Speedfight 2 carterblok

hallo allemaal,

ik heb sinds kort een peugeot speedfight 2 LC, kort geleden is dus de krukas na dik 50.000 km kapot gegaan. ( big end lagers kapot geslagen, en dus ook me cilinder gesloopt). nu ga ik dus het blok splitsen en een nieuwe krukas en lagers en keerringen monteren.

MAAR nu komt het volgende:
Ik vroeg mijn eigen dus af of er nog verschillen in carter blokken van oude speedfights 2 en nieuwe speedfights 2 zijn, er zat een krukas voor mechanische oliepomp. die zat er nog op toen ik hem kocht maar die mechanische oliepomp was afgedicht. vanwege dat er een elektrische oliepomp op is gezet. die heb ik er ook af gehaald en ben mengsmering gaan rijden. maar nu wil ik dus een nieuwe krukas gaan bestellen.

deze soort krukas zat er dus in (die nu verrot is)
https://k-parts.nl/krukas-doppler-peugeot-ludix-pen-12.html

je kan duidelijk zien dat dat een krukas voor mechanische oliepomp is door die extra wang die er links op zit.

kan ik de onderstaande krukas dan gewoon monteren, past dat dus in mijn blok zonder problemen ?
https://k-parts.nl/krukas-doppler-peugeot-verticaal-pen-12.html

en kan ik deze lagers gebruiken:
https://k-parts.nl/krukaslagerset-skf-peugeot-verticaal-50cc-2-takt.html

er staat namelijk bij de beschrijving het volgende:
Deze lagerset past niet op modellen met elektrische oliepomp (te herkennen aan de Dellorto oliepomp CDI).
volgens mij hoort dat weinig uit te maken toch ?

bij voorbaat dank!
 
Advertisement - register to remove this

URL 1 is een EURO 2 krukas.. Die wang is voor de compressor.

URL 2 is een EURO 1 krukas (aandrijving voor de oliepomp)


Euro 1 en euro 2 gebruiken andere krukas lagers.. De linkerkant aan de vario zijde is hetzelfde.. Bij de Euro 2 zit hij aan de rechterkant dieper in het carter.. En ook zit daar een wat kleiner lager in.. Houd er ook rekening mee dat de keeringen anders kunnen zijn..

Bij een EURO 1 krukas heb je een EURO 1 Krukas lager / keering setje nodig.
Bij een EURO 2 heb je een EURO 2 krukas lager / keering setje nodig..

De onderster URL is een EURO 1 krukas lager / keeringsetje


Deze lagerset past niet op modellen met elektrische oliepomp (te herkennen aan de Dellorto oliepomp CDI).

Ze bedoel daar eigenlijk de Dell orto compressor mee, maar ze zijn in verwarring omdat bij EURO 1 daar de oliepomp heeft gezet..

cb-250x250.png
Maar hetzelfde gat daar past ook de compressor in voor TSDI techniek:

ca-250x250.png


Een EURO 2 heeft een seperate losse elektrisch gepulseerde aangedreven oliepomp. I.p.v een heel systeem met tandwielen.. Heb je bij EURO2 gewoon een soort pompje dat olie van de tank door pompt naar de carburateur..


Waarom de mechanische oliepomp verdwenen is van het EURO 2 blok:

Grootste probleem van de luchtvervuiling was bij deze scooters dat de oliepomp veelste rijk mengde.. Er was eerst een verse waarvan de olie continu vol door liep.. Toen kwam er eentje die met de gaskabel bedient werd... Maar voor EURO 2 gelden er strengere regels betreft milieu eisen en het terug dringen van fijn stof.. Anders kwamen de EURO 2 modellen niet goedgekeurd op de markt.. Peugeot moest dus iets verzinnen om het fijnstof terug te dringen.. Ze waren dus van plan om er een SAS / SLS systeem op het blok te maken.. Bij het draaien van de motor gaat dus dat pulseer pompje ook draaien en die blaast dus schone lucht van buiten de uitlaat in om de uitstoot te reduceren.. Dat pompje moest dus ergens geplaatst kunnen worden op het blok.. En toen hebben ze bij peugeot het blok ontwerp herzien, en zijn ze dus met dit systeem op de markt gekomen.. EURO 3 is momenteel nog strenger... Zelf geen mechanische carburateur meer, maar eentje met een elektrische aansturing om nog schonere uitstoot te krijgen.
 
wow, dit wist ik dus allemaal niet haha, bedankt voor die info!!

als ik jouw verhaal dus goed begrijpt moet ik dus een euro 2 krukas bestellen die met extra wang met bij behorende lagers/keerringen?
er staat op mijn kenteken kaart namelijk bij type goedkeuringsnummer: E2*92/61*0027*05. dit zou betekenen dat ik origineel een Euro 2 blok heb ?

overigens heb ik die compressor/oliepomp ding er toen af gehaald en een afdicht plaatje en pakking van peugeot besteld en die erop gedaan, dat gat is nu dus dicht.
 
Ja dat zwarte plastic dekseltje kan je er ook erop monteren om het af te dichten.. Dat is mogelijkheid 3.

Heb sinds 1999 zowat alleen maar peugeot gereden.. Dus ben daar ook veel mee bezig geweest, vandaar. Alleen het nummer dat je opgeeft zegt mij zelf niks.. Maar E2 zou wel eens EURO2 kunnen betekenen.

Er is wel een MAAR... Als je scooter ooit een wok melding krijgt, kunnen ze moeilijk gaan doen betreft de uitstoot dat deze teveel is, als je optie 1 eraf hebt gekoppeld.. Dan ben je technisch verplicht om dat SLS terug te plaatsen om door de keuring te komen..
Kan er verder weinig over zeggen, aangezien ik niet weet hoe precies ze zijn met de keuring van de scooter.

Ander verschil met EURO 2 is dat er in het midden van de motorophanging (bij de dempings rubber) een los opvul stangentje er tussen zit..
Terwijl bij EURO 1 zitten er 2 losse stangentjes in de silentblocks.
 
Back
Top