Speedfight 1 koplamp

1nsane

2fast4you
hoi!

Hier een scooter veteraan :)

Ik sleutelde vroeger veel aan scooters en vanwege werk heb ik een speedfight gekocht, helemaal netjes verder, nieuwe krukas, cilinder etc etc.

Ding rijd ook verder prima alleen heeft een vorige eigenaar de koplamp aangepast.

Er zitten 2 LED pitten in die nog maar weinig licht geven (helft van de ledjes zijn dood ongeveer).

Die wil ik dus vervangen alleen klopt er iets niet helemaal.

Als eerste herinner ik me dat een SF1 maar een enkele lamp heeft, deze heeft er twee.

De bedrading is heel netjes aangelegd maar grootlicht is doorgelust naar dimlicht (zitten maar 2 aansluitpunten op de led lampen).

De fitting lijkt H4 te zijn en daar heb ik nog 2 van liggen 35W.

Nu vraag ik me alleen af, hoe kan het dat er 2 fittingen in zitten? Zou het een SF2 unit zijn ofzo?

Weet iemand welke punten op de H4 lampen voor wat zijn? (Aarde, grootlicht, dimlicht).

Thanks
 
Advertisement - register to remove this

Speedfight heeft 2 (kop) lampen ... 1 x links en 1 x Rechts ... echter bij groot licht mogen beide zijden branden .
Met voering van Dimlicht , mag echter alleen het linker gedeelte branden ( van vooraf gezien Rechts ).
 
Weet iemand welke punten op de H4 lampen voor wat zijn? (Aarde, grootlicht, dimlicht).

Gewoon even proberen op de accu van je scooter.
Ik heb er eigenlijk nooit op gelet maar ik vermoed dat het aansluitpunt dat haaks op de andere twee staat de massa is.

De gloeidraad voor dimlicht is die wat het verst van de fitting zit, die met dat metalen kommetje voor.
De gloeidraad voor grootlicht is dus die wat het kortst bij de fitting zit, dus die zonder kommetje.

Het kommetje van het dimlicht zorgt ervoor dat maar een deel van de reflector gebruikt wordt en voorkomt dat dat deel van de reflector welke de lichtstalen naar boven werpt, dus het onderste gedeelte van de reflector, in de schaduw valt van dit kommetje.

Er kan niets met de lamp noch met je accu gebeuren als je de lamp verkeert aansluit en bijvoorbeeld ipv grootlicht en massa, grootlicht en dimlicht aansluit op de plus en de min van de accu, beide gloeidraden staan dan in serie en beide gloeidraden zullen us op de helft van hum lichtsterkte branden.

Let wel even op het zou kunnen zijn dat de vorige eigenaar de verlichting heeft omgebouwd van wisselspanning naar gelijkspanning.
Dit omdat LED-verlichting welke brandt op wisselspanning een irritant lichtbeeld geeft (flikkeren)
Dus controleer of de verlichting alleen brandt als de motor draait, is dit niet het geval heeft de vorige eigenaar de spanningsvoorziening van de verlichting aangepast.

Laat je dat dan zo zitten en je gaat terug naar gloeilamp(en), krijg je onherroepelijk problemen met je accu en spanningsregelaar .
 
Nou kijk, het is een speedfight 1 voorkap. De lampunit die er nu in zit heeft dus 2 fittingen maar de meeste 2e handse die ik tegen kom hebben er toch echt maar 1...

Ik heb voor de zekerheid een reserve koplampunit gekocht (met 1 fitting voor zo'n gloeilamp met dim en grootlicht).

Ik moet de voorkap nog eraf halen maar ik heb even aan de binnenkant gekeken en volgens mij hebben ze in de unit die er nu in zit flink zitten hakken en zagen om die ledpitten passend te krijgen :-(

Gelukkig zien alle andere dingen er uit als nieuw :)
 
Back
Top