Speedfight 1 plots gestopt

beste heren,

beste aankoop van het jaar: een Speedfight 1 uit 1998. 37xxx op de teller, helemaal standaard gekocht, zo’n 5 weken geleden.

de scooter was helemaal origineel op een ixil uitlaat na, en reed heerlijk. trok overal valse lucht maar daar leek ie op afgesteld te zijn

nou heb ik zelf niet zo veel sleutel ervaring, maar dacht waarom niet. ik heb toen vervolgens de hele inlaat excl membraan, heel veel elektra, kappen, schokbrekers, uitlaat en nog wat zaken vervangen.

de scooter liep heerlijk (zowel voor als na vervangen onderdelen). hier en daar wat afstelwerk, maar damn heb niet vaak op zo’n goeie 50cc gezeten.

gister reed ik naar een maatje van me om zijn 70cc buxy te fixen, alleen valt dit ding van mij steeds uit. ik reed weliswaar met powerfilter door de regen, maar reed langzaam, bijna stilstand bij plassen etc.

lijkt alsof de vlotterbak sneller leeg gaat dan dat de benzine aankomt. het benzine kraantje of vacuümpomp is alleen op de carb aangesloten, geen vacuumslang of elektra. er loopt gewoon benzine uit, maar wellicht wat weinig, dus nieuw filter/kraantje is onderweg.

los van dit probleem, probeer ik m net te starten (+-12u later) en er gebeurt niks. op remreiniger gaat ie ook niet. luchtfilter eraf, luchtschroef helemaal open/dicht, niks helpt.

kwam vanochtend ook bij die scooter aan en er liep allemaal benzine uit de kelk op de carb, dit gebeurt ook vaker ?? (vlotterbak net nog opengehaald en vanaf daar lekt ie niet, echt uit de kelk)

hij krijgt benzine, vonkt, heeft compressie, dus ik ben ten einde raad.

setup:
std 50cc
std krukas
17.5mm motoforce met elek choke (clip je van std carb past niet dus choke zit er niet op, als ie er op zit loopt ie 2 min en valt ie uit)
sproeier 90
Giannelli chrome terugloper
std overbrenging

alle onderdelen zijn nieuw, heb de scooter nu 5 weken, carb zit er een weekje op denk ik

top racing membraan is ook onderweg, kwam gister witte rook uit de kelk wat me niet normaal leek
Post automatically merged:

hij start wel vaker niet als het nat is geweest, maar vorige keren was het na een paar uur laten drogen toch altijd opgelost.
Post automatically merged:

had er toen ik n kocht overigens ook een nieuwe bobine en bougie op gezet!
Post automatically merged:

veel tekst maar kort samengevat: ding loopt lekker, rij een stukje en valt uit vermoedelijk door benzine tekort, start nu helemaal niet meer, ook niet op start spray en/of remreiniger
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

standaard antwoord het 1ste antwoord: Power filter er af en origineel filter er op. daarna verder kijken.
Powerfilter klinkt stoer maar geeft veel problemen. als je eerst dat in orde hebt kom je al een heel eind.
Zeker als je benzine kraan minder geeft (of juist de hoeveelheid hij standaart geven moet)dan het aangezogen word met het powerfilter welke meer benzine en lucht laat binnen komen maar niet meer power geeft kan het idd zo zijn dat je vlotterbak sneller leeg is dan dat bijgevuld worden kan.
 
De choke hoort wel aangesloten te zijn anders staat de choke altijd open,
ik weet niet hoe je dat gefixt heb maar de enigste goede manier om die elec choke te omzeilen is door een kleine handchoke te plaatsen waar die choke in valt.
Kun je niet een paar duidelijke fotos maken hoe het blok er uit ziet bij de carb ? Want ik kan me er nu weinig bij voor stellen en als ik moet gaan raden kan ik misschien verkeerde raad geven.
Zoals dit :

´ het benzine kraantje of vacuümpomp is alleen op de carb aangesloten, geen vacuumslang of elektra. er loopt gewoon benzine uit, maar wellicht wat weinig, dus nieuw filter/kraantje is onderweg. ´

Ok , Dus het benzinekraantje of vacuumpomp is alleen op de carb aangesloten , tja. Fotos maken meer duidelijker dan woorden want het kan van alles zijn, sowiezo klinkt de aansluiting super vaag dus dan geloof ik wel dat de scooter slecht of niet rijd.

Een powerfilter is sowiezo niks op standaard setups,
het rijd minder en wat moeten mensen er van denken als ze een langzame scooter zien rijden met zon geluid.
Dat is ongeveer even raar als een Audi RS6 uitlaatsysteem aan passen om onder een Clio 1.2 te monteren.
 
Last edited:
De choke hoort wel aangesloten te zijn anders staat de choke altijd open,
ik weet niet hoe je dat gefixt heb maar de enigste goede manier om die elec choke te omzeilen is door een kleine handchoke te plaatsen waar die choke in valt.
Kun je niet een paar duidelijke fotos maken hoe het blok er uit ziet bij de carb ? Want ik kan me er nu weinig bij voor stellen en als ik moet gaan raden kan ik misschien verkeerde raad geven.
Zoals dit :

´ het benzine kraantje of vacuümpomp is alleen op de carb aangesloten, geen vacuumslang of elektra. er loopt gewoon benzine uit, maar wellicht wat weinig, dus nieuw filter/kraantje is onderweg. ´

Ok , Dus het benzinekraantje of vacuumpomp is alleen op de carb aangesloten , tja. Fotos maken meer duidelijker dan woorden want het kan van alles zijn, sowiezo klinkt de aansluiting super vaag dus dan geloof ik wel dat de scooter slecht of niet rijd.

Een powerfilter is sowiezo niks op standaard setups,
het rijd minder en wat moeten mensen er van denken als ze een langzame scooter zien rijden met zon geluid.
Dat is ongeveer even raar als een Audi RS6 uitlaatsysteem aan passen om onder een Clio 1.2 te monteren.
heb de vacuümpomp, benzineslangen en membraan vervangen. hij startte niet meteen (er liep benzine uit de kelk) maar een paar uur later wel gelukkig. alleen, hij komt amper weg… hij loopt goed stationair, alleen maakt niet uit of de luchtschroef open, dicht, of alles er tussenin zit, het duurt 2-5 sec volgas voordat ie echt afgaat… wat zou dit kunnen zijn?
Post automatically merged:

alles is netjes afgedopt en overal nieuwe pakkingen tussen
 

Attachments

  • IMG_4018.jpeg
    IMG_4018.jpeg
    155.7 KB · Views: 15
  • IMG_4020.jpeg
    IMG_4020.jpeg
    202.6 KB · Views: 15
  • IMG_4021.png
    IMG_4021.png
    965.2 KB · Views: 15
Ik zie op de fotos alleen dat je de benzineslang hebt aan gesloten maar niet de vacuum,
en de vacuum hebt dicht gemaakt op de carb.
Echter zie ik bij het spruitstuk ook nog een nippel die niet dicht is, daar zal valse lucht getrokken worden.
En die vacuum aansluiting hoort er wel op natuurlijk, en de choke.

Kortom die carb zit als een Frankenstein aangesloten , het klopt van geen meter meer.
 
Ik zie op de fotos alleen dat je de benzineslang hebt aan gesloten maar niet de vacuum,
en de vacuum hebt dicht gemaakt op de carb.
Echter zie ik bij het spruitstuk ook nog een nippel die niet dicht is, daar zal valse lucht getrokken worden.
En die vacuum aansluiting hoort er wel op natuurlijk, en de choke.

Kortom die carb zit als een Frankenstein aangesloten , het klopt van geen meter meer.
haha ja die op t spruitstuk is afgedopt, en de vacuüm slang is nu gewoon aangesloten, foto is van even terug want gister regende het.

choke krijg ik niet passend. clipje zit te hoog ofzo. en als ie er op zit, loopt ie 2 min goed, en dan komt er benzine uit de luchtinlaat
 
Ow ok, ja dan moet je even wat beunen om zonder die choke het goed af te stellen,
daar kan ik je niet mee helpen aangezien ik het zelf op de normale manieren doet.
Ik zou zelf een nieuwe elec choke kopen al kosten deze wel 10 Euro nieuw,
maar dan past het wel.
 
Heb je de originele Gurtner carburateur nog? Die is 10x beter dan deze namaak 17.5. Zou het mooi weer terug zetten met origineel filterbak.

Zie het maar als leer geld. Ik maakte vroeger ook fouten.
 
Heb je de originele Gurtner carburateur nog? Die is 10x beter dan deze namaak 17.5. Zou het mooi weer terug zetten met origineel filterbak.

Zie het maar als leer geld. Ik maakte vroeger ook fouten.
fouten maken hoort er bij idd, maar zou dit echt weggegooid geld zijn?

ding hoeft niet perfect te zijn, maar zou het leuk vinden hem iig goed lopend te krijgen met deze spullen…

heb dan nu;
Top Performance carbon membraan
17.5mm spruitstuk
17.5mm motoforce carb
Giannelli chrome

vreemd want dit probleem deed zich ook al eens voor met de std carb, die toen vervangen door een andere std deed ie t prima, kreeg ik weer t zelfde probleem, toen die 17.5 erop, en weer t zelfde?!
 
Als er eerst valse lucht getrokken werd en de scooter was erop afgesteld en na de werkzaamheden is dit verholpen dan zit er nu een veel te grote sproeier in en verzuipt de scooter letterlijk.
Dit misschien en in combinatie met een slecht werkende vlotter/vlotternaald zorgt er dan ook voor dat er vloeibare benzine uit je kelk lekt.
 
Back
Top