Speedfight 2 varioplaat verwijderd

Vincie2000

New Member
Hallo, ik heb de varioplaat van mijn speedfight 2 verwijderd, alleen deze bestond uit 2 plaatjes, ik heb ze allebij verwijderd. Nu ging ik rijden, en merk ik dat hij vanaf de 50km/u ineens bijna geen trekkracht meer heeft. Terwijl hij hem eerst doortrok naar de 65 km/u. Nu vraag ik me af hoe dit kan?
 
Advertisement - register to remove this

Doordat je de vario ontgrensd hebt, kan deze naar een hogere versnelling dan eerst.
Hiervoor moet het blokje wel krachtig genoeg zijn met het toerental dat hij op dat moment heeft.
MAW je scooter gaat te snel naar de hoge versnelling, ik denk dat lichtere rollen hierin verbetering kunnen brengen.
De scooter gaat dan geleidelijker aan en met een hoger toerental naar de hoogste versnelling.

Ik vergelijk dit altijd met een racefiets.
De vario kun je vergelijken met de voorste tandwielen.
Als jij te snel schakelt naar het grootste tandwiel val je terug in snelheid en moet je meer kracht zetten, die je wel in de benen moet hebben.
Schakel je echter geleidelijker aan naar de hoogste versnelling dan zal het beter gaan.
 
Omdat jouw 50cc-tje de kracht niet heeft om in deze "grote versnelling" de boel rond te krijgen.

Ik denk niet dat je mijn verhaal begrepen hebt of aandachtig genoeg gelezen hebt!!!

Ga eens in de auto van je vader zitten, trek eens op in zijn 1ste versnelling en zet hem dan gelijk eens in de 4de versnelling.
De auto begint te stotteren en te sputteren en de snelheid zal niet meer snel stijgen ook al druk je het gas helemaal in.
Uiteindelijk zal het toerental wel weer stijgen omdat de motor van de auto veel krachtiger is maar een scootertje met 50cc heeft deze kracht niet.

Jouw scooterblokje heeft een bepaalde powerband, dit wil zeggen het toerentalbandje waarin je blokje het krachtigst is.
Je moet dus proberen het toerental in dit toerentalbandje te houden, ga je lager in toerental of hoger in toerental, verliest het blokje zijn kracht en haalt niet meer zijn maximum snelheid.
 
Omdat jouw 50cc-tje de kracht niet heeft om in deze "grote versnelling" de boel rond te krijgen.

Ik denk niet dat je mijn verhaal begrepen hebt of aandachtig genoeg gelezen hebt!!!

Ga eens in de auto van je vader zitten, trek eens op in zijn 1ste versnelling en zet hem dan gelijk eens in de 4de versnelling.
De auto begint te stotteren en te sputteren en de snelheid zal niet meer snel stijgen ook al druk je het gas helemaal in.
Uiteindelijk zal het toerental wel weer stijgen omdat de motor van de auto veel krachtiger is maar een scootertje met 50cc heeft deze kracht niet.

Jouw scooterblokje heeft een bepaalde powerband, dit wil zeggen het toerentalbandje waarin je blokje het krachtigst is.
Je moet dus proberen het toerental in dit toerentalbandje te houden, ga je lager in toerental of hoger in toerental, verliest het blokje zijn kracht en haalt niet meer zijn maximum snelheid.

Is je advies dan gewoon laten zitten van de
varioplaat bij een 50cc?

Wat ik wel vreemd vind is dat Joey hetzelfde doet bij een Peugeot en dan gaat die wel stukken harder. Was volgens mij gewoon een 50cc.

Hoe kan dat dan?
 
Mijn advies staat in bijdrage #2.

Toch wel een vreemd advies vind ik! Waarom?
De cilinder (45 km) heeft namelijk power zat, maar de uitlaat bepaalt of dit ook tot z'n recht komt.
Uitlaat ontgrenst is volop power, niet ontgrenst is naadje qua powerband.
Met de rollen heeft het ook niks te maken, deze veranderen pas bij het plaatsen van een andere uitlaat dan de originele.
Het enige wat dan overblijft is de sproeier, kan zijn dat men deze moet vervangen voor een exemplaar met een iets ruimere doorlaat.

Dat er twee blokkeerplaten opzitten is (ook) totaal nieuw voor mij.
Van origine zit er maar 1, deze zit tussen ramplaat en deksel geplaatst.
Als deze verwijdert is en de motor is goed afgesteld, moet de Peug makkelijk de 75/80 km (@ de teller) halen/rijden.
Het is dus wat vreemd dat de scoot met platen de 65 haalt en zonder platen maar 50?
Zaten er niet toevallig ook 3 ringetjes geplaatst tussen de vario en blokkerplaat?
 
Last edited:
De enige die daar uitsluitsel over kan geven is de TS.
Ik vind het verhaal ook wat vreemd maar de rollen (gewicht) kan niet het euvel zijn.

Er klopt dus iets niet! Peug zit weliswaar aan de zware kant met originele (8,5 gram) rollen.
Lichtere rollen plaatst men eigenlijk alleen als de uitlaat niet meer origineel is.
Andere optie is een andere vario, als men zo'n type plaatst verandert ook het rollengewicht.
En daar rept de ts ook niet over dus.....

Even afwachten wat de TS gaat posten.
 
Back
Top