Speedfight 1

5erveD

Active Member
Goedenavond!

Ik heb mij aangemeld op forum om wat wijzer te worden over de afstelling van mijn Speedfight 1

Het was in beginsel een project welke de nodige liefde nodig had om een beetje te rijden.
Er moest een nieuwe variateur in want de oude was echt op idem voor de rollertjes.
Normaal gaat er 9 Gram in dacht ik. Er zit nu 7.5 in.

Helaas is de Gurtner Carburateur in de jaren redelijk mishandeld en is deze vervangen voor een imitatie.
De gartner moet ik nog eens goed nakijken en wellicht kan ik is die nog te redden maar denk het niet.
Ik krijg hem alleen niet helemaal lekker afgesteld. Nu lees ik dat dat ook precies het probleem is bij deze imitaties.
Er zit nu een 74 sproeier in. Heb afgelopen weken wat geprobeerd met vallen en opstaan tot gevolg.
Bougie is eerst zwartig geweest wat mi zou duiden op te rijk afgesteld. Hij rookt ook wat bij stationair.
Met de sproeier 74 is dit zwarte aan het wegtrekken en wordt het meer koffie kleur.
Ik vermoed dat ik in de buurt kom.
Is dit nu een kwestie van steeds een stapje hoger in de sproeier maat ?

De speedfight rijdt zonder aanzuigbuis prop. Degene voorin met de 2 kleine aanzuigbuisjes.
Er zit een Ixil uitlaat op. Ik ben niet zo bekend met deze uitlaat.
Voor zover ik weet uit mijn jeugd waarin ik een Speedake had rijden deze Peugeotjes meestal het beste op een standaard pijp.

Koppeling is los geweest en volgens mij is dit standaard. Er is door mij geen trek of drukveer vervangen.
Snaar is wel vervangen die was aardig af.

Gasnaald is naar beneden gezet welke nu een zeer vlotte reactie geeft op de gashendel. De scooter trekt redelijk op.
Maar of dit nu echt de bedoeling is weet ik niet. De gasnaald heeft volgens mij 3 standen.

Op de teller gaat hij +- 65km als ik de GPS erbij pak net geen 60.
Hij trekt nog niet helemaal lekker over het bereik en vraag mij af hoe ik dit dient op te lossen.

Ik sta open voor tips, ongezouten meningen en/of ervaringen om de Speedfight beter, sneller en vlotter te laten lopen/optrekken.
Graag blijf ik de 50cc die er op zit.

Mvg

Leonard
 
Advertisement - register to remove this

Imitatie carb is vragen om je problemen alleen maar lastiger te maken.. Zou eerder 2ehands naar een goede gurtner zoeken..

Prop van het filter gewoon erin laten, anders word het verbruik veelste hoog van de scooter.

Voor zover ik weet uit mijn jeugd waarin ik een Speedake had rijden deze Peugeotjes meestal het beste op een standaard pijp.

Ja dat klopt. Het verschil met een terugloper is wel te verwaarlozen. Alleen de terugloper zal je sneller van je start positie lanceren. Voor de snelheid hoef je het niet perse te doen.. Met een goede standaard uitlaat of sito kan je de 80km/u op ietsie hoger ook wel aantikken op de teller.

Ik weet alleen niet zo goed hoe goed die IXIL uitlaat is. Want vind hem ook heel erg lijken op die van DMP. Maar ik denk dat dit geen spannende uitlaat is. Een Sito plus 568 zal het denk ik veel beter gaan doen met een goed afstelling.
 
In eerste instantie hartelijk dank voor je snelle reactie.

Imitatie Carburateur is zeer zeker lastig af te stellen ben ik achter gekomen.
Zat ook al wat te zoeken naar een tweedehands Gurtner.
Nog niet tegengekomen. Wellicht beter zoeken.
Ik houd mij aanbevolen in het geval iemand deze van de hand wilt doen.

Prop in de aanzuigbuis terugzetten ? Ik kreeg hem wel beter afgesteld met de prop erin.
Zat ook een stuk lager qua sproeier.

Standaard pijp zat ik ook al naar te zoeken. Deze Ixil ziet er uit als een soort van standaard pijp alleen het hitte schild is kleiner dan ik gewend ben van de standaard pijpjes. Ik was niet van plan een terugloper te monteren. Die Ixil pijp maakt al best een herrie.

Wat is een Sito uitlaat precies ? Is dit een merk of een specifiek model ?

Als ik het dus goed begrijp is het met een andere uitlaat nog wel wat verder te krijgen ?

Edit:

Sito uitlaat gevonden.
Is blijkbaar geproduceerd door Leovinci.
 
Last edited:
De oude Gurtner weer eens opgepoetst en terug er onder gezet.
Hij loopt wel en is makkelijker af te stellen maar hij blijft lekken.
Voornamelijk bij de rand van de vlotterbak. Je zou denken de pakking.
Heb er een ander tussen gelegd, helaas hetzelfde probleem.

Op zich rijdt hij niet slecht met de Gurtner. Had wel weer de prop in de aanzuigbuis gestopt.
Heb wat lijntjes uitstaan voor een ander originele carb. Wie weet kan ik er een bemachtigen die goed is.

Ben iig nog niet tevreden.
 
Back
Top