Speedfight 2 lang stilgestaan, start niet meer, bouwjaar/model is een raadsel(!)

arthyd

New Member
Problemen:
A: start niet
B: geen idee welk model speedfight het is!

Zie fotos voor meer info:

Ik heb al jaren een Peugeot Speedfight 2 (snor) in de schuur staan, in 2011 heb ik die nieuw in de winkel gekocht (overjarig model denk ik?), in totaal 38 km (!) mee gereden.
Ik vond hem niet zo heel lekker rijden, stotterde ook een beetje en rookte best behoorlijk, niet echt geweldig, en hij is daarna de schuur nooit meer uitgekomen (lang verhaal).

Hij is dus 100% origineel en er is nooit iets mee gedaan, hij heeft nooit zijn eerste beurt gehad, sterker nog, hij heeft nooit zijn eerste tank bezine opgemaakt.

Af en toe heb ik hem nog wel eens laten draaien in de jaren erna, met nieuwe benzine.
Paar jaar terug begon hij in de schuur te lekken, had er even naar gekeken, gestart, alles werkte prima, nieuwe benzine erin, even laten draaien, en hij lekte niet meer (dacht ik).

Nu jaren later is de tank helemaal leeg, zie verder geen sporen van benzine oid dus dat is er al een tijdje uit...

Nu wil ik hem weer laten lopen, er zal vast het een en ander kapot zijn, ik heb de carburateur schoongemaakt, nieuwe benzine erin (lekt niet tot nu toe), maar starten doet hij niet.

Kickstarten lukt soms "normaal", voelt goed zoals het hoort, goede compressie etc, maar na een paar keer kicken gaat het VEEL te zwaar, bougie eruit, en kickstarten gaat super soepel, dus lijkt niks mis met het kickstartmechanisme zelf.

Wel is de bougie na een paar keer kicken ERG nat van de olie, zo erg dat erg soms gerust een druppel tussen de bougie punten zit.
Ik dacht misschien is er olie in het carter gelopen, dus even flink kickstarten met de bougie eruit, maar er komt verder niets uit dus lijkt er niet op.

Ik heb verder echt totaal geen idee welk model/bouwjaar Speedfight het precies is, en kan bepaalde onderdelen nergens terugvinden bij de tekening van bevoorbeeld easyparts.

De oliepomp bijvoorbeeld (zie fotos), daar lijkt een kabel op te horen, er zit een soort van hendel aan, maar die kabel zit er dus niet op, ook zie ik deze oliepomp nergens terug als ik Google op "oliepomp speedfight 2 ac" en op de tekening van easyparts staat ook een andere pomp.

Ook de uitlaat kan ik niet helemaal plaatsen, op bijna alle fotos van speedfights zit een andere standaard uitlaat.

Is er iemand die enig idee heeft waarom hij zo zwaar voelt op de kickstart (ik kan doortrappen maar het voelt ECHT te zwaar/niet gezond, zonder bougie loopt alles soepel, dus zuiger/kickstart mechanisme zit niet vast).

En is er iemand die enig idee heeft welk model dit precies (en of die oliepomp een kabel hoort te hebben?) is zodat ik weet welke onderdelen ik nodig heb?

Alvast bedankt.
 

Attachments

  • 20220519_192941.jpg
    20220519_192941.jpg
    180.9 KB · Views: 33
  • 20220519_192956.jpg
    20220519_192956.jpg
    221.3 KB · Views: 35
  • 20220519_193014.jpg
    20220519_193014.jpg
    375.8 KB · Views: 35
  • 20220519_193033.jpg
    20220519_193033.jpg
    310.7 KB · Views: 34
  • 20220519_193051.jpg
    20220519_193051.jpg
    159.3 KB · Views: 33
  • 20220519_193053.jpg
    20220519_193053.jpg
    168.6 KB · Views: 31
  • 20220519_193105.jpg
    20220519_193105.jpg
    230.8 KB · Views: 31
Advertisement - register to remove this

Ik heb net wat dingen getest, en met flink kickstarten zonder bougie komt er toch heel veel olie uit schieten, zit dus olie in het carter :/
Oliepomp kapot...?
En zo ja, welke oliepomp is dit in godsnaam? (zie fotos) Ik kan hem nergens vinden.

Carb is ook nog lek blijkbaar...beter schoonmaken dus en misschien nieuwe vlotternaald etc.
 
Vermoed dat je geen benzine of vonk hebt en hij daarom niet start. Dan kan t kicken zwaar gaan omdat hij geen enkele aanstalte maakt om te starten. En aangezien de scooter eigenlijk nieuw is en er van uit gaan dat daarom de compressie nog als nieuw is dit de oorzaak van het zwaar kicken is.Bougie zal dus ook al even oud zijn dus zou een nieuwe niet verkeerd zijn. ook kan de tank, benzine kraan+ filter smerig en verstopt zijn., en ook de slangen.
 
Ok u
Vermoed dat je geen benzine of vonk hebt en hij daarom niet start. Dan kan t kicken zwaar gaan omdat hij geen enkele aanstalte maakt om te starten. En aangezien de scooter eigenlijk nieuw is en er van uit gaan dat daarom de compressie nog als nieuw is dit de oorzaak van het zwaar kicken is.Bougie zal dus ook al even oud zijn dus zou een nieuwe niet verkeerd zijn. ook kan de tank, benzine kraan+ filter smerig en verstopt zijn., en ook de slangen.
Het zwaar kicken blijkt te komen omdat er olie in het carter/de cilinder gekomen is.
Blijkbaar olie in blijven lekken na al die tijd stilstaan, oliepomp kapot of is dit een typisch Peugeot scooter kwaaltje misschien?
 
Volgens mij is dit het laatste model Speedfight 2 uit 2009.
Wel vreemd dat er geen kabels aan de oliepomp zitten , als deze maar 39 km heeft gereden sinds de aankoop nieuw?
Beetje vaag verhaal , weet je zeker dat het kickstarten te zwaar gaat? Het zou raar zijn als hij zonder bougie licht kickt en met bougie te zwaar.

Maar zo te zien en uit je verhaal te lezen is de oliepomp in ieder geval niet aangesloten en zul je dus 20 ML olie per liter benzine bij moeten mengen voor de smering. Misschien is het daarom geen overbodige luxe de cilinder los te halen en op beschadiging na te kijken als er 38 km mee is gereden zonder olie .

Voor de rest wel een uniek mooie Speedfight 2 in deze staat , in zulke nieuwstaat zie je ze zeer zelden.
 
Last edited:
Volgens mij is dit het laatste model Speedfight 2 uit 2009.
Wel vreemd dat er geen kabels aan de oliepomp zitten , als deze maar 39 km heeft gereden sinds de aankoop nieuw?
Beetje vaag verhaal , weet je zeker dat het kickstarten te zwaar gaat? Het zou raar zijn als hij zonder bougie licht kickt en met bougie te zwaar.

Maar zo te zien en uit je verhaal te lezen is de oliepomp in ieder geval niet aangesloten en zul je dus 20 ML olie per liter benzine bij moeten mengen voor de smering.

Voor de rest wel een uniek mooie Speedfight 2 in deze staat , in zulke nieuwstaat zie je ze zeer zelden.
Volgens iemand in de PM klopt het dat bij de snor versie de oliepomp inderdaad geen kabel heeft, de gaskabel is ook niet gesplitst dus het zal wel kloppen zo.
Toch vreemd dat ik NERGENS een oliepomp kan vinden die er zo uitziet, behalve de pomp voor de Speedfight 100. (https://www.easyparts.nl/Oliepomp-P...E2-1998-2008_(Originele-onderdelen)-p33558408)
Deze ziet er vrijwel hetzelfde uit!

En het zwaar kicken komt dus door de olie die blijkbaar in het carter gelekt is over de jaren heen.

En ik snap idd dat de meeste mensen geen splinternieuwe scooter 11 jaar in de schuur neerzetten :p
Jammer genoeg heb ik weinig aan roestbescherming gedaan, maargoed, een beetje poetsen hier en daar doet wonderen.
 
Volgens iemand in de PM klopt het dat bij de snor versie de oliepomp inderdaad geen kabel heeft, de gaskabel is ook niet gesplitst dus het zal wel kloppen zo.
Toch vreemd dat ik NERGENS een oliepomp kan vinden die er zo uitziet, behalve de pomp voor de Speedfight 100. (https://www.easyparts.nl/Oliepomp-P...E2-1998-2008_(Originele-onderdelen)-p33558408)
Deze ziet er vrijwel hetzelfde uit!

En het zwaar kicken komt dus door de olie die blijkbaar in het carter gelekt is over de jaren heen.

En ik snap idd dat de meeste mensen geen splinternieuwe scooter 11 jaar in de schuur neerzetten :p
Jammer genoeg heb ik weinig aan roestbescherming gedaan, maargoed, een beetje poetsen hier en daar doet wonderen.
Ik had mijn vorige post ge-edit toen deze post kwam dus wellicht las je er over heen dat het geen overbodige luxe is om de cilinder na te kijken ,
ik kan me niet voor stellen dat een snorversie een oliepomp zonder kabel heeft? Hoe word die oliepomp dan bedient? Het lijkt mij dat de scooter 38 kilometer zonder olie heeft gereden dus misschien is de cilinder wel beschadigd? Ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat een snorversie geen kabels heeft, de brom en snor blokjes zijn qua werking hetzelfde alleen is de snorversie wat afgeknepen .
Je weet nooit wat de vorige eigenaar er mee uitgespookt heeft maar het is een raar verhaal met die oliepomp die idd sterk lijkt op een 100 cc versie ook nog.
 
Ik had mijn vorige post ge-edit toen deze post kwam dus wellicht las je er over heen dat het geen overbodige luxe is om de cilinder na te kijken ,
ik kan me niet voor stellen dat een snorversie een oliepomp zonder kabel heeft? Hoe word die oliepomp dan bedient? Het lijkt mij dat de scooter 38 kilometer zonder olie heeft gereden dus misschien is de cilinder wel beschadigd? Ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat een snorversie geen kabels heeft, de brom en snor blokjes zijn qua werking hetzelfde alleen is de snorversie wat afgeknepen .
Je weet nooit wat de vorige eigenaar er mee uitgespookt heeft maar het is een raar verhaal met die oliepomp die idd sterk lijkt op een 100 cc versie ook nog.
Ik weet het niet, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen? Dat een snor van dit bouwjaar geen kabel op de oliepomp heeft.
Er is verder geen "vorige eigenaar", hij is zo rechtstreeks uit de winkel gekomen, gewoon een betrouwbare dealer ook dus lijkt me wel in orde.
En zonder olie heeft hij ook niet gereden want hij rookte behoorlijk!
 
Je kan toch zien of er een Olie Tank aanwezig is op de Scooter ? zo ja , dan kijken of de bediening er van is aangesloten.
Geen Olie Tank aanwezig ??

Is er dan niet geadviseerd om 2-takt Brommix te Tanken ... Shellina had je bij de Shell.

Maar goed... wat ik zou doen omdat het een verticaal blok is , de Bougie er uit draaien , zuiger naar beneden draaien en het blok via het Bougie gat vullen met Benzine , zodat de boel lekker schoon word , en eventueele olie oplost in het Carter.
Tijdje laten intrekken , dan droog starten . ZONDER BOUGIE.
Werkt de elektrische start ook ?
 
Ik denk dat het een is uit 2004.


De latere van 2007 is een silver sport variant, waar die van jou niet echt op lijkt.
Post automatically merged:

het zou kunnen dat misschien je krukas beetje vast is gaan zitten.

Of als je pech hebt een hydro lock. Dit is het bewijs:

Ik heb net wat dingen getest, en met flink kickstarten zonder bougie komt er toch heel veel olie uit schieten, zit dus olie in het carter :/
Oliepomp kapot...?
En zo ja, welke oliepomp is dit in godsnaam? (zie fotos) Ik kan hem nergens vinden.

Carb is ook nog lek blijkbaar...beter schoonmaken dus en misschien nieuwe vlotternaald etc.

Waarschijnlijk een mikuni oliepompje. Ze zitten volgens mij ook op de 2004 versie van de WRC 206 / WRC307.. Die gebruiken wel de splitterkabel.
Kan zijn dat het de zelfde pomp is.
Post automatically merged:

Zeker uniek, ik ben er wel een beetje jaloers op eigenlijk. Voor de echte kenners een ware icoon uit vervlogen tijden.
En idd zo origineel mogelijk laten , niets aan veranderen.


Ik niet. Dat is het verouderde kut blok waar diverse ontwerp foutjes in zitten.. Persoonlijk liever toch het nieuwere horizontaal blok.
Heb je eindelijk eens een normale inlaat, membraan, spruitstuk waar insteek carbs op passen. Daarnaast ook een beter vorm van het carter zodat de riem nergens meer tegenaan loopt. Oh en ook niet meer zo`n tonnetje links onder die helemaal vast rot.
 
Last edited:
Het is een oliepomp zonder kabel welke direct op de krukas mee draait.
Werkt over het algemeen prima.
Wel kunnen deze pompjes doorlekken in de carburateur en dus wellicht met het lange stilstaan ook in de cilinder.
Uitlaat is van een snor met Katalysator.
Niks mis mee.

Ding origineel laten en wellicht de Vario ring eruit en je hebt een icoon.
Ik zou het wel weten. Zo knap zie je ze niet meer.

Edit:
Niet naar de rant van Eurokit luisteren hoor. ;-)
Natuurlijk zit daar waarheid in maar zo verticaal blok heeft juist zijn charme.
Dingen zijn niet stuk te krijgen.
Ook zijn ze niet vreselijk hard op te voeren.
Maar je krijgt er een blok voor terug waar je echt jaren plezier van hebt
 
Het is een oliepomp zonder kabel welke direct op de krukas mee draait.
Werkt over het algemeen prima.
Wel kunnen deze pompjes doorlekken in de carburateur en dus wellicht met het lange stilstaan ook in de cilinder.
Uitlaat is van een snor met Katalysator.
Niks mis mee.

Ding origineel laten en wellicht de Vario ring eruit en je hebt een icoon.
Ik zou het wel weten. Zo knap zie je ze niet meer.

Edit:
Niet naar de rant van Eurokit luisteren hoor. ;-)
Natuurlijk zit daar waarheid in maar zo verticaal blok heeft juist zijn charme.
Dingen zijn niet stuk te krijgen.
Ook zijn ze niet vreselijk hard op te voeren.
Maar je krijgt er een blok voor terug waar je echt jaren plezier van hebt


Die oliepomp op de foto is met kabel, alleen de kabel in deze word niet gebruikt.. Omdat de scooter zo langzaam gaat dat er niet meer olie nodig is. Door een kabel erop te maken kan je hem dus meer openen en komt er meer olie uit. Dit is alleen nodig als je scooter harder gaat dan snor snelheid.

Betreft het door lekken dat klopt, ben ik met je eens.

Het is een goed blok als je betrouwbaarheid wilt (moet je hem wel origineel laten zoals die nou is)
Maar opzicht is alles wel kapot te krijgen als je wat meer moeite doet.

Is zeker wel hard op te voeren, alleen je moet er alleen geen 3rd party onderdelen eronder gooien dan werkt dit averechts.
Zelfs met de originele onderdelen kom je al een eind. En dan heb ik het over als je brom scooter hebt.


Mijn huidige scooter is van 2006.. En heb hem sinds 2012 in eigen gebruik. En we zitten nou in 2022 dus dat is goed voor 16 jaar.
Gebruik dit blok al van het eerste uur.. In 1999 had ik de eerste. De rest had allemaal een Aprilia, Beta, Benelli, Malaguti, Yamaha, Italjet..
 
Die oliepomp op de foto is met kabel, alleen de kabel in deze word niet gebruikt.. Omdat de scooter zo langzaam gaat dat er niet meer olie nodig is. Door een kabel erop te maken kan je hem dus meer openen en komt er meer olie uit. Dit is alleen nodig als je scooter harder gaat dan snor snelheid.
Dus zonder kabel....

Ja zo'n pomp  kan met een kabel gebruikt worden. Zit er niet op, dus zonder kabel ;-)

Maar opzicht is alles wel kapot te krijgen als je wat meer moeite doet.
Ja klopt. Maar dat is alles. Ik bedoel dat deze blokken erom bekend staan een zeer hoge mate van betrouwbaarheid te hebben.


Is zeker wel hard op te voeren,
Ik lees je vaak anders zeggen hier op het forum. Meermaals raad je het zelfs af.
Desalniettemin kunnen ze gewoon opgevoerd worden.

Hier zit iig nog veel liefde voor de Peugeot scootertjes. :)
 
Zonder kabel is zonder dat draai schijfje..

oliepomp-oem-peugeot-speedfight-vivacity_1.jpg


Dit is zonder kabel.
 
Zonder kabel is zonder dat draai schijfje..

oliepomp-oem-peugeot-speedfight-vivacity_1.jpg


Dit is zonder kabel.
Ja klopt.
Maar je kunt die hevel ombouwen en er gewoon opschroeven. De originele Peugeot pompjes ten minste.
Ik heb de sf1 niet meer. En op de reserve blokken die ik hier heb liggen zitten geen oliepompen
 
Back
Top