Speedfight 2 70cc gaat maar 65

RPPC

Member
Ik heb een probleem met mijn speedfight dat ie maar 65-70 max loopt.
Ik las hier op het forum dat sommige mensen met een dr 70 rustig de 90 aantikken dus ik vroeg me af wat hier fout gaat.
Ook lees ik veel over dat nieuwe speedfights een kortere vertanding hebben en daarom niet zo hard kunnen, mijne komt uit 2008 dus misschien is dat bij mij wel zo.

Dit is nu mijn setup:
Dr70
12mm gurtner
sproeier 72
polini hi speed vario
3x8 + 3x8.5 grams rollen
Sito plus ontgrenst
polini v snaar
standaard koppeling, trekveren en drukveer.
de witte piemel is trouwens ook al uit het lichtfilter gehaald

Welke veranderingen kan ik maken zodat ie wat harder optrekt en hogere top heeft?

Grotere carb, andere vario/ koppeling?
 
Advertisement - register to remove this

Als die echt hele hoge toeren begint te draaien vanaf de 60km/u op de teller..

Je hoort een hele duidelijke overgang van laag / normaal) naar zeer hoog) dan is de vertanding te kort.

Beste om er achter te komen is tanden tellen van alles.
 
Tandjes tellen vwb de overbrenging.
Maar zou ook de rollers eens wat lager doen.
Rond de 7. Misschien wel 6,5 dat is even uittesten.

Je kan best met een 12mm Gurtner blijven rijden.
Is zuinig en makkelijk met het originele filter.
Grotere teur kan ook, trekt stukken beter maar afstellen word dan ook lastiger en het kan zijn dat je een sportfilter moet gaan gebruiken.

Is de v-snaar nog goed ?
Ik ben niet zo wild van de Polini vario en rij liever met de standaard vario.

Hoe ziet je bougie eruit bij een tijd vol gas ?
Rij je nog met de aanzuigbuis onder de buddy ?

Wat bedoel je met de witte piemel ?
De 2 tuutjes aan het begin van de aanzuigbuis ?
 
Oke zodra ik thuis ben ga ik die tandjes maar eens tellen, nog nooit mn vertanding uit elkaar gehaald maar daar staat vast wel een post over op het forum.

Verder wil ik best een grotere carb voor extra koppel. Melf zegt dat een 19mm het mooiste past, kan ik dan nog de standaard luchtfilter gebruiken? en welke dellorto moet het dan zijn want er zijn best veel versies.

V-snaar is nog goed en bougie is koffiebruin.

Standaard vario zal ik dan maar weer eens proberen, multivar lees ik ook veel goeda over maar als het weinig scheelt in koppel en topsnelheid dan bespaar ik natuurlijk graag het geld

En met de witte piemel bedoel ik idd die tuutjes in de aanzuigbuis, de aanzuigbuis gebruik ik nog wel.
 
Ik had die aanzuigbuis eraf gehaald.
Leek mij makkelijker ipv die tuutjes eruit te vissen. Had hierdoor wel sproeier 78.

Vwb de carb zou ik in ieder geval een nemen met de bediening aan de linkerkant.
Anders is afstellen lastig ;-)
En zorg dat je een metalen vlotterbak hebt. Bepaalde types Dellorto met plastic vlotterbak kunnen gaan lekken. Voornamelijk als ze wat ouder zijn.
Je kunt ook kijken naar Polini carbs.

Met een 19 carb is het mogelijk het originele filter te gebruiken als je handig bent en een beetje pionieren niet erg vind. Hangt er ook vanaf of je het originele inlaat spruitstuk blijft gebruiken of bv een BGM of stage 6 gaat monteren.

Voor de vertanding is het gewoon de 5 boutjes los en de deksel voorzichtig loswikken. Hier zit een pakking onder. Als deze bruin is dit 9 van de 10 keer de originele pakking. Het achterwiel moet ook los.
Er zit olie in de vertanding. Deze ga je natuurlijk netjes opvangen in een bak en bij de boel weer dicht zetten vul je via de plug op de carter. 110ml 10w70 of 10w80 uit het hoofd.
Lekker dikke olie iig.
Let goed op waar bepaalde ringen zitten want die blijven wel eens plakken door de olie.
Maak voor jezelf gewoon een paar foto's voor je alles los trekt zodat je het weer goed in elkaar krijgt. Moeilijk is het niet maar het moet wel weer goed in elkaar ;-)

De Vario kan je wel laten zitten hoor.
Ik was er zelf niet zo wild van maar dat betekent niet dat je er niet mee kan rijden.

Succes
 
overbrenging kun je toch ook controleren zonder het zaakje open te maken.
  • Scooter op de standaard,
  • Ventiel van je achterwiel in de laagste stand
  • Streepje op de koppelingsbel
  • De koppelingsbel draaien totdat de ventiel van het achterwiel weer op zijn laagste punt staat.
Aantal volle slagen die je aan de koppelingsbel hebt moeten draaien om het achterwiel één keer rond te krijgen is de overbengverhouding.
 
overbrenging kun je toch ook controleren zonder het zaakje open te maken.
  • Scooter op de standaard,
  • Ventiel van je achterwiel in de laagste stand
  • Streepje op de koppelingsbel
  • De koppelingsbel draaien totdat de ventiel van het achterwiel weer op zijn laagste punt staat.
Aantal volle slagen die je aan de koppelingsbel hebt moeten draaien om het achterwiel één keer rond te krijgen is de overbengverhouding.
Klopt, alleen erg nauwkeurig is dit niet.
De twee verschillende vertandingen schelen maar 4 tandjes. 42 of 46 ;-)

Ik vermoed dat hij de 42 heeft.
De 46 zit vaak op de oudere vloeistof gekoelde speedfights.
 
Oke ik ga eerst wel die methode gebruiken dat niet alles uit elkaar hoeft, als ik het dan nog niet weet/ snap haal ik de boel wel los.

En wat is het verschil tussen standaard spruitstuk en stage 6 of bgm? makkelijkere aansluiting van carburateur of beter performance?

En als ik die aanzuigbuis eraf haal wordt ie wel een stuk luider ofniet?
 
Ik help graag maar je kan zelf ook wat doen hé ;)
De aanzuigbuis kun je testen of dit scheelt of niet.
De betreffende spruitstukken kun je googlen.

Afstellen kost gewoon tijd.
 
Ik zou zowiezo voor een grotere carburateur gaan.. 12mm is eigenlijk te klein voor een 70cc.

De hele inlaat is gewoon niks voor een 70cc.

Je zou ook denken dat 17,5mm te klein zou zijn voor 100cc.. Toch zit dat er standaard erop. Waarom? Het is een nogal tam motorblok.
 
Okee heb gisteren een dellorto 17,5 PHVA TS elektrische choke zonder vacuum en spruitstuk adaptor 17,5 dellorto naar origineel peugeot binnen gekregen. Ga deze er vanavond op proberen te krijgen en kijken hoe ik het met de luchtfilter ga doen, nog geen tijd gehad om naar de vertanding te kijken.
 
Dan moet je het vooral zo laten. Want het is al eeb hoop ellende om het goed afgesteld te krijgen met andere opties.
 
Back
Top