Speedfight 2 70cc begrenst?

RPPC

Member
Dus, Ik heb laatst een speedfight 2 AC uit 2008 gekocht, heeft sinds aankoop 3 of 4 jaar gereden en daarna stilgestaan tot heden (althans volgens verkoper/eerste eigenaar) Km stand: 10k, loopt 56


Ik ben overigens geen sleutelkoning dus alle informatie heb ik op forums gezocht voor mijn probleem.
Hij is nog helemaal origineel op de sito plus uitlaat na, er zit vgm ook een sproeier 52 in.
De vorige eigenaar zei wel dat de vsnaar wellicht vervangen zou moeten worden en dat bleek waar te zijn.
Hij trok niet op tot 20km/h en daarna trok ie wel goed. Varioplaat zit er ook nog in. Afstelling is goed.
Toen heb ik een nieuwe v snaar, top racing trekveertjes en een witte malossi drukveer gekocht. Tijdens de installatie brak een van de remschoentjes van de koppeling af wat ook een oorzaak zou kunnen zijn van de slechte trekkracht. Nieuwe koppeling besteld die morgen binnenkomt.
Zouden al deze onderdelen na installatie het probleem verhelpen?

En dan nog een vraag.
Zou een 70cc met varioplaat nog in de scooter de hele boel kapot maken? Ik wil namelijk dat ie goed trekt maar top rond 55 loopt.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dus, Ik heb laatst een speedfight 2 AC uit 2008 gekocht, heeft sinds aankoop 3 of 4 jaar gereden en daarna stilgestaan tot heden (althans volgens verkoper)

Ik ben overigens geen sleutelkoning dus alle informatie heb ik op forums gezocht voor mijn probleem.
Hij is nog helemaal origineel op de sito plus uitlaat na, er zit vgm ook een sproeier 52 in.
De vorige eigenaar zei wel dat de vsnaar wellicht vervangen zou moeten worden en dat bleek waar te zijn.
Hij trok niet op tot 20km/h en daarna trok ie wel goed. Varioplaat zit er ook nog in. Afstelling is goed.
Toen heb ik een nieuwe v snaar, top racing trekveertjes en een witte malossi drukveer gekocht. Tijdens de installatie brak een van de remschoentjes van de koppeling af wat ook een oorzaak zou kunnen zijn van de slechte trekkracht. Nieuwe koppeling besteld die morgen binnenkomt.
Zouden al deze onderdelen na installatie het probleem verhelpen?

En dan nog een vraag.
Zou een 70cc met varioplaat nog in de scooter de hele boel kapot maken? Ik wil namelijk dat ie goed trekt maar top rond 55 loopt.

Ik weet niet of je in sterkte bent veranderd qua drukveer, maar dat moet je volgens mij dan wel compenseren met lichtere/zwaardere rollen. Ik heb nu een Ludix die een nieuwe sterke drukveer heeft, en nu moet ik in rollen omlaag aangezien de rollen die hij nu heeft, is afgestemd op de lamme drukveer die ik er eerst in had zitten.
 
Ik weet niet of je in sterkte bent veranderd qua drukveer, maar dat moet je volgens mij dan wel compenseren met lichtere/zwaardere rollen. Ik heb nu een Ludix die een nieuwe sterke drukveer heeft, en nu moet ik in rollen omlaag aangezien de rollen die hij nu heeft, is afgestemd op de lamme drukveer die ik er eerst in had zitten.
Die nieuwe drukveer zou 30% sterker moeten zijn dan origineel. En ik heb nog 8g rolletjes die ik erin wilde gooien ipv de originele 8.5 gram. Weet niet of dat verschil uberhaubt iets uithaalt.
 
Witte druk veer en 8 tot 9 gram zou redelijk moeten rijden.
Is altijd even aankijken.

Je varioplaat houden kan prima, alleen even goed aanvoelen waar je top zit en en niet extra gas gaan geven dit levert extra druk op de onderdelen op wat niet te goede komt aan de levensduur.

Zou wel een degelijke 70cc halen van DR of top performance deze zijn identiek slijtvast en goed gefabriceerd.

Drukveer zou wel malossi geel of rood worden. Sito + kan prima met die cilinder.
Grotere sproeier heb je wel nodig en zou het luchtfilter begrenzer er sowieso dan uithalen.

Oja, en prop uit de uitlaat mocht dat nog niet zo wezen. Dat verneukt ook echt de performance van de uitlaat.
Heeft ook op een 50cc al een aanzienlijk boost qua optrekken
 
Oke vandaag zijn alle onderdelen binnengekomen en geinstalleerd. Eindstand: Witte malossi drukveer, groene trekveren van topracing, nieuwe koppeling en originele 8.5 gram rolletjes. Hij trekt nu beter dan voorheen wat al niet moeilijk was maar ik weet nog niet zeker of ik helemaal tevreden ben.

Stel ik wil hem nu nog sneller laten trekken, moeten dan de rolletjes lichter of de trekveren sterker?
 
Trekveren zorgen alleen voor de toeren van het optrekken en de koppeling is opgekomen na dat je +/- de 20km gepasseerd bent.

Rollen lichter of zwaarder kan niemand zeggen dat is echt een kwestie van testen.
Je kan grof gezegt nu heel licht gaan of zwaar.

Zo kun je zelf heel snel voelen wanneer je te hoog in toeren rijd of te laag.
Een variomatic systeem heeft kort door de bocht 1 toerental waar je het meeste vermogen hebt.

Alles hier dicht opheen ( varieert natuurlijk iets) heet je powerband. Dit is dus waar je het meeste vermogen hebt.

Dit moet op elkaar worden afgestemd.
Je cilinder draait graag X aantal toeren. Daar heb je dus ook een uitlaat nodig die graag die X aantal toeren draait

Kort ander puntje is ook je verbranding.
Hoe meer lucht en benzine ( goede verhouding uiteraard ) je in een cilinder kan krijgen, hoe groter de knal, en zo ook meer vermogen.

Als je hier echt dieper op in wilt raad ik je aan een paar van die how to of uitleg filmpjes te kijken op youtube.

Die geven een duidelijk beeld wat er allemaal gebeurd en zo kun je ook als beginnend sleutelaar veel leren.

Anders doe je 2 dingen tegelijk en weet je straks niet meer hoe het zat of wat je er dan aan moet doen om het op te lossen.
 
Trekveren zorgen alleen voor de toeren van het optrekken en de koppeling is opgekomen na dat je +/- de 20km gepasseerd bent.

Rollen lichter of zwaarder kan niemand zeggen dat is echt een kwestie van testen.
Je kan grof gezegt nu heel licht gaan of zwaar.

Zo kun je zelf heel snel voelen wanneer je te hoog in toeren rijd of te laag.
Een variomatic systeem heeft kort door de bocht 1 toerental waar je het meeste vermogen hebt.

Alles hier dicht opheen ( varieert natuurlijk iets) heet je powerband. Dit is dus waar je het meeste vermogen hebt.

Dit moet op elkaar worden afgestemd.
Je cilinder draait graag X aantal toeren. Daar heb je dus ook een uitlaat nodig die graag die X aantal toeren draait

Kort ander puntje is ook je verbranding.
Hoe meer lucht en benzine ( goede verhouding uiteraard ) je in een cilinder kan krijgen, hoe groter de knal, en zo ook meer vermogen.

Als je hier echt dieper op in wilt raad ik je aan een paar van die how to of uitleg filmpjes te kijken op youtube.

Die geven een duidelijk beeld wat er allemaal gebeurd en zo kun je ook als beginnend sleutelaar veel leren.

Anders doe je 2 dingen tegelijk en weet je straks niet meer hoe het zat of wat je er dan aan moet doen om het op te lossen.
Heel erg bedankt voor alle hulp!

Ik ga nu maar eens aan de gang met de perfecte afstelling zoeken.
 
Back
Top