Speedfight 1,5 straatscoot

1nsane

2fast4you
Hello!

Mijn naam is Jochem, 32 jaar. In scooterbegrippen een opa dus ;-)

Vroeger veel scooters gehad waaronder 2 Gilera Stalkers, een Speedfight 1 LC (met krijgertjes en goedkope delen opgevoerd naar 100+ op de gps) en nog wat ander grut.

Toen der tijd rond mn 19e alles weg gedaan en een auto gekocht.

Inmiddels ben ik gaan samenwonen waardoor ik wat verder van het station woon maar wel snel op werk wil zijn dus weer een scooter gekocht, een speedfight 1,5, waarom 1,5? Het is op kenteken een SF2 maar vanaf de helft naar voren zijn de kappen van een SF1, ding is LC en er zit ook een SF1 blok onder met trommelrem achter dus.

De vorige eigenaar was ook al zo slim geweest om de SF vork eraf te te halen en te vervangen voor een Vivacity voorvork incl sportline spatbordje.

Ik kon hem voor een prikje kopen en het blok zelf was al gereviseerd (nieuwe krukaslagers, zuiger met zuigerveren etc) en er zaten veel nieuwe onderdelen op, eigenlijk zag alles er op het oog nieuw uit. Overigens wel helemaal standaard, zo'n standaard Vivacity uitlaat met resonantiepijpje etc. Liep toen 55 op teller.

Na een tijdje ermee gereden te hebben kwam ik er achter dat de koplamp-unit helemaal verbouwd (lees: verkracht) was waardoor er in plaats van 1 pit, 2 ledpitten in zaten, leuk allemaal maar licht geeft het nauwelijks dus een 2e hands SF1 koplamp gehaald en netjes ingebouwd, dat was nog wat werk want ik moest de fitting afslijpen omdat anders de vivavork er tegenaan zat met insturen.

Zo een tijdje rondgereden. Het begon me alleen wel op te vallen dat hij, met name bij warme motor veel vermogen verloor tot het punt dat je bij het stoplicht mee moest trappen om een beetje voorwaards te komen.

Aangezien een SF standaard best zware rollen heeft heb ik er eerst maar eens andere rollen ingezet, 7,5 grams.

Dat hielp al iets maar het leek er meer op dat de drukveer z'n beste tijd had gehad.

Achter de blinkende carterpan kwam ik een standaard vario tegen maar ook een wat versleten riem. De std vario bleek niet meer in al te beste staat, duidelijk had die al aardig wat kilometers achter de kiezen en bovendien zat er een malossi ramplaat in, meestal niet zo'n goed idee om onderdelen uit te gaan wisselen tussen verschillende merken dus toen besloten om maar een en ander aan onderdelen te halen om de overbrenging weer goed te krijgen.

Inmiddels volgende gedaan:

- Andere (nagenoeg nieuwe) standaard vario incl begrenzerplaat (wel met dunne ringetjes tussen de begrenzerplaat zodat hij ietsje harder loopt).
- Nieuwe koppeling + poelies (bleek dat de koppeling + poelies die eraf kwamen wel pasten maar sowieso niet van Peug waren, poelies waren trouwens ook niet meer helemaal recht)
- Nieuwe riem
- Nieuwe 7,5 grams rollen.
- Nieuwe (2e hands) achterveer (demper gedeelte van de oude veer was verweerd).
- Andere koplamp
- Nieuwe carterdeksel bouten

Inmiddels een testritje gemaakt ermee en het rijd zo veel beter! Rijd nu 60 op teller.

Verdere plannen heb ik voor nu even niet, als het weer zomer gaat worden wil ik hem wellicht voorzien van een ander kleurtje, voor nu is dit ook wel even prima maar dat is nog wel iets wat op de planning komt.

Hier wat foto's:
 

Attachments

  • IMG_9399.JPG
    IMG_9399.JPG
    203.5 KB · Views: 26
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Inmiddels ook al bij oom agent op de bank geweest, de kerel voor me had een terugloper onder z'n nieuwe NRG en die trok hem naar de 77 op de bank dus die kon huiswaards lopen. Die van mij deed 47 op de bank (wel voordat ik de overbrenging in goede staat heb gebracht, heb het idee dat hij nu wel ietsje harder gaat dus een km of 52 echte km oid). Dus ik mocht lekker m'n weg vervolgen, overigens deed de agent wel z'n uiterste best om wat anders te vinden wat mis was er mee, framenummers etc etc maar is hem niet gelukt :)
 

Attachments

  • IMG_9766.JPG
    IMG_9766.JPG
    122 KB · Views: 18
Back
Top