Speedfight 2 afstellen en nog wat vraagjes

WEBRacing

Well-Known Member
Hoi, ik zal zo uitgebreid mogelijk zijn.
Ik heb een 2e handse speedfight 2 gekocht, van 2007. 50CC, luchtgekoeld, het lijkt allemaal origineel.
Heeft nu bijna 24000 gelopen, en doet het op zich prima.

Tot ik het nodig vond om met de carbarateur te gaan klooien. Keer schoongemaakt, gewoon de staat bekijken. Zag er nog prima uit.
Maar nu krijg ik hem niet meer lekker afgesteld. Als ik het goed heb heb ik een gunther carb.
Sproeier heb ik niets aan veranderd, en hij liep voorheen goed, met een mooi koffiebruine bougie. Dus ik denk niet dat het daar aan ligt. De maat zag ik er niet op staan, heb ik wel voor gekeken.
Bougie en luchtfilter zijn nieuw. Luchtfilter heeft gewoon het standaard huis, geen sportfilter oid.

Wat er precies gebeurt, hij start hartstikke prima, maar als je gas geeft gebeurt er bijna niets. Toeren stijgen iets, dan niets meer, zelfs bij vol gas. Naar mijn vermoeden verzuipt hij behoorlijk. Maar, als hij wat warmer is, en de choke er af is (denk ik) rijd hij eigenlijk wel redelijk.
Ik heb ook een beetje die choke heen en weer verschoven, dus misschien is die instelling veranderd? Weet iemand de standaard afstelling van de choke? (voor zo ver ik weet kan je hem afstellen door in en uit te schroeven?)

Maar ook zonder choke is het niet perfect. 0-30 trekt hij goed door, daarboven gebeurt er eigenlijk weinig meer. Hij trekt nog steeds door naar de 60, maar moet er wel erg lang op wachten.

Kapotte choke? (lijkt me eigenlijk niet, aangezien hij na een tijdje er wel af gaat naar mijn idee)
Of zit ik echt zo slecht met mijn afstelling? Tips? Het wil me niet echt lekker lukken.
1,5 draaien naar buiten lijkt hij ook niet echt lekker op te reageren. (misschien zit er een grotere sproeier in oid?)
Proberen af te stellen heb ik naar aanleiding van deze guide gedaan:
http://www.scooter-freaks.nl/forum/...449972-how-to-de-carburateur-en-het-afstellen


Wat denken jullie dat het zou kosten om dat bij een zaak te laten doen? Het hoeft echt alleen de luchtstel schroef te zijn, (en stationair dan) want met deze setup heeft hij wel gewoon mooi gelopen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Je hebt iets los gehaald, neem aan dat je de oude pakkingen hebt gebruikt? Deze zijn normaal niet eeuwig te gebruiken, dus kan best zijn dat de aansluiting tussen spruitstuk en carburateur niet goed is.

Zover ik weet kan je de choke niet afstellen.. Hij kan alleen open en dicht indien nodig.. Alleen mag er geen vuil er tussen komen zoals zand en modder. Wat heb je precies schoon gemaakt.. De kanaaltjes moet je normaal ook goed door blazen..
 
Klopt, pakking heb ik hergebruikt. Zag er nog wel prima uit. Hij zit ook goed om, met het uitstekende stukje naar boven.
Kan natuurlijk zijn dat hij daar langs lekt. Lektesten met remmenreiniger? Al denk ik eerlijk gezegd niet dat daar het probleem zit. Pakking zag er echt nog netjes uit.

Ik heb een hoop filmpjes van Mark Savage gekeken, het lijkt wel alsof hij weet waar hij het over heeft, al is de uitleg niet altijd even duidelijk.
https://www.youtube.com/channel/UCv8JIBfVdNoNLO9FKwkLg7Q
Daar had ik dus gehoord dat je hem kan afstellen door in en uit te schroeven. Ik had hem een beetje vast gezet, en toen stond hij verkeerd om, dus heb ik hem omgedraaid. Dus heb ik kans dat ik hem daar mee heb uitgedraaid. (als dat uberhaupt mogelijk is natuurlijk)
Later heb ik hem weer losgehaald, en hem een halve slag terug gedraaid, dus hij zou wel weer ongeveer in zijn oude positie moeten zitten. (nogmaals, als het uberhaupt mogelijk is :p)

Vuil zit er zeker niet in. Ik heb alle sproeiers er uit gehaald, doorgespoten met remmenreiniger, de kanalen ook helemaal doorgespoten, en de rest ook een beetje schoongemaakt natuurlijk. Het enige wat ik niet heb gedaan, en wat ik sommige mensen zie doen is de stationair en luchtschroef er uit draaien, en die (en de kanaaltjes) schoonmaken.
 
Last edited:
Back
Top