Speedfight 2 elektrische start werkt niet

jespiex456

New Member
Beste scooter-kenners, ik zit met mijn handen in het haar, de elektrische start van mijn Peugeot Speedfight 2 LC uit 2007 werkt niet meer..

De accu is waarschijnlijk dood (net 1 jaar oud), als de accu niet aan de lader ligt werken de claxon, lichten en elek start niet. Het enige wat nog een beetje leven vertoond is het olie lampje en benzine metertje die heel langzaam aan gaan. Zodra de accu aan de oplader ligt (scooteraccu lader) werkt alles naar behoren behalve de elektrische start.

Kickstarten werkt wel, zodra de scooter aan staat werken de lichten en claxon wel. Knipperlichten knipperen wel onregelmatig.

Wat de elektrische start nog wél doet is zoemen zodra de handrem en startknop worden ingedrukt, carter kap is er nog niet afgeweest, geen idee of er verder nog iets beweegt.

Ik hoop dat mijn situatie zo duidelijk genoeg is. Wie kan mij advies geven?
 
Advertisement - register to remove this

Accu kan ook al na 1 jaar defect raken.
Een scooteraccu kan er niet goed tegen als hij te diep ontladen wordt.
Een niet gebruikte accu loopt heel langzaam uit z'n eigen leeg.
Daarom moet je een scooter accu, als de scooter accu langere tijd niet gebruikt wordt ook altijd aan een druppellader hangen of de accu periodiek even aan de acculader.
Hierdoor behoudt de accu zijn spanning en gaat hij veel langer mee.

Ik zou dus gewoon die accu vervangen en wanneer je de nieuwe accu in de scooter gebouwd hebt ook even meten of de accu ook geladen wordt als de motor draait.
 
Bedankt voor de reactie. Kan het dan zijn dat, ondanks de accu in de scooter aan de oplader ligt, deze alsnog te weinig elektriciteit levert om de scooter elektrisch te kunnen laten starten?

Zelfs nadat ik de accu één hele dag aan de oplader heb gehangen werkt de elektrische start niet. Enkel een zoemend geluidje.
 
ja dat kan.
Is afhankelijk van het vermogen (amperage) van je acculader.
Dat zoemend geluidje dat je hoort is het klapperen/oscilleren van je startrelais.
Hierbij ontstaat bij de schakelcontacten veel vonkvorming en de kans is groot dat ze tegen elkaar lassen

Starten met een accu met te weinig capasiteit moet je nooit doen, je startrelais gaat hiervan naar de knoppen.
 
ja dat kan.
Is afhankelijk van het vermogen (amperage) van je acculader.
Dat zoemend geluidje dat je hoort is het klapperen/oscilleren van je startrelais.
Hierbij ontstaat bij de schakelcontacten veel vonkvorming en de kans is groot dat ze tegen elkaar lassen

Starten met een accu met te weinig capasiteit moet je nooit doen, je startrelais gaat hiervan naar de knoppen.

Ik heb zojuist een nieuwe accu in de scooter gezet, hij start weer elektrisch! Hartelijk dank voor de tips!
 
Back
Top