er zaten rollen van 8 gram in destijds waarschijnelijk ivm met de Techniroest ("technigas") uitlaat wat ik er onder heb zitten [ Denk ik ]

wat betreft de koppeling ik heb het even opgezocht en het is een KOPPELING DOPPLER MINARELLI, PEUGEOT, PIAGGIO, KYMCO
met als foto er nog eens bij;

[ir]http://www.scootparts.nl/CmsData/Artikelen/Fotos/277897/277897_mainimage_productDetail_1.jpg[/ir]


ik heb er alleen geen blauwe trekveren in maar gewoon zilveren.
 
Last edited by a moderator:
dan is het gewoon een kwestie van afstellen , dus een aantal setjes rollen , aantal setjes trekveren kopen en afstellen..
 
Dank u wel, enig idee waarmee te beginnen iemand ,
Bedoel daarmee te vragen hoeveel gram rolletjes en welke trekveren.
Mvg
 
dat is het moeilijk nou , dat is niet te zeggen eigenlijk..

daarom hebben ze bij scooterzaken ook zoveel rollen , drukveren en trekveren op voorraad , omdat elke scooter anders reageerd..
 
Oke nogmaals dank u. Maar het kon wezen dat iemand hetzelfde heeft
gehad en dan kon diegene me in de goede richting gooien al hoewel u zegt dat iedere scooter
Anders reageert.

Probeer ik toch een beetje tijd te besparen met het proberen van verschillende items
 
Last edited:
er zijn teveel dingen die meespelen waardoor de scooter anders reageert , slijtagepunten , wat voor merk en type spullen enz enz.

daarom is het zo moeilijk , een richting kan wel maar dan gaan we er vanuit dat alles goed is en dat is vaak niet zo , het enigste wat je kunt doen is dingen bekijken en meten voor je gaat afstellen (slijtage aan vario , v-snaar e.d.) maar dan nog is het moeilijk.

zelfs nieuwe scooters kunnen onderling nog een beetje schelen!

wat is precies je setup eigenlijk?
 
Dikte van de v-snaar checken, kijken hoe de segmenten van die Doppler staan afgesteld, zo te zien is het exact dezelfde koppeling als een Hebo, je kan hem afstellen door hem voor te spannen met de hefbomen... Check of je de goede diameter hebt, zo te zien klopt hij wel (107mm)...

Dat is HEEL lang geleden dat ik een reply over een scooter gaf :D
 
Even een update,
ben naar de winkel geweest en heb een paar setjes rollen gekocht ,
begonnen met 11 gram toen trok die weer iets beter,
daarna nog eens een keer 8.5 gram geprobeerd trok ook nog wel alleen nog te hoog in de toeren,
en toen hebben we een mix geprobeerd van 8.5 en 11 gram en nu loopt die wel redelijk goed door na de 80 (scooterteller)



wat is precies je setup eigenlijk?

50CC (standaard)
Terugloper (technigas)
Racekoppeling zoals boven aangegeven
standaard vario
standaard cabarateur 12.5 mm
rollen mix van 3x 11 gram en 3x 8.5 gram gemiddelde 9.5
trekveertjes zilver (standaard)
drukveer (standaard)

dus bij deze we zijn er nog aardig goed uitgekomen met alleen de rollen te vervangen.

Code:
bedankt voor alle info 
melf
Bart Nrg Mc2.

mvg Vincent
 
Last edited:
Sproeier rond de 60 met begrenst filter, ontgrenst rond 64

Trekveertjes, malossi geel/ omega zilver

Rollen rond de 7,5 grams (tecnigas next, als je die iig hebt, wil niet bijzonder veel toeren draaien)
Vsnaar ff netjes shimmen, als dat nodig is

Drukveer standaard laten!

Dit is maar een richtlijn, maar zo moet je redelijk uitkomen
 
60 is veel te grpot!! sproeier kan gewoon standaard blijven 52 sproeier ..

trekveren zitten bij de koppeling en moet je ook gewoon van Doppler of Hebo gebruiken , dit zijn andere trekveren dan van de meesta andere merken!!

varioshimmen is niet nodig bij Peugeot. , zeker niet met een Tecnigas..

rollen kunnen 5,5 gram zijn maar ook wel 9 gram , is niet te zeggen en gewoon een kwestie van testen..
 
60 is veel te grpot!! sproeier kan gewoon standaard blijven 52 sproeier ..

trekveren zitten bij de koppeling en moet je ook gewoon van Doppler of Hebo gebruiken , dit zijn andere trekveren dan van de meesta andere merken!!

varioshimmen is niet nodig bij Peugeot. , zeker niet met een Tecnigas..

rollen kunnen 5,5 gram zijn maar ook wel 9 gram , is niet te zeggen en gewoon een kwestie van testen..

Langlang geleden toen mijn speedfight std was zat er een sproeier 56 in. (in snor zit rond 52)
Met een terugloper erop gemonteerd moet de sproeier omhoog. heb toendertijd met YasR met sproeier 60/62(winter tijd) rond gereden (met std begrenst filter)

Doppler/hebo producten ben k niet bekend mee, de TS kan idd beter de veren die erbij geleverd zijn uitproberen

"varioshimmen is niet nodig bij Peugeot. , zeker niet met een Tecnigas.."
Deze zin moet je me even uitleggen.... snap het verband niet helemaal

De Tecnigas wilt nou eenmaal niet echt fantastisch veel toeren maken, 1grams lichter dan de std grams rollen lijken me dan een prima richtlijn toch?
 
Last edited:
shimmen is gewoon niet nodig bij zo'n scooter , de ring die er std in zit kan gewoon als eerst op de krukas en klaar.

een tecnigas next is een vrij makkelijker uitlaat om af te stellen.

richtlijn is van ongeveer 5,5 tot wel 9 gram ..

standaard zit er 9 gram in , maar dat is bij een std onbegrensde setup vaak te licht , in de meeste gevallen kan er zelfs tot 11,5 gram in! het is gewoon niet te zeggen , heb ook wel eens meegemaakt dat ze nog lichter dan 5 gram moesten , heeft te maken met meerdere dingen , dus ik sluit niks uit..

standaard zit er in een snor als het goed is een 48 sproeier , in de oude SF1 zit 54 std in en SF2 52 sproeier. en dit kan zo blijven , zelfs met snelle uitlaat!! mits je wel de luchtstelschroef in draait en niet verder dan zo'n 1m5 slag uit draait en zorg dat de stationairsproeier schoon is.
 
Back
Top