Mijn schoonvader heeft deze, kan ik hier wat mee??
Dit is het beroemde metertje van de Action voor minder dan 5 Euro.
Je vraagt je af hoe kunnen ze het hier voor maken en ook nog op verdienen.
Het is geen natuurlijk geen top of the shelf maar perfect bruikbaar voor de scooterhobby.
 
de massa van het frame zou aan het blok gekoppeld moeten zitten , accu aansluiten , en met een multimeter kijken of er weerstand is tussen het motorblok en de massa van de accu en het frame .
Hoi gisteren liep de dag wat anders dan gepland....

Als ik met mijn gas dicht compressie meet heb ik nu 7 bar en met mijn gas open 6 tot 6.5 bar.

Als ik de pin op het blok zet en dan op de min Pool van mijn accu meet ik 00.8 en als ik dan op de draad meet meet ik hetzelfde
 
Je meet dus 0,8 ohm tussen het blok en frame of min accu . Meet je dat ook als je de meet pennen zo tegen elkaar houdt ? Altijd gas vol open voor de meting , dan vindt ik de compressie erg mager. normaal is in de buurt van de 11/12 bar.
 
Je meet dus 0,8 ohm tussen het blok en frame of min accu . Meet je dat ook als je de meet pennen zo tegen elkaar houdt ? Altijd gas vol open voor de meting , dan vindt ik de compressie erg mager. normaal is in de buurt van de 11/12 bar.
Voordat ik het blok uit elkaar haalde had hij 6 bar en starte hij met 1 kick, dus je zou zeggen dat dan dat nu ook zou moeten kunnen of ben ik dan gek?

Als ik de pennen tegen elkaar hou meet ik 00.5
1 Pen tegen het blok en 1 pen tegen - van de accu 00.5

1 pen massa aan het blok en 1 pen aansluiting - accu 00.6
Net ff nog een keer voor de zekerheid gemeten
Post automatically merged:

@vandeweg ,
Hoe gebruik jij Vloeibare Pakking ? geef jij dat de tijd om te bij de car

@vandeweg ,
Hoe gebruik jij Vloeibare Pakking ? geef jij dat de tijd om te drogen ?
Bij de carter helft heb ik het op 1 kant gesmeerd toen een minuut of 3 met de brander op de andere helft en toen erop...
Bij het spruitstuk heb ik volgens mij nog geen minuut laten drogen
 
Sorry het is een tweetakt en dan zit je anders tussen 7,5 en 9 bar , 11/12 is 4takt zou dus inderdaad moeten lopen , massa is dus ook in orde.
 
Ik ga morgen eens een nieuwe bougie halen, misschien dat dat scheelt?

Voor de rest ben ik ten einde raad, ik snap er geen pepernoot van
 
Jongens zou het ook nog aan de startor/ontsteking kunnen liggen

Om eerlijk te zijn ben ik vergeten om de spie in de krukas te zetten kan het daar ook nog mee te maken hebben??
 
Dan ben je heel eerlijk ;) , Dat kan zeker , dan komt de vonk op het verkeerde moment waarschijnlijk . Gauw spie erin en proberen.
Dan heb je hem de eerste keer goed gezet waarschijnlijk , en is hij daarna iets verschoven op de as. Nu komt de nok en de pickup op een ander moment tegenover elkaar , en ook het tijdstip van de vonk , niet op het juiste moment.
 
Dan ben je heel eerlijk ;) , Dat kan zeker , dan komt de vonk op het verkeerde moment waarschijnlijk . Gauw spie erin en proberen.
Dan heb je hem de eerste keer goed gezet waarschijnlijk , en is hij daarna iets verschoven op de as. Nu komt de nok en de pickup op een ander moment tegenover elkaar , en ook het tijdstip van de vonk , niet op het juiste moment.
Ok ik snap die functie van die spie niet helemaal, dus kan je me uitleggen hoe het werkt en hoe ik hem dan erin zet?
 
de spie zorgt dat je vliegwiel/rotor op de juiste hoek ten opzichte van je krukas staat! en bepaalt mede het ontstekingstijdstip. door in de spiesleuf in de krukas en die in je vliegwiel te passen.
zonder spie kan je vliegwiel een halve slag verkeerd staan en komt je vonk dus veel te vroeg of veel te laat.
montage: vliegwiel er weer af halen, spie plaatsen, vliegwiel daar weer overheen..
ik heb ooit een peugeot snorfietsje juist perfect kunnen tunen doordat deze origineel geen spie had, dat vliegwiel pakte alleen op de conus. dus kon ik het ontstekingstijdstip vervroegen door het vliegwiel "verkeerd" te zetten. maar als ie pingelde, sloeg ie zichzelf dus toch van tijd..
 
De functie van de spie is , om het vliegwiel op èèn plek op de krukas te houden. Op het vliegwiel zit een nok , die als hij de pickup passeert een signaal geeft aan de cdi , welk op dat moment voor de vonk zorgt . Het is dus zaakdat dit elke keer op tijd gebeurt. Vliegwiel demonteren , spie in de uitsparing op de krukas , en vliegwiel met spiebaan eroverheen schuiven en moer weer vast zetten.
Post automatically merged:

C-row had je dit al gemeld tijdens het typen lees ik nu.
Vroeger toen de ontstekingen nog door middel van puntjes gingen was dit ook al , toen zat op het asje van het vliegwiel een verdikking , om de punten te lichten , de as was dus ovaal.
 
Last edited:
Weer te laat.
Ik was juidst hetzelfde aan het typen toen @C-Row bericht verscheen en toen @trabiarie nog een keer.
:)

Krukas draaien zodat de uitsparing op de krukas naar boven wijst.
Spietje in de uitsparing leggen.
Vliegwiel erover steken.

Voor @vandeweg , het plaatje hieronder is van een vervroegingsspie, deze spie heeft een specifieke vorm om het vliegwiel er een beetje verschoven op te zetten zodat je vonk iets vroeger komt.

39690.jpg
 
Last edited:
De functie van de spie is , om het vliegwiel op èèn plek op de krukas te houden. Op het vliegwiel zit een nok , die als hij de pickup passeert een signaal geeft aan de cdi , welk op dat moment voor de vonk zorgt . Het is dus zaakdat dit elke keer op tijd gebeurt. Vliegwiel demonteren , nok in de uitsparing op de krukas , en vliegwiel met spiebaan eroverheen schuiven en moer weer vast zetten.
Post automatically merged:

C-row had je dit al gemeld tijdens het typen lees ik nu.
Vroeger toen de ontstekingen nog door middel van puntjes gingen was dit ook al , toen zat op het asje van het vliegwiel een verdikking , om de punten te lichten , de as was dus ovaal.
dat nokje zat (bij mijn brommers) aan de binnenkant van het vliegwiel, arie.. je moest ook altijd je puntjes voorzichtig erop tillen (liefst tegenover de nok, weet je nog?) anders kon ik die peus ook niet verstellen door het vliegwiel te verdraaien ;)
Post automatically merged:

Weer te laat.
Ik was juist hetzelfde aan het typen toen @C-Row bericht verscheen en toen @trabiari nog een keer.
:)

Krukas draaien zodat de uitsparing op de krukas naar boven wijst.
Spietje in de uitsparing leggen.
Vliegwiel erover steken.
C-row had je dit al gemeld tijdens het typen lees ik nu.
Vroeger toen de ontstekingen nog door middel van puntjes gingen was dit ook al , toen zat op het asje van het vliegwiel een verdikking , om de punten te lichten , de as was dus ovaal.
"great minds think alike" :cool:
het is geen wedstrijd, toch? (maarikhebwelgewonnen!!)
 
Als ik dit zo lees ben ik dus elke keer een beetje dom geweest...

De spie zat niet standaard bij mijn krukas dus heb ik later gehaald bij de brommertzaak ik had ergens gelezen dat je dat altijd later kon monteren... maar dat later is dus nog steeds niet en vergeet ik het elke keer...

Morgenochtend dus als eerste de spie erin
Bougie warm maken
Nieuwe bougie
 
Ja aan de binnen kant , en inderdaad punten iets oplichten , of helemaal uit stellen , dan ook niet vergeten viltje en bakeliet achtig nokje in te vetten . Was altijd een gerommel met puntjes , heb er in de trabi 2 voor elke cilinder 1 . Nu is dit echt een stuk bedrijf zekerder , en makkelijker.
 
Als ik dit zo lees ben ik dus elke keer een beetje dom geweest...

De spie zat niet standaard bij mijn krukas dus heb ik later gehaald bij de brommertzaak ik had ergens gelezen dat je dat altijd later kon monteren... maar dat later is dus nog steeds niet en vergeet ik het elke keer...

Morgenochtend dus als eerste de spie erin
Bougie warm maken
Nieuwe bougie
begin maar met je spie, misschien ben je er dan al?!
 
Back
Top