speedfight 2 afstellen

hallo,

ik heb laast een dellorto 17.5mm elc choke carburateur gekocht. maar nou zag ik dat er 3 sproeiers op zaten 1tje is stationair anderen grote sproeier maar de 3e?
hij zit onder de choke.
maar nou vroeg ik mij af moet ik met de stationare en de ''choke''sproeier gaan kloten kwa maten? of moet ik alleen de hoofdsproeier afstellen?

daarbij komt ook moet dat clipje van de gasnaald in het midden staan? als basis afstelling?
en met welke sproeier kan ik gaan beginnen met afstellen? mijn 12mm carb heeft als grote sproeier op dit moment maat 70, nou wil ik op de 17.5mm carb een openluchtfilter die er dus op de 12mm niet op zat wat zou een goeie grote sproeier maat zijn om vanaf aftestellen?

mijn setup:
speedfight 2 l/c
yasuni z uitlaat
12mm carb maar word een Carburateur Dell'Orto 17.5 mm PHVA TS Minarelli Elektrische choke en vacuüm
orgi luchtfilter word openluchtfilter
polini hi speedvario 6.5 gram rollen
malossi kevlar v snaar
orginele koppeling rode trekveertje orgi drukveer
50cc snel l/c
tandwiel verhouding van speedfight voor 2005
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Sproeiers moet je afstellen wanneer dit alleen nodig blijkt te zijn.. De hoofdsproeier moet altijd afgesteld worden.. De rest is een bij zaak.

Weet niet wat voor 50cc snel je eronder hebt zitten, maar denk dat de winst naar een 17.5mm op een peugeot vertikaal blok maar erg minimaal zal zijn. Anders had de 100cc versie ook een grotere carb gehad dan 17.5
 
a oke dan hou ik het lekker bij de 12mm, nog een vraagje even iets amders. mijn scooter start heel slecht in de ochtend ik doe altijd contact uit en dan 20x kicken en remreiniger in het blok en dan start hij met moeiten en heel veel witten rook. later is dat weg dus geen koelvloeistof. zou dat op een defecte choke kunnen wijzen
 
Betreft die rook.. Ik heb dat vroeger ook gehad toen ik veel de goedkopere olie hebt gebruikt.. Ben van mening dat duurdere olie veel schoner verbrand.. Dat goedkope spul laat teveel troep achter en dat brand eigenlijk nooit meer goed schoon..
Wat bespaar je dan eigenlijk? Hoogstens 2 a 3 euro per fles een een hoop extra cilinder schoonmaak tijd wat er extra erbij komt.

Goedkope olie kan wel, maar dan heb je altijd last van veel rook ontwikkeling bij koude start en loopt gewoon slechter door.. En het kost je veel onderhoud om steeds de cilinder schoon te maken.. Maar zou nooit meer als 10 euro per fles er voor uitgeven..

Voordeel van de 12mm is dat je originele filter kan blijven zitten.. Je wilt echter niet met een open filter rijden (alleen al om diverse redenen)
geluid, extra onderhoud, slechte filtratie, je motorblok slijt gewoon intern harder (er komt veel meer fijnstof in de motor.
 
a oke dan hou ik het lekker bij de 12mm, nog een vraagje even iets amders. mijn scooter start heel slecht in de ochtend ik doe altijd contact uit en dan 20x kicken en remreiniger in het blok en dan start hij met moeiten en heel veel witten rook. later is dat weg dus geen koelvloeistof. zou dat op een defecte choke kunnen wijzen
Yep
 
Sproeiers moet je afstellen wanneer dit alleen nodig blijkt te zijn.. De hoofdsproeier moet altijd afgesteld worden.. De rest is een bij zaak.

Weet niet wat voor 50cc snel je eronder hebt zitten, maar denk dat de winst naar een 17.5mm op een peugeot vertikaal blok maar erg minimaal zal zijn. Anders had de 100cc versie ook een grotere carb gehad dan 17.5
100 cc versie is extreem laagtoerig hoeft dus niet groter als 17 ,5 die dingen zijn niet vooruit te branden .als hij een rappe 50 heeft met leuke uitlaat en spoel timmingen dan heeft een grotere carb wel nut zeker kwa trekkracht en ja ook op n peug vertikaal
 
ja deed het eig voor de top, maar kan dan net zo goed 70cc er opknallen dan.

Ik heb de 17,5mm carb, rode drukveer en dan moet ik alleen even 70cc bestellen anderen spruit stuk en luchtfilter en dan een sproeier setje toch? Of mis ik wat? Aan de anderen 2 sproeiers van de carb hoef ik niet te kloten toch? Dus alleen hoofdsproeier, stationaire schroef en mengschroef
 
suc6 met het afstellen dan.. Mij is het i.i.g nog nooit gelukt.. Ook niet toen ik hem bij een betere dealer hebt gebracht omdat ik er zelf ook niet meer eruit kwam.. Probleem is dat het luchtfilter niet geschikt is voor 70cc en deze behoorlijk remt als je meer dan de helft gas wilt geven.. En dan smoort hij hem gewoon. Je kan er natuurlijk allemaal gekke dingen met het luchtfilter gaan doen wat ik toen ook heb geprobeerd, maar het werd van kwaad tot erger. Heeft het gelopen ja, was het goed afgesteld, nee.. Liep het een beetje.. Nee want me originele setup had merkbaar meer koppel.
 
Zou snelle 70cc op 12mm kunnen afgesteld worden? Is toch allen dr hoofdsproeier aanpassen? En powerfilter er op of 3 gaten in het luchtfilterhuis? Als dat kan zou top zijn, ik mis dan alleen een beetje trek kracht. Of denken jullie dat ik met een normale 70cc incombinatie met een 12mm carb ook de 100 kan aan tikken?
 
Last edited:
Als je een 70 zet dan moet dat lange voor stuk op het filterhuis eraf dus alleen dan filter aan de carb gebruiken

En dan loopt het nog niet goed.. Zelf al eens geprobeerd. En dan zaag je dat bovenste buisje eraf waar het voorstuk erop komt. En dat helpt dan nog steeds niet. Ga je gaten boren in het filter, nog steeds niet.. Ondertussen gaat het geluid met een wortel van 3 omhoog..

Oh en ik had toen een DR70 kit voor peugeot vertikaal die wegens slechte afstelling helemaal ovaal was geworden..


Het werkelijke probleem ligt dat als je een 70cc monteerd ook het aantal cm3 in lucht aanvoer veel meer word.. Je hebt immers een grotere cilinder boring. En daar is het originele peugeot vertikaal filter al niet op berekend.. De doorvoer is zo krap dat hij aan de filterbox juist vacuum begint te zuigen en de filterbox juist daarom een belemmering word. Sommige andere luchtfilterboxen zijn wat ruimer berekend en daar heb je die marge net wel.

Het ideaalste is gewoon de 12mm eronder te houden.. Maar je moet het maar net weten af te stellen, als dat wel zou lukken...

Een open luchtfilter wil je echt niet voor op de openbare weg.. En daar zijn diverse redenen voor.
 
Ja zon openluchtfilter heeft idd wel veel nadelen... en trekt veel aandacht.

Maar ik gebruik deze scooter eigenlijk om alleen naar school te gaan (1km rijden)en top runs. Nouja top runs doe ik niet in regen veel ste glad voor mij, en ik ben van mening als je een hele grote powefilter koopt dat die 1km wel kan houden in nat weer. Goed zal het niet zijn voor carb cilinder enz, ik ga eigenwijs doen ik koop binnenkort een dr70cc en dan een powerfilte. Heb al een sproeier set, dus dan ga ik daar mee rond rijden mocht mijn blok echt de tering in lopen(wat ik niet verwacht) heb ik hier een reserve blok liggen.
 
En dan loopt het nog niet goed.. Zelf al eens geprobeerd. En dan zaag je dat bovenste buisje eraf waar het voorstuk erop komt. En dat helpt dan nog steeds niet. Ga je gaten boren in het filter, nog steeds niet.. Ondertussen gaat het geluid met een wortel van 3 omhoog..

Oh en ik had toen een DR70 kit voor peugeot vertikaal die wegens slechte afstelling helemaal ovaal was geworden..


Het werkelijke probleem ligt dat als je een 70cc monteerd ook het aantal cm3 in lucht aanvoer veel meer word.. Je hebt immers een grotere cilinder boring. En daar is het originele peugeot vertikaal filter al niet op berekend.. De doorvoer is zo krap dat hij aan de filterbox juist vacuum begint te zuigen en de filterbox juist daarom een belemmering word. Sommige andere luchtfilterboxen zijn wat ruimer berekend en daar heb je die marge net wel.

Het ideaalste is gewoon de 12mm eronder te houden.. Maar je moet het maar net weten af te stellen, als dat wel zou lukken...

Een open luchtfilter wil je echt niet voor op de openbare weg.. En daar zijn diverse redenen voor.
Ik heb n 21 op dat filterboxje zitten inderdaad pijpje eraf zagen . boxje is een soort opslag ruimte .zet een maar eens een slang op inplaats van dat filter hoe langer de slang hoe meer trekkracht. inlaat resonantie .maar dan krijg je op hoge snelheid dus te weinig lucht verkeerde resonantie en dan zeg jij dat jij m wegbrengt naar de betere dealer .dus niet zelf Afstelt .En dan wegens slechte afstelling ovaal geworden het is jou dus nooit gelukt om dat goed te krijgen .snap ik dat goed .en dat zogezegde vacuum trekken bevorderd de stroomsnelheid dat is zeer positief
 
Last edited:
Ik heb een vraag, wat denken jullie dat voor mij de beste 70cc lc cilinder is voor op een 12mm carb. Waarmee ik dus het meeste uit mijn setup kan halen. Want bijvoorbeeld een hele snelle 70cc gaat nooit op zijn best lopen denk ik op een 12mm carb. Er zit ook een yasuni r op dus die is voor 70cc gemaakt
 
Ik heb een vraag, wat denken jullie dat voor mij de beste 70cc lc cilinder is voor op een 12mm carb. Waarmee ik dus het meeste uit mijn setup kan halen. Want bijvoorbeeld een hele snelle 70cc gaat nooit op zijn best lopen denk ik op een 12mm carb. Er zit ook een yasuni r op dus die is voor 70cc gemaakt
70 of 80cc kan je er gerust onder zetten maar zet er dan een 17,5mm cabrateur op met sproeier 95 met power filter dan kan je hem beste afstellen ga niet met standaard luchtfilter bakken zitten ouhoeren want dan zou je hem niet als de beste krijgen en als je een power filter er op zet is een aanrader om een bescherm hoes er om tedoen voor de rommel enz als je hem dan gaat afstellen zet er dan wel rode druk veer op dan trekt hij mooi in 1 rechte toeren lijn druk veer rood of paars aan rader en met je rolletjes gaan spelen hoe zwaarder je rolletjes hoe hoger je top ligt
 
Back
Top