Schema Speedfight 2 elektra uitdaging

Bluesprint 2

New Member
Hallo, ik heb een beetje verbouwde speedfight. Ik heb het schema bij de hand maar kom daar niet helemaal uit. Kabelboom die bij de scooter zat was geheel aangepast en verknipt en aangelust met groen gele draden. Ik heb dus een originele kabelboom van der donor peugeot gebruikt waarvan alkes werkte.
Probleem 1. Bosch externe waterpomp. Waar sluit ik deze het beste op aan. Deze zat op de accu geknoopt maar dat lijkt me geen heel best idee. Hoe dan wel is de vraag. Ik zat aan de gele of bruine draad te denken voor de plus en de min op de zwarte die van je contact komt. Ik heb eigenlijk geen idee en pieker me suf op het schema waarvan ik eigenlijk niet goed weet wat wat is.....je kan niet alles weten haha
Probleem 2. De rood zwarte draad loopt normaal naar je contactslot. Bij mij is dat niet het geval maar loopt naar mijn cdi. Een tc unit van malossi. Kan dit of moet ik deze via het originele schema laten lopen.
Probleem 3. Ik heb geen originele schakelaars meer op het stuur. Het is de bedoeling dat mijn licht met het contact aangaat. De gele draad dus. Voor groot licht dacht ik de bruine te gebruiken en ik heb inmiddels een nieuw schakelaartje gekocht voor op het stuur waar ook de richtingwijzers op komen en hier kom ik wel uit.
Probleem 4. Ik heb een kill switch waar een witte en zwarte draad uitkomen. Vraag is waar sluit ik deze op aan.

Welke ervaren sleutelaar met elektroknobbel kan mij hierbij helpen

Alvast bedankt, Groet erik


-
 
Advertisement - register to remove this

zou u foto's van het elektrisch schema kunnen delen en iets exacter(foto's/linkjes) om welke onderdelen het gaat?

probleem 1) om de pomp te laten draaien moet het elektrische circuit rond zijn. wil je dat de pomp gaat draaien als je het contactslot aanzet of wil je dit handmatig doen (schakelaar)?


probleem 4)
ff gegoogled: wit/zwart is voor de massa zeggen ze (http://www.brommerforum.nl/showtopic/17883).
 
Het elektrisch schema is die je overal kan vinden op het net van speedfight 2 of vivacity.
De pomp wil ik op een schakelaar hebben zodat ik hem handmatig kan bedienen. Zou handig zijn al het ook over het contactslot loopt.
Post automatically merged:

De zwart orden loopt niet naar mijn contactslot zoals het schema aangeeft daar heb ik probleem 1. De wit zwarte twijfel ik aan of dit de min is. Deze loopt van mijn ontsteking naar de tc unit. Dus ik weet niet zeker hoe ik het nu moet aansluiten.
Post automatically merged:

Zwart rode moet het zijn in mijn vorige post.....te snel getyped, sorry
 
Last edited:
1612099740835.png
Niet moeders mooiste tekening :sweatsmile:
De zekering kan je berekenen door het vermogen(W) van de pomp te delen door 12 (Volt), dan krijg je het amperage (A) waarop je de zekering moet kiezen.

Er moet nu nog iemand anders groen licht geven voordat je dit gaat aansluiten!

Het doel is:
contactslot uit--> pomp kan niet aan
contactslot aan--> pomp gaat niet draaien tenzij de schakelaar op het stuur wordt aangezet.

Nu zit ik te twijfelen of ik het wel goed heb aangesloten? Namelijk of de pomp nu ook zal draaien als zonder dat het contact wordt omgedraaid naar aan
 
In principe heb je de pomp op de plus en min op je accu aangesloten via je contact. Ik wilde dit zo niet doen omdat ik bang was mijn accu gauw leeg te trekken. Maar goed ik had dezelfde vraag dus ben ook op zoek naar het antwoord. Ik kreeg net een merged bericht wat hout snijd van iemand die er duidelijk verstand van heeft. Ik had zelf ook het idee om het zo aan te sluiten dus dat geeft mij vertrouwen. Plus van de pomp op de bruine draad en de min op de zwarte of op een blank stuk metaal op het frame. Volgens mij hoeft er geen zekering tussen, tenminste niet bij mijn boch pomp.
Post automatically merged:

Probleem 1 en 3 heb ik denk ik nu dus opgelost. Nu probleem 2 en 4 nog en dat komt ook wel goed uiteindelijk en ik hoop dat daar mij iemand nog mee kan helpen.
Post automatically merged:

Probleem 2. De zwart rode draad loopt dus niet naar mijn contactslot maar naar de tc unit van malossi. Aangezien het een draadboom betreft die uit een lopende speedfight komt waarvan alles het deed en niet aan was geknoeid denk ik dat dit origineel is en geen kwaad kan. Mede omdat ik denk dat dit een min draad is en het niet uitmaakte of mijn contact nu aan of uit stond, dus ik ga dit niet zomaar veranderen en eerst maar zo proberen.
Probleem 4. Aansluiten van de killswitch. Ik kom tot de simpele conclusie dat dit gewoon een schakelaar is. Je wilt dat alles uit gaat als het fout gaat. In eerste instantie zou ik hem dan tussen de rode draad zetten van de plus van de accu. Wordt die onderbroken door de killswitch dan stopt alles zou ik zeggen, maar ik broed daar nog even goed op verder.
Post automatically merged:

Probleem 2. De zwart rode draad loopt dus niet naar mijn contactslot maar naar de tc unit van malossi. Aangezien het een draadboom betreft die uit een lopende speedfight komt waarvan alles het deed en niet aan was geknoeid denk ik dat dit origineel is en geen kwaad kan. Mede omdat ik denk dat dit een min draad is en het niet uitmaakte of mijn contact nu aan of uit stond, dus ik ga dit niet zomaar veranderen en eerst maar zo proberen.
Probleem 4. Aansluiten van de killswitch. Ik kom tot de simpele conclusie dat dit gewoon een schakelaar is. Je wilt dat alles uit gaat als het fout gaat. In eerste instantie zou ik hem dan tussen de rode draad zetten van de plus van de accu. Wordt die onderbroken door de killswitch dan stopt alles zou ik zeggen, maar ik broed daar nog even goed op verder.
 
Last edited:
Ik kreeg net een merged bericht wat hout snijd van iemand die er duidelijk verstand van heeft

Inderdaad, deze post was van mij echter ik heb hem ook weer verwijderd omdat ik in het verkeerde schema had zitten kijken, namelijk van de Aerox ipv de Speedfight.
Echter het principe is dezelfde.

De min van de pomp komt aan de massa, de groene draad bij het contactslot dus.
De plus van de pomp komt op de geschakelde plus, de zwarte draad bij het contactslot dus.

Er hoeft inderdaad geen extra zekering worden geplaatst omdat het hele circuit reeds is gezekerd door de zekering in de rode bedrading tussen accu en contactslot.

De pomp krijgt dus alleen stroom als het contact aan staat, dus je hoeft geen angst te hebben dat je pomp de accu leeg trekt als de scooter stil staat, tenzij je het contact aan laat staan maar dat doet denk ik niemand.

Verder is de extra schakelaar in de plusleiding van de pomp overbodig en zelfs niet wenselijk.
 
Bedankt voor je bericht. Ik snapte wat je bedoelde en ik had al gekeken net en zag dat ik andere kleuren had maar ik begreep je in ieder geval en fijn van de correctie hier want nu weet ik het heel zeker. Je advies om geen schakelaar tussen de pomp te zetten neem ik ter harte. Niet alleen scheelt het werk maar je zal er per ongeluk maar tegen stoten en bovendien is het weer een element extra wat problemen kan veroorzaken. Thanks man, ik kan weer een stukje verder.
 
Probleem 4 ben ik weer even verder mee op onderzoek gegaan. Alle post hier en het net doorgestruint, maar niet veel wijzer geworden behoudens dat ik mijzelf afvroeg waarom ik dit er eigenlijk tussen wil hebben gezien de vele problemen van aansluiting die men hierbij ondervind. Bovendien rij ik immers niet op een circuit en heb duidelijk geen echt verstand van elektronica, dus wat doe je jezelf aan, maar goed. Nu wil ik gewoon de werking en aansluiting snappen, zo ben ik dan ook wel weer. Mijn eerdere veronderstelling snijd iig geen hout. Ik ben dus gewoon bij het contactslot begonnen, daar zet je hem immers ook aan uit. De ene kant van de killswitch zou ik dan aan de rood zwarte knopen die uit je ontsteking komt, maar die heb ik dus niet, of althans die loopt niet naar mijn contactslot. Dan wordt het dus de wit zwarte die volgens mij dan voor een onderbreking zorgt via de cdi. De andere draad van de killswitch op de groene min of op het frame. Dan zou het moeten werken volgens mijn logica.....Wordt vervolgd.
 
probleem 4) ff gegoogled: wit/zwart is voor de massa zeggen ze (http://www.brommerforum.nl/showtopic/17883).
Peugeot hanteert een aantal variaties voor wat betreft het uit zetten van de scooter.
Als ik het goed begrijp komt de bedrading van jouw scooter overeeen met het schema van Alex, toch?

Als dit zo is, wordt deze zwart/witte draad niet gebruikt als "echte" kill-draad maar gebruikt om de ontsteekspanning die vanaf de stator komt via de rood/zwarte daad door te schakelen naar je cdi, als je het contactslot op "ON" staat.

Zet je het contactslot op "OFF", leg je de ontsteekspanning aan massa via de groene draad, hierdoor krijgt de cdi geen laadspanning meer en zal de bougie niet meer vonken, gevolg is dat de motor van de scooter uit gaat.
 
Goedemorgen Sparky, mijn draadboom is exact gelijk als het schema wat Alex heeft gepost met 1 belangrijk verschil. Dat is namelijk de rood zwarte draad. Die gaat vanaf de ontsteking direct naar mijn cdi en loopt dus niet via het contactslot. De wit zwarte draad gaat vanaf de cdi naar het contactslot en die word doorverbonden in de off stand aan groen ofwel massa. Dus ik dacht dat de zwart witte dan gebruikt kan worden. Als de zwart rode aangesloten was volgens het schema kan ik je gelijk volgen en was ik eruit geweest. Nu wordt het denk ik meten en testen. Gelukkig heb ik zat onderdelen dus mocht het verkeerd gaan kan ik evt wat vervangen maar het is niet de manier zoals ik meestal werk.....ben ook iemand die altijd eerst een handleiding leest haha.
 
Peugeot hanteert een aantal variaties voor wat betreft het uit zetten van de scooter.
Dat is precies wat ik bedoelde, de zwart/witte draad wordt in jouw geval niet gebruikt als de geschakelde laadspanning voor de cdi maar echt als kill-draad.

Bijgevoegd is een schema dat meer overeen komt met jouw scooter echter in dit schema staat weer geen kill-switch getekend.
 

Attachments

  • Datasheet speedfight 2 50 cdi iae SH.pdf
    94.4 KB · Views: 16
Last edited:
Dank je wel Sparky voor de snelle reactie en alle duidelijke hulp en het schema wat inderdaad beter overeenkomt met mijn draadboom. Alle aansluitingen die ik maak teken ik na het testen natuurlijk op het schema in. Uiteraard trek ik nieuwe draden in de goede kleuren als het om verlenging gaat. Ik heb ook een doos met stekkers zoals peugeot die ook gebruikt. Het is wel een geheel verbouwde peugeot maar ik wil het wel netjes hebben. Ik heb ook een koso dashboard maar die heeft een duidelijk aansluitschema geleverd. De schakelaar op het stuur voor de knipperlichten, toeter en licht ook, dus daar kom ik wel uit. Ik zal voor de zekerheid maar een knipperlichtrelais halen voor led met 3 Polen. Ik heb er nu maar 2 vanuit een oude donor peugeot. En ik heb led knipperlichten gekocht want die zat er er niet meer op want de kappen zijn ge-chaped. Ik laat nog wel even weten of het allemaal gelukt is als ik klaar ben. Al met al is het een leuk project.
 
Inderdaad een knipperrelais dat elektronisch geregeld is, is altijd beter dan beginnen te hannesen met weerstanden en vaak nog goedkoper ook want die vermogensweerstanden zijn ook niet goedkoop.

Verder is het aansluiten van de waterpomp, ook bij deze schema uitvoering, hetzelfde als beschreven in mijn post #6.

Verder begrijp ik niet goed wat je bedoelt met de oplossing van probleem nr 3.
 
Oplossing 3 is die van het licht. Zoals gezecht ontbreken de originele schakelaars op het stuur. Op het stuur is daar ook geen ruimte meer voor. Ik heb dus een klein schakelaartje gekocht. Voor groot licht, claxon en richtingaanwijzers. Voor het licht is daar de gele plusdraad die ik kan gebruiken. Deze wordt bruin als deze verbonden is met geel via de originele schakelaar die ik dus niet heb. De bruine draad loopt ook naar achteren zag ik voor het achterlicht dus ik moet geel met bruin verbinden dan brand mijn licht als de motor draait. De witte draad kan ik skippen volgens mij want die is dan overbodig. Voor groot licht moet ik de geel blauwe gebruiken en die kan ik dan schakelen op het stuur. Wordt even puzzelen en goed meten en testen want zoals met alles is de koplamp ook niet meer origineel en daar komen alleen maar witte draden uit en was niet aangesloten. Ik heb nog een andere liggen met led dagrijverlichting en halogeen nachtverlichting. Voordeel is dat er ook richtingaanwijzers led in zitten. De scooter is in 2006 ooit door iemand gebouwd als racer voor op het circuit en heeft al die tijd stilgestaan en deed het niet meer en er was hier en daar wat weg of stuk, naast stof. Heeft nagenoeg geen km gedraaid en de setup en looks sprak me wel aan en ik vond het wel een uitdaging om dat ding weer rijdend te krijgen gewoon voor de hobby. Moest hem ombouwen op een ander frame want de racer had uiteraard geen kenteken. Dus bouw alles opnieuw op en vervang als het stuk is, zoals de waterpomp of pas het aan zoals ik het wil hebben zoals de knipperlichten, ontsteking (binnenroter er afgehaald en originele ontsteking geplaatst) en de draadboom vervangen want die was echt heel erg geminimaliseerd. Is voor mij gewoon een leuk en leerzaam hobbyproject, naast al die andere hobbyprojecten op wielen :)
 
Last edited:
Back
Top