Speedfight 2 70CC AC hapert?

Hoi,

Heb laatst een Airsal 70cc T6 cilinder gekocht voor mijn SF2. Op mijn 12mm carburateur rijdt ie gewoon goed, alleen op mijn 17,5mm Dellorto hapert ie als ik gas geef.

Mijn setup is als volgt :

Cilinder : Airsal 70cc T6
Uitlaat : Bidalot Echap. S3R
Variateur : Polini High-Speed met 6,3gr rollen van Polini
V-Snaar : Polini
Koppeling : Polini Speedclutch 3G met groene trekveren ook van Polini 3G op de 3e stand (strakheid)
Carburateur : 17,5mm Dellorto met 80 sproeier
Bougie : 8

Ik denk zelf dat een grotere sproeier het probleem oplost. Alleen zou het graag willen weten, en zo ja welke maat zou ik dan moeten pakken? Zit zelf te denken tussen de 90-100 maar hoor graag jullie meningen. Als ik nog iets anders beter kan aanpassen hoor ik dat ook graag.

Met vriendelijke groet,
Yorick
 
Advertisement - register to remove this

Grotere carb = Meer lucht , Betekent dus een kwestie van grotere sproeier, En even je bougie nalopen welke kleur die is met 17.5 ff starten klein stukje rijden 100 meter is al genoeg en even posten wat de kleur is!
 
Staat de luchtschroef goed?

Beter een Bougie 9 op een 70cc race cilinder. Sproeier 1-2 hoger (82/84) is zat. Is niet voor niets al een grotere carb/volume. Luchtfilter ontgrenst uiteraard hoger in sproeier.
Grotere carb = Meer lucht , Betekent dus een kwestie van grotere sproeier, En even je bougie nalopen welke kleur die is met 17.5 ff starten klein stukje rijden 100 meter is al genoeg en even posten wat de kleur is!

Hoi,
ik heb gisteren een MHR Malossi racefilter gehaald voor mijn 17,5mm carb. Ook heb ik een grotere sproeier geprobeerd (80/82/84/90/96/100) en nogsteeds blijft hij haperen. Hij trekt goed op maar daarna maakt hij een bluhhh geluid. Ook als ik mijn lucht bijna dicht draai loopt ie veel beter als dat ik hem verder open zet. Ik zat te denken aan een grotere sproeier zoals een 108/110 en dat even proberen. Ik heb ook nog me gasnaald 1 stap hoger gezet maar dat hielp verder niet (omdat de bougie iets te wit was). Ik merk wel als ik steeds een stap hoger ga met me sproeier dat ie wel beter wilt gaan lopen, maar wil het even zeker weten voordat ik weer geld uit ga geven voor nieuwe sproeiers.

Hoop dat jullie mij hierbij nog kunnen helpen.

Mvg
Yorick
 
Als je geld bespaart op sproeiers moet je geen 70cc kopen , Even terug naar het onderwerp , Gooi jij er een powerfilter onder die laten nogmeer lucht je carb in waardoor je sproeier maat OOK wel wat maatjes groter mogen , tevens is een witte bougie is mengsel te arm , Ontsteking kapot en of bougie te heet . , zal dus wel een paar maten groter gaan voor je je cillinder in elkaar draait.

Tevens is het voor ons gissen welke sproeier goed is , Dit is voor iedere scooter verschillend.. koop online gewoon een setje van 100 tot 120 voor 2 10js gezien een scooterboer al gauw voor 1 sproeier 2 euro p/s vraagt lijkt dit me het goedkoopste.
 
Als je geld bespaart op sproeiers moet je geen 70cc kopen , Even terug naar het onderwerp , Gooi jij er een powerfilter onder die laten nogmeer lucht je carb in waardoor je sproeier maat OOK wel wat maatjes groter mogen , tevens is een witte bougie is mengsel te arm , Ontsteking kapot en of bougie te heet . , zal dus wel een paar maten groter gaan voor je je cillinder in elkaar draait.

Het is niet omdat ik geld wil besparen had al 11 verschillende sproeiers geprobeerd en wou zeker weten of ik de goede kant opging. Zal er binnenkort wel een nog grotere sproeier in zetten en kijken wat ie dan zou doen.
 
Als een scooter iets te arm loopt is de gasnaald stand aanpassen niet de oplossing. Gasnaald rijker zetten is ook niet een manier ter vervanging van een grotere hoofdsproeier... De gasnaald bepaald slechts 1e gas in het begin en is meer bedoelt voor fine tuning mocht je scooter alleen in het begin te weinig krijgen...
Normaal gesproken (basis) is het totaal niet nodig de gasnaaldstand te gaan wijzigen, je dient allereerst de juiste hoofdsproeier te vinden.

De Dellorto 17.5 uit jouw setup is toevallig toch geen imitatie carb? Dit vraag ik omdat de symptomen die je noemt mij erg doen denken aan een onmogelijk af te stellen carburateur, het feit dat je alle maten hoofdsproeiers inmiddels al geprobeerd hebt en je luchtschroef schijnbaar niet eens op 1.5 (basis) kunt zetten...

Met een std luchtfilter op jouw setup zou die met sproeier 80/82, luchtschroef op 1.5 slag al in de juiste richting moeten zitten. Is mij überhaupt een raadsel waarom hier sproeier 90-100 voor nodig zou zijn...
 
Het is niet omdat ik geld wil besparen had al 11 verschillende sproeiers geprobeerd en wou zeker weten of ik de goede kant opging. Zal er binnenkort wel een nog grotere sproeier in zetten en kijken wat ie dan zou doen.
Dan is het goed ik bedoel te zeggen dat afstellen geld kost haha, Ik zou gewoon in maten groter gaan pak een x 110 loopt ie hierop stotterend en geen broaap meer pak je een lager dit is meestal te veel.
 
Als een scooter iets te arm loopt is de gasnaald stand aanpassen niet de oplossing. Gasnaald rijker zetten is ook niet een manier ter vervanging van een grotere hoofdsproeier... De gasnaald bepaald slechts 1e gas in het begin en is meer bedoelt voor fine tuning mocht je scooter alleen in het begin te weinig krijgen...
Normaal gesproken (basis) is het totaal niet nodig de gasnaaldstand te gaan wijzigen, je dient allereerst de juiste hoofdsproeier te vinden.

De Dellorto 17.5 uit jouw setup is toevallig toch geen imitatie carb? Dit vraag ik omdat de symptomen die je noemt mij erg doen denken aan een onmogelijk af te stellen carburateur, het feit dat je alle maten hoofdsproeiers inmiddels al geprobeerd hebt en je luchtschroef schijnbaar niet eens op 1.5 (basis) kunt zetten...

Met een std luchtfilter op jouw setup zou die met sproeier 80/82, luchtschroef op 1.5 slag al in de juiste richting moeten zitten. Is mij überhaupt een raadsel waarom hier sproeier 90-100 voor nodig zou zijn...
Je was me voor over die imitatie carb:rolleyes:
 
Als een scooter iets te arm loopt is de gasnaald stand aanpassen niet de oplossing. Gasnaald rijker zetten is ook niet een manier ter vervanging van een grotere hoofdsproeier... De gasnaald bepaald slechts 1e gas in het begin en is meer bedoelt voor fine tuning mocht je scooter alleen in het begin te weinig krijgen...
Normaal gesproken (basis) is het totaal niet nodig de gasnaaldstand te gaan wijzigen, je dient allereerst de juiste hoofdsproeier te vinden.

De Dellorto 17.5 uit jouw setup is toevallig toch geen imitatie carb? Dit vraag ik omdat de symptomen die je noemt mij erg doen denken aan een onmogelijk af te stellen carburateur, het feit dat je alle maten hoofdsproeiers inmiddels al geprobeerd hebt en je luchtschroef schijnbaar niet eens op 1.5 (basis) kunt zetten...

Met een std luchtfilter op jouw setup zou die met sproeier 80/82, luchtschroef op 1.5 slag al in de juiste richting moeten zitten. Is mij überhaupt een raadsel waarom hier sproeier 90-100 voor nodig zou zijn...

De carb die ik gebruik is : https://k-parts.nl/carburateur-dell-orto-17-5-mm-phva-ts-minarelli-elektrische-choke-en-vacuum.html
 
Ik dacht dat het niet zoveel uitmaakte aangezien hij gewoon goed sluit? Maar als jij zegt dat het niet kan/hoort welke carb raadt jij mij dan aan?
Type 1389 = Minarelli
Type 1403 = Peugeot ZONDER VACUÜM aansluiting:
https://k-parts.nl/carburateur-dell-orto-17-5-mm-phva-ts-minarelli-elektrische-choke.html

Heeft jouw SF2 een VACUÜM dan is 1403 echter weer niet de juiste... Maar als ik een carb aanschaf dan op zn minst eentje die exact toepasbaar is op mijn merk scooter ;)
 
Last edited:
Type 1389 = Minarelli
Type 1403 = Peugeot ZONDER VACUÜM aansluiting:
https://k-parts.nl/carburateur-dell-orto-17-5-mm-phva-ts-minarelli-elektrische-choke.html

Heeft jouw SF2 een VACUÜM dan is 1403 echter weer niet de juiste...
Desalnietemin als ik een carb aanschaf, op zijn minst eentje die exact toepasbaar is op mijn merk scooter ;)
Blok van Peugeot is heel anders als n minarelli blok , schaf dus maar een nieuwe carb inderdaad aan , Zal die stukke beter lopen als dat die nu doet .

Zou deze eventueel kunnen? : https://www.vischscooters.nl/p/carburateur-dellorto-phva-17-5-mm-peugeot/449
 
Ziet er onbetrouwbaar uit...

Advies:
Houd je altijd aan de officiële Dellorto type nrs met uitgebreide beschrijving (aansluitingen etc) passend bij jouw merk/type scooter. Dellorto dient tevens in de carburateur afgedrukt te staan...
https://www.easyparts.nl/Carburateurs-and-Onderdelen-Dellorto-c21305447

Ik heb deze gevonden : https://k-parts.nl/carburateur-dell-orto-17-5-mm-phva-ts-minarelli-elektrische-choke.html (wat ook een 1403 is) maar hier staat ook weer bij dat het Minarelli is. Want de carb die ik nu heb is een 1389 waarvan ik de vacuüm heb afgesloten met een rubber.
 
Dat is dus ook deze:
https://www.easyparts.nl/Carburateu...Carburateurs-and-Onderdelen-Dellorto)-p131421

Check de scooter toepassingslijst maar,
duidelijk voor jouw SF2 (en Minarelli).
Maar ik begrijp dus dat jouw SF geen vacuümpomp heeft en werkt dus met electrische kraan? Dan heb je de vacuüm idd niet nodig en kun je deze afsluiten. Maar ik raad je de 1403 aan omdat deze expliciet op SF2 toepasbaar is. De 1389 heeft al een vacuüm aansluiting en dus ongeschikt voor SF2 mits je dit gaat afsluiten maar bij de 1403 hoeft dit dus niet.
 
Dat is dus ook deze:
https://www.easyparts.nl/Carburateur-DELLORTO-PHVA-Ø17.5TS-(elektrische-choke)-Inschuif_(Carburateurs-and-Onderdelen-Dellorto)-p131421

Check de scooter toepassingslijst maar,
duidelijk voor jouw SF2 (en Minarelli).
Maar ik begrijp dus dat jouw SF geen vacuümpomp heeft en werkt dus met electrische kraan? Dan heb je de vacuüm idd niet nodig en kun je deze afsluiten. Maar ik raad je de 1403 aan omdat deze expliciet op SF2 toepasbaar is. De 1389 heeft al een vacuüm aansluiting en dus ongeschikt voor SF2 mits je dit gaat afsluiten maar bij de 1403 hoeft dit dus niet.

Dan is de keuze snel gemaakt, ik zou je nog snel laten weten wat ie doet. Dankje voor alle hulp!
 
Dat is dus ook deze:
https://www.easyparts.nl/Carburateur-DELLORTO-PHVA-Ø17.5TS-(elektrische-choke)-Inschuif_(Carburateurs-and-Onderdelen-Dellorto)-p131421

Check de scooter toepassingslijst maar,
duidelijk voor jouw SF2 (en Minarelli).
Maar ik begrijp dus dat jouw SF geen vacuümpomp heeft en werkt dus met electrische kraan? Dan heb je de vacuüm idd niet nodig en kun je deze afsluiten. Maar ik raad je de 1403 aan omdat deze expliciet op SF2 toepasbaar is. De 1389 heeft al een vacuüm aansluiting en dus ongeschikt voor SF2 mits je dit gaat afsluiten maar bij de 1403 hoeft dit dus niet.

Hoi,
Nu heb ik een andere dellorto carb en nogsteeds bluuht ie. En ja deze carb is voor een Peugeot! Ik heb nu sproeier 100 erin zitten en hij loopt wel alleen niet optimaal. Namelijk : als ik mijn lucht bijna helemaal DICHT draai loopt ie veeeeel beter dan 1,5 slag open. Ik heb btw een Malossi luchtfilter erop zitten. Is dit normaal bij een powerfilter? En hoe fix ik die bluuh? Is dat gewoon een kwestie van grotere sproeier of???
Hoor nog graag van jullie!
 
Back
Top